Hej!!
Tänkte höra om någon vet om min 3-fas motor till en kompressor har kortslutning.
Har kopplat bort matar-kabeln till motorn.
Sen har jag mätt emellan de olika lindningarna och har kontakt emellan dem.
Är lindningarna brända och kortslutna??
Tack på förhand!
Mvh
Linda

Har du kopplat isär lindningarna eller har du bara kopplat loss matningen?

Det skall vara kontakt mellan de tre inkommande faserna. Hur hög resistans beror på motorns storlek. Om det inte är en pytteliten motor med långt under en kW så är det troligen så låg resistans att en vanlig multimeter har dålig noggrannhet. Det brukar röra sig om enstaka ohm. Det skall vara precis samma resistans oavsett mellan vilka två faser du mäter.

Erik

Linda>Börja från början är du snäll, vad exakt är problemet?
Självklart kan en trefasare få kortis men enligt min mening rätt ovanligt.
Oftare det att en fas saknas eller att man ställt motorskydd för snålt etc.

/Kent

Använder du rätt instrument?

Megger eller motor-tester är att föredra.
Med en "vanlig" ohm mätare kommer du nog inte långt med.
Megga mellan lindningarna 3st . Där skall du inte ha genomledning.

Och megga mellan lindningarna och jord . Där skall du inte heller ha genomledning.

Ta bort kortslutningsblecken så blir det lättare för dig.

Motorprovaren mäter du sedan var lindning för sig om den har rätt "motstånd".
Lite svårförklarat från min sida på en ganska enkel grej :)
Hoppas du lyckas
.

Jo det började så här.
Säkringarna går.
Jag mätte med typ summer pipfunktionen på min multimeter och har pipljud mellan L1 L2 L3 i 3-fas kontakten. (Alltså emellan alla faserna).
Och det var kontakt emellan alla faserna. Men ej mellan fas och jord.

Det är en 5,5 hk motor på 4KW.
Jag kollade motorskyddet det var inställt på ca 9. Har det varit för högt??

Tack för alla svar =)

Motorskyddet är som det låter till för att skydda motorn. Om det går mycket ström under en lång tid skall det stänga av. Ett felinställt motorskydd kan inte få säkringarna att gå. På motorns märkplåt finns troligen motorns märkström angiven. motorskyddet skall stå inställt strax över denna. 9a låter inte orimligt, men det är något annat som är ditt problem.

Din mätning avslöjar inget fel. Man kommer inte så långt med en vanlig multimeter, men lite kan man göra. Om du ställer instrumentet på ohmmätning och upprepar samma mätning som du gjort så skall det vara samma resistans mellan alla faser. Det rör sig om ett fåtal ohm.

Under luckan där kabeln går in i motorn finns sex anslutningar. På tre av dessa sitter de inkommande faserna. Dessutom finns tre mässingbleck som kan sitta på två olika sätt. Om du tar bort blecken så skall det inte längre vara kontakt mellan faserna.

Sedan finn fler prylar på en kompressor som kan strula. Det kan vara trådar som släppt så att det är kortslutning i tryckströmbrytaren eller i anslutningsdonet.

Erik

Hmm, öppna upp dosan på motorn och mät lindningarna var för sig, lär ligga på några ohm över varje lindning och oändligt mellan lindningarna.
Svårt att förklara i text men varje lindning skall ligga på typ en 10 ohm och noll kontakt (> 2 Mohm) till de andra.
Givetvis skall blecken i dosan bort då med under mätningen.

Jag hade testat utan motorskydd om mätningen ovan stämmer. Man kan ju inte ge sig på att det inte är den som strular. 9 A låter lågt men då är det den och inte säkringarna som skall gå ju.

Är det förresten en riktigt gammal motor med eget pådrag kan det vara det som strular, dvs en rund låda bak på motorn med en spak på. Den som kan förklara hur sådant funkar får gärna förklara *S*

/Kent

Går säkringarna direkt vid tillslag, rör sig motorn då eller står den still ?

Det kan ju vara ett enkelt mekaniskt problem också:

Vanligaste felet som får säkringar att lösa ut är att motorn är blockerad, dvs inte kan snurra. Prova att vrida runt motor/kompressoraxeln manuellt.

Har den stått oanvänd ett tag kan det ha rostat fast så att man behöver knixa runt axeln med lämpligt verktyg, (utan ström på förstås). Är det riktigt kallt kan ju dessutom oljan vara så stel att motorn inte orkar börja snurra... Enklaste provet då är ju att flytta in kompressorn i ett uppvärmt utrymme och prova igen.

En stillastående motor drar hiskeliga strömmar innan den börjar snurra så mycket att mot-emk byggs upp i den...Är den blockerad kommer lindningarna säkerligen att smälta sönder om inte säkringar och/eller motorskyddet bryter relativt snabbt...

Vanligaste felet som får motorskyddet att lösa ut är att en eller två faser saknas. Men du skrev att det var säkringarna som blåste, och det tyder på att motorn aldrig rör sig.

Sen det där med pipfunktionen, pipet i sig säger bara att det går ström, och det ska det ju göra, det är värdet i ohm man skall titta på för att få reda på om resistansen är rätt..

Tack!
Vad bra med alla tips!
Jag ska prova.

Hej, hoppar vidare på denna tråd.
Har en 3fas motor som bränner en säkring vid start (motorn har varit igång flertalet gånger iår)

Har "meggat" upp lindningar mot varandra och får 15Mohm, 14Mohm och 60Mohm
sedan lindningarna mot nolla 30Mohm, oändligt, 60mohm

Mätte över lindningarna 6ohm, 6ohm och 6ohm

Någon som kan tyda resultatet?

MVH:Håkan

Mätningarna pekar inte på ngt fel (tror jag som amatör iaf).
(Om du "meggat" vill säga, dvs inte ohmmätt med med en "DVM", utan "meggat" med ett instrument
som verkilgen använder 230/400+V vid mätning), och därmed avslöjar överslag/dålig isolering)

Kolla: Finns alla faser ?
Kärvar motorn / det den är kopplad till ?
Är säkringarna rätt storlek ?
Om det är diazeder: Sitter de ordentligt iskruvade, Passdelen ok utan oxid? )

• Gilla
spec101
  • Laddar…
Hur stor är motorn (effekt etc.)? Vad driver den? Hur stora är säkringarna?

Kör du med tröga säkringar? Efter att säkringen löste första gången, började det användas flnka säkringar då kanske?

//Patrik

Hej igen,
härligt att det finns många hjälpsamma människor som skriver snabbt.
Tyvärr har jag nog hittat ett resultat själv....... jag meggade med en riktig megger men glömde bort mig i skalorna, så:

mellan lindningarna 200ohm, 200ohm, 50ohm
sedan mot nollan blir det 100ohm, 0ohm, 50ohm

Det var ju betydligt dystrare siffror för mig.

Det är förövrigt en vedkap/klyv den driver, och blir fundersam varför den ska gå sönder när det finns ett motorskydd som står på 15A och motorn ligger på 14,6A D-kopplad
(motorn är 1år gammal)

Då det är Y/D start är väl min teori att jag/någon lyckats brännt en säkring när den gått D-kopplad för att sedan försöka starta igång den Y-kopplad som bara drar runt 8A och försökt för länge......hmm jaja vad vet jag men skrot verkar det vara iaf :(

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.