Vi kör nästan allt på inställningen ”snabbtvätt”, 30-40 minuter.

Enligt principen att:

 
  • Gilla
sumpas och 1 till
  • Laddar…
Ju kortare program desto mer brukar det lukta tvättmedel osv av tvätten. Alltså blir den inte tillräckligt rensköljd.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
I svenska manualen till min Siemens IQ500? står det att man använder mer effekt, om man använder "snabbprogrammen". Det vore roligt att veta vad energibesparingen på dessa evighetsprogram är. Tyvärr uppges detta inte i manualen.
Vi har aldrig kört dessa tidsödande inställningar på våran maskin.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Bland det enda jag verkligen uppskattar med att bo i lägenhet är att man får tillgång till stooooora "proffs" tvättmaskiner och torktumlare.

Jag kör en vanlig 60 tvätt på 40min och det blir snustorrt på 20-25min sen i tumlaren.
 
  • Gilla
Nyfniken och 11 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ju kortare program desto mer brukar det lukta tvättmedel osv av tvätten. Alltså blir den inte tillräckligt rensköljd.
Har en knapp för extra sköljning.
Men testa med mindre tvättmedel, de flesta har i för mycket.
 
  • Gilla
mcj och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
nimoverken är duktiga
det jag ser som det stora problemet är att inga bakterier dör i lägre temperaturer och tvätten kommer att lukta mera
Detta är dock en gammal skröna, du får gärna visa en lista på vilka bakterier som klarar 40 grader men inte 60, gärna med en kompletterande lista på vad dom kan orsaka. krävs betydligt högre temperaturer vilket i princip bara är ett alternativ för vita lakan…
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
I svenska manualen till min Siemens IQ500? står det att man använder mer effekt, om man använder "snabbprogrammen". Det vore roligt att veta vad energibesparingen på dessa evighetsprogram är. Tyvärr uppges detta inte i manualen.
Vi har aldrig kört dessa tidsödande inställningar på våran maskin.
Har shellypluggar på våran iq700 och ett 30 gradersprogram med hyfsat välfylld maskin ligger runt 0,4-0,5. Kör man ekoknappen intryckt kan den vara neråt 0,3kWh för ett helt program så nog går dom snålt. Dom snurrar också väldigt lite så tror inte att det sliter nämnvärt mer på kläderna än om maskinen skulle jobba aggressivare.
 
  • Mobilskärmbild som visar elförbrukningsgraf för ett dygns energianvändning, totalförbrukningen är 602.01Wh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pezzen och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Känns som att maskinerna borde anpassas efter lokala marknaden, i Sverige är ju det sällan så att mängden vatten är ett problem medans att förbruka mer energi kan vara negativt. Tycker det är samma idioti med snålspolande WC slutar ju bara att man måste spola flera gånger istället.
Nu är jag inte miljömupp. Men faktum är att Sverige går mer och mer från de glada dagarna med billig el och obegränsat med vatten, till ett läge där vi inte längre kan slösa på samma vis som vi gjort innan. Ta bara senaste larmet om saltsyrabrist som ställer till det för vattenreningen.

Sen är det absolut så att snålspolande toaletter kanske inte fungerar i alla lägen. Eller att tvättmaskiner som snålar med vattnet funkar i alla lägen. Men man skall inte dra allt över en kam eller ha förutfattade meningar.
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Detta är dock en gammal skröna, du får gärna visa en lista på vilka bakterier som klarar 40 grader men inte 60, gärna med en kompletterande lista på vad dom kan orsaka. krävs betydligt högre temperaturer vilket i princip bara är ett alternativ för vita lakan…
Det är ju ganska ökänt att de flesta bakterier vi lever med överlever i 40°C och speciellt i en tvättmaskin som idag inte håller 40 hela tiden.
Legionella är kanske ett litet ovidkommande exempel här men växer så det knakar i 40° men dör på 2min i 60.

Sen så blir det effektivare tvättat i högre temperatur, oavsett tvättmedel.


Kör själv mestadels 40 för tröjor, byxor mfl som snabbare tappar lystern i högre temperatur.

Men lakan, handdukar, underkläder etc blir solkigare efter 5-10 tvättar i enbart 40.

Sedan mår maskinerna inte bra i längden av att mestadels bara gå 30-40°.
Iaf enligt min vän Bosch/Siemens vitvarureparatör och vad jag har läst mig till.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Vi kör snabbtvätt på det mesta. Mellan 30-50 min, beroende på temperatur. Det är sällan tvätten är så hårt smutsad att det behövs flera timmar i tvättmaskin.

Kanske kostar några kronor mer än eco-program men vi "tjänar" in det på att hänga tvätten ute istället för att köra den i torktumlaren.
 
  • Gilla
zetamamman och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
nimoverken är duktiga
det jag ser som det stora problemet är att inga bakterier dör i lägre temperaturer och tvätten kommer att lukta mera
Tror du missförstod mig. Jag förespråkar högre temp och mindre bearbetning av tvätten, kanske kortare program ger det...

Det djupstudien visade var att tvätten slets mer av bearbetningen än av högre temperatur.
Och tvätten av kläderna stod för en mycket liten del av den totala kostnaden. Så liten att det ur ett LCA perspektiv var bättre att minimera slitaget vid tvätt än att spara ström.

https://www.radron.se/vardagskunskap/klader-miljo/
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är ju ganska ökänt att de flesta bakterier vi lever med överlever i 40°C och speciellt i en tvättmaskin som idag inte håller 40 hela tiden.
För att vara säker på att alla bakterier dör krävs typ 120 grader i 20 minuter, det var (är?) så man steriliserade instrument på sjukhus etc..Det är enklast att ta död på de bakterier som vi är vana vid och kan hantera bra så genom att döda dem med låta de farligaste vara kvar så lämnar man fritt spelrum till de farligaste. Det kom ju fram för flera år sen när det kom rengöringsmedel (med silverjoner har jag för mig) som sålde med reklamen att de tar död på bakterier så diskbänken kommer att bli otroligt bakteriefri med vår produkt men sen försvann de efter att några hade blivit allvarligt sjuka därför att deras diskbänk nu var full med farliga bakterier i stället för med snälla.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att vara säker på att alla bakterier dör krävs typ 120 grader i 20 minuter, det var (är?) så man steriliserade instrument på sjukhus etc..Det är enklast att ta död på de bakterier som vi är vana vid och kan hantera bra så genom att döda dem med låta de farligaste vara kvar så lämnar man fritt spelrum till de farligaste. Det kom ju fram för flera år sen när det kom rengöringsmedel (med silverjoner har jag för mig) som sålde med reklamen att de tar död på bakterier så diskbänken kommer att bli otroligt bakteriefri med vår produkt men sen försvann de efter att några hade blivit allvarligt sjuka därför att deras diskbänk nu var full med farliga bakterier i stället för med snälla.
Nu pratar vi bakterier som får kläder och lakan etc att kännas mindre fräscha. Inte superresistenta mördarbakterier som sjukhus behöver ta hänsyn till när de skär i folk.
Tror knappast att någon ens har blivit sjuk av för mycket 40-tvättade kallingar....
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nu pratar vi bakterier som får kläder och lakan etc att kännas mindre fräscha. Inte superresistenta mördarbakterier som sjukhus behöver ta hänsyn till när de skär i folk.
Tror knappast att någon ens har blivit sjuk av för mycket 40-tvättade kallingar....
Hur bedömer du fräschhet, bara någon sorts känsla efter vad du tror eller något mer faktabaserat?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag kör ett 90 graders nån gång i månaden med tom maskin för att göra rent den med en skvätt maskindisk
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är ju ganska ökänt att de flesta bakterier vi lever med överlever i 40°C och speciellt i en tvättmaskin som idag inte håller 40 hela tiden.
Legionella är kanske ett litet ovidkommande exempel här men växer så det knakar i 40° men dör på 2min i 60.

Sen så blir det effektivare tvättat i högre temperatur, oavsett tvättmedel.


Kör själv mestadels 40 för tröjor, byxor mfl som snabbare tappar lystern i högre temperatur.

Men lakan, handdukar, underkläder etc blir solkigare efter 5-10 tvättar i enbart 40.

Sedan mår maskinerna inte bra i längden av att mestadels bara gå 30-40°.
Iaf enligt min vän Bosch/Siemens vitvarureparatör och vad jag har läst mig till.
Men frågan kvarstår, vilka bakterier är det i kläder (underkläder) som vi behöver tvätta bort som lever och frodas i 40 grader men dör i 60 grader och som när den lever kvar i en torr bomullsfiber kan skada oss.

Hudavlagringar, avträden och annat smuts man vill få bort från textiler försvinner med moderna tvättmedel i 40 grader
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.