1 883 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
3-fas jordfelsbrytare
Trött på att riskera hälsan vid hantering av skarv- och anslutningskabel. Jag har ett större antal centraler hemma, varav sju är monterade ute/eller i lokaler med fuktiga betonggolv. Alla centraler är gamla porslinssäkringslådor utan plats för extra apparater. Hur mycket jobb är det att koppla in en jfb på ett sådant ställe, och vad för material används?
Jag förutsätter att centralerna är utförda med huvudbrytare och delbar PE/N-plint.
Materialåtgång per central.
1st JFB 4-pol
1st Kapsling 4M
RK6-10 4 färger, 50cm/ färg
4st skruv
En rörstump 25-35mm
Plugg vid behov.
Arbetstid för montage och inkoppling = ca 30 minuter
Arbetstid för avprovning och test av JFB samt eventuell felsökning i anläggningen = 0.05-?? timmar
Materialåtgång per central.
1st JFB 4-pol
1st Kapsling 4M
RK6-10 4 färger, 50cm/ färg
4st skruv
En rörstump 25-35mm
Plugg vid behov.
Arbetstid för montage och inkoppling = ca 30 minuter
Arbetstid för avprovning och test av JFB samt eventuell felsökning i anläggningen = 0.05-?? timmar
Redigerat:
För ett proffs är det vanligtvis ganska enkelt gjort.
Material? En kapsling, en JFB, lite kopplingstråd och lite annat smått och gott. Ungefär så utan att gå in på några detaljer.
Material? En kapsling, en JFB, lite kopplingstråd och lite annat smått och gott. Ungefär så utan att gå in på några detaljer.
Tveksamt, lite beroende på vilken kvalitet på material som används.
2163660 JFB TYP A 4-POL 30MA 25A 1 ST 533,50 kr ex moms
2163660 JFB TYP A 4-POL 30MA 25A 1 ST 533,50 kr ex moms
Eftersom han skriver totalkostnad förutsätter jag att han menar inklusive arbete.
Nu är ju elektriker, som alla vet, oförskämt billiga men jag finner det tveksamt att han kommer under 800:-/ central ink allt.
Han beställer iof sju centraler på raken så det är inte omöjligt.
Nu är ju elektriker, som alla vet, oförskämt billiga men jag finner det tveksamt att han kommer under 800:-/ central ink allt.
Han beställer iof sju centraler på raken så det är inte omöjligt.
räkna med en tusenlapp per central så blir överskottet en glad överraskning...
Tydligen sitter vissa centraler utomhus, om det ska bli någorlunda seriöst kanske lite bättre kapsling är lämplig där pga miljön. Dessutom kanske många av lådorna är gjutjärnskapslade utan rätt flänsar monterade osv., kan bli marigt med genomföringar. Kanske någon anslutning är blypapperskabel med tjärmuffar odyl.
Sammantaget och erfarenhetsmässigt hamnar man nog i intervallet >1000:- / montage.
Malmbergs kanske räddar ekonomin men skyddet blir kanske lidande.
Sammantaget och erfarenhetsmässigt hamnar man nog i intervallet >1000:- / montage.
Malmbergs kanske räddar ekonomin men skyddet blir kanske lidande.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
sen ett fast pris förutsätter man vet underlaget tex trä/betong/lättbetong
hur det ser ut vid den central det skall monteras? finns det plats?
ligger centralerna efter varann eller paralellt?
vill du ha en vid varje central?
hur det ser ut vid den central det skall monteras? finns det plats?
ligger centralerna efter varann eller paralellt?
vill du ha en vid varje central?
Klicka här för att svara