2 336 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
3-fas-frågor i tvättstuga..
Jag håller på att renovera min tvättstuga. Jag funderar lite på elen. Jag hittade dessa två doser efter att ha rivit en del hyllor. (Jag kan inte mycket om el, och jag kommer ta hjälp av en elektriker för att koppla osv, men jag vill veta lite innan.)
Jag skall koppla in en torktumlare och en tvättmaskin, båda har vanlig kontakt.
Dessa två kontakter verkar vara 3-fas, de har 3 st 10 säkringar var i det gamla proppskåpet.
Nu är frågan går det använda dessa eller en av dem till mina två maskiner? På vilket sätt då?
Tyvärr sitter de lite fel, jag skall kakla väggarna, och dessa kontakter kommer precis nedanför en hylla så de kommer att synas, tips på det?
En annan fråga, om man tittar på den stora dosan så har de förra ägaren bara dragit den genom väggen, är det ok, bra att veta för jag kommer ju kakla väggarna.

Jag skall koppla in en torktumlare och en tvättmaskin, båda har vanlig kontakt.
Dessa två kontakter verkar vara 3-fas, de har 3 st 10 säkringar var i det gamla proppskåpet.
Nu är frågan går det använda dessa eller en av dem till mina två maskiner? På vilket sätt då?
Tyvärr sitter de lite fel, jag skall kakla väggarna, och dessa kontakter kommer precis nedanför en hylla så de kommer att synas, tips på det?
En annan fråga, om man tittar på den stora dosan så har de förra ägaren bara dragit den genom väggen, är det ok, bra att veta för jag kommer ju kakla väggarna.

Redigerat av moderator:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Vad är det för typ av vägg? Jag skulle rekommendera att du river bort det där och gör om. Dels för att dosorna är groteskt fula. Du kan riva den som är utanpåliggande med en kabel helt och spara den infällda dosan. Ny anslutningsdosa från ELJO EXXACT sen. Fast det beror ju lite på placeringen så klart. Kanske ska flytta dosan när väggen ändå ska göras om...
Går att koppla både TM och TT på varsin fas i den infällda dosan.
//Patrik
Går att koppla både TM och TT på varsin fas i den infällda dosan.
//Patrik
Det är en gipsvägg.
Då tar jag bort den fula dosan, och har kvar den inbyggda
Klarar den inbyggda dosan av att driva både TT och TM på samma gång? Man kan alltså göra om den till två jordade uttag?
Det bästa hade varit att flytta den inbyggda dosan 80 cm rakt ner, då hamnar den bakom TT och TM, det hade varit perfekt! Men hur flyttar jag den?
Då hamnar de två uttagen (om det gick att konvertera till det) ca 70 cm från golvet, är det enligt reglerna, jag tänkte eftersom det är brunn och vatten i rummet.
Då tar jag bort den fula dosan, och har kvar den inbyggda
Klarar den inbyggda dosan av att driva både TT och TM på samma gång? Man kan alltså göra om den till två jordade uttag?
Det bästa hade varit att flytta den inbyggda dosan 80 cm rakt ner, då hamnar den bakom TT och TM, det hade varit perfekt! Men hur flyttar jag den?
Då hamnar de två uttagen (om det gick att konvertera till det) ca 70 cm från golvet, är det enligt reglerna, jag tänkte eftersom det är brunn och vatten i rummet.
Det är inga problem att flytta, och då kan man ta ut två uttag, ett till varje maskin om man nu vill ha kvar stickkontakten, annars får man göra en fast anslutning.
Det som behöver göras i centralen är att man förmodligen får byta tråd (FK) och sen bör man sätta en 3-polig säkring, då finns en fas kvar om du behöver nåt mer, men kan sätta en 2-polig, men dom är garanterat dyrare. Sen ska du ha en JFB om du inte redan har det.
Det som behöver göras i centralen är att man förmodligen får byta tråd (FK) och sen bör man sätta en 3-polig säkring, då finns en fas kvar om du behöver nåt mer, men kan sätta en 2-polig, men dom är garanterat dyrare. Sen ska du ha en JFB om du inte redan har det.
Klicka här för att svara