3-fas motorskydd till 1-fas poolpump, vilket alternativ funkar bäst?

• Handritade scheman av 3-fas motorskyddskopplingar omvandlade till 1-fas för poolpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inget annat än att de är likvärdiga. Motorskydd ska mäta strömmen individuellt i varje pol och ska inte se någon skillnad på dessa två fall, eller mot en normal trefaskoppling. Första alternativet ger dig en tvåpolig brytning vilket kan vara en fördel.

• Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
På industrin brukar alternativ 2 förekomma mest. Men som sagt att bryta nollan har sina fördelar också.

Nu blev jag nyfiken, varför ska man sy fasen igenom alla tre brytarna, kan man inte lbara åta fasen gå rakt igenom?

Att "seriekoppla" alla tre brytare kan vara användbart vid DC för att säkerställa brytning, ifall kontaktorn kanske är på gränsen för vad som krävs. DC ställer ju högre krav pga svårigheten att släcka en ljusbåge.

I detta fall är det AC, som kan släcka ljusbågen vid nollgenomgången. Här kan man istället fundera på att parallellkoppla alla kontakter för att spara på dem.

Sedan är detta ett motorskydd. Det ska inte spela någon roll, tror jag, ifall alla eller endast en strömbana används. Det ska lösa vid inställd ström i båda fallen. Kanske finns det skydd som löser vid en lägre ström pga obalansen mellan strömbanorna?

Det är lite olika, men de flesta motorskydd har nog fasbortfallsskydd som löser vid obalans mellan faserna.

Jag har aldrig sett parallellkoppling av polerna utan endast seriekoppling, sannolikt för att utlösningsströmmen då blir lite odefinierad. Vid seriekoppling ser alla polerna samma ström, men vid parallellkoppling delas strömmen baserat på små skillnader i resistans och gör att det blir lite odefinierad utlösningsström

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.