Vi har idag ett litet altantak på ca 6 kvm. Det är 350 cm brett och 160 cm djupt med kanalplast med en lätt lutning (sen fortsätter uteplatsen in under balkong. Det är en väldigt skyddad placering med minimal påverkan av vind). Bärlinan sitter fast i fasaden, och hammarbandet bärs upp av 4 st 75x75 stolpar med ca 85 cm mellan stolparna.
Idag är takbalkarna som bär upp kanalplasten 45x70, och bärlina och hammarband 45x120
Det är byggt för längesedan av klåpare, och inget av virket är impregnerat, och har ruttnat sönder (därav byte av trä)
Jag kommer att byta ut den gamla träkonstruktionen mot tryckimpregnerat, men funderar på om det verkligen behövs 4 st stolpar för att bära upp det lätta taket. Jag vill gärna öppna upp uteplatsen mot gräsmattan. Vi bor i Malmö där det snöar extremt sällan så taket kommer inte att belastas.
Det blir 350 cm mellan stolparna och jag undrar om detta är för stort mellanrum?
Idag är takbalkarna som bär upp kanalplasten 45x70, och bärlina och hammarband 45x120
Det är byggt för längesedan av klåpare, och inget av virket är impregnerat, och har ruttnat sönder (därav byte av trä)
Jag kommer att byta ut den gamla träkonstruktionen mot tryckimpregnerat, men funderar på om det verkligen behövs 4 st stolpar för att bära upp det lätta taket. Jag vill gärna öppna upp uteplatsen mot gräsmattan. Vi bor i Malmö där det snöar extremt sällan så taket kommer inte att belastas.
Det blir 350 cm mellan stolparna och jag undrar om detta är för stort mellanrum?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
2 meter staket med markduk mellan ribborna
Altan & Uteplats -
Högtryckstvätt, HQ PW 240 vs PW 360 - värt mellanskillnaden?
Trädgårdsmaskiner -
Bärande vägg i utbyggnad? Kan jag flytta mellanväggen en meter i sidled?
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimensionering av mellanbjälklaget, vad krävs för en spännvidd på 4,5 meter
Lösvirke & Timmerhus -
Dimensionering av mellanbjälklaget, vad krävs för en spännvidd på 4,5 meter
Byggmaterial & Byggteknik