Viktor.J Viktor.J skrev:
Min altan är liknande. Men går ut 3,5m från väggen och är ca 7m lång, bärlinan har 4 pelare som stöd så cirka 2,3 meter mellan. Dock så är mina pelare 200x200 så det äter ju upp en bit av avstånden. Hur som så har jag 2st 220x45 skruvlimmade med polyeteran och det är stabilt :)

[länk]
Tack! Fick en ytterligare fundering nu, finns det någon anledning till att du har 200x200 ist för 95x95?

K kniv skrev:
Vad ska du ha för dimension på skruvreglarna som har 3m fri längd?
Golvbjälkarna? Jag hade tänkt 45x195 alt 220 samt sätta kortlingar ifall det blir för svajjigt. Det är egentligen inte relevant i denna tråden som gäller bärlinan. Men har du några invändingar där, så säg! :)

M MrDizzy skrev:
Ett tipps om man ska skruva ihop två reglar som du tänkt är att förutom skruvarna limma med vanligt trälim längs hela ytan. Då håller sig den nya "balken" mer formstabil samt håller mer last då det inte bara är skrivarna som tar vissa laster utan även limmet.

(Sen ang hållfastheten på 2st ihopskruvade 220x45 c24 reglar kan jag inte svara på )
Tack för tips! Jag antar att du menar att skruvlimma med polyuretan (vattenfast trälim) som någon nämnde tidigare i tråden?

Lionardodavinci Lionardodavinci skrev:
Smart! Men du har ingen aning om ifall man kan få fram siffror på 2st ihopskruvade 220x45 c24 reglar?
Två stycken tar upp dubbelt så mycket last. Vilket i detta fallet måste innebära 4 kN/m2.

Tack för tips! Jag antar att du menar att skruvlimma med polyuretan (vattenfast trälim) som någon nämnde tidigare i tråden?
Jepp Gjort det själv efter tipps från min far till en (iofs icke belastad balk) som jag ville ha formstabil då den är utsatt för både regn och sol.
Den är löjligt formstabil och ingen vridning alls (vilket är prefekt som underlag till skjutdörrar i uterummet)

Tack! Fick en ytterligare fundering nu, finns det någon anledning till att du har 200x200 ist för 95x95?
Ja. Det är mycket snyggare och bättre hållf. Även om det inte riskerar att knäckas så kommer altanen sannolikt röra sig mera med klenare dimensioner på stolparna. Framförallt om altanen är hög. min är ca 180cm från mark upp till indersida altan.

Det är ganska vanlig designmiss att man väljer för klena dimmensioner på stolpar till pergolor, portar, höga altaner etc. Vilket gör att det ser dåligt ut.

• Gilla
stugfar och 2 till
  • Laddar…
K
Golvbjälkarna? Jag hade tänkt 45x195 alt 220 samt sätta kortlingar ifall det blir för svajjigt. Det är egentligen inte relevant i denna tråden som gäller bärlinan. Men har du några invändingar där, så säg! :)
Det är i allra högsta grad relevant imo.
Även cc mått, vilket jag antar är 60cm?
Eftersom konstruktionens egenvikt varierar med cc måttet samt bjälkarnas dimension..

K kniv skrev:
Det är i allra högsta grad relevant imo.
Även cc mått, vilket jag antar är 60cm?
Eftersom konstruktionens egenvikt varierar med cc måttet samt bjälkarnas dimension..
Förstår hur du tänker! Men worst och best case är följande: (endast uppskattade värden)
195x45 7 kg/lpm (enligt beijer)
220x45 8kg/lpm (enligt beijer)
längd: 3m
Altanyta= 8x3m= 24 m2

Case 1: 45 cc 220 reglar har en vikt på ( 8kg*3m*18 reglar) = 432 kg =18 kg / kvm
Case 2: 60cc 195 reglar har en vikt på (7kg*3m*14 reglar) = 294kg = 12,25 kg / kvm
Differensen är då 138 kg på 24 m2 = 5,75 kg per kvadrameter

Iom att man räknar på 0,3kN/m2 = 30 kg / kvm i egentynd och 3,5 kN/m2 för normalbelastning (350 kg / m2) så är skillnaden mellan case 1 och 2 endast 1.5% (5,75kg av 380kg som är totallasten). Då borde ju diffen mellan 600cc 195mm och 450x220 vara försumbar tänker jag.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K
Ja, håller absolut med i det du skriver att det är försumbart mellan dina två case. Givet att det är dom lastvärdena du räknat med, men det har inte framgått riktigt.
Och du har fått förslag om 2kN/kvm nyttolast ovan också…

Jag har lite längre dimensioner (3,5m) men satte cc strax under 30 cm på 220x45 och trall som är 170x34. Jobbigt när det sviktar.

K kniv skrev:
Ja, håller absolut med i det du skriver att det är försumbart mellan dina två case. Givet att det är dom lastvärdena du räknat med, men det har inte framgått riktigt.
Och du har fått förslag om 2kN/kvm nyttolast ovan också…
Nä det var en miss av mig. 3.5 (+0.3) kN/m2 är vad programmet sätter som standard!

Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har lite längre dimensioner (3,5m) men satte cc strax under 30 cm på 220x45 och trall som är 170x34. Jobbigt när det sviktar.
Körde du utan kortlingar? Tycker det låter ”överdimensionerat” men kanske är vad som krävs? Jag antar att det inte sviktar alls nu?

Körde du utan kortlingar? Tycker det låter ”överdimensionerat” men kanske är vad som krävs? Jag antar att det inte sviktar alls nu?
Jag kittlade också. Det var nog dimensionerat med lite högre CC och 45x195. Men tänkte att lite extra skadar inte, som sagt så tycker jag det ger ett oseriöst intryck med en hög altan som svajar. Jag hade en konstruktör som räknade på altanen.

Är det inte bättre att anlita en konstruktör? Det är inte direkt så att du kommer vilja sätta snedsteg efteråt om det behöva som det går att göra med en vanlig altan.

Personligen så skulle jag beställa "bärlinor" och skruvreglar i ett plan för att få bästa takhöjden och mer ljus in genom fönstren. Limträ för att kunna få ytterligare takhöjd.
Sen gråta en skvätt när det ska betalas.

Tomture61
Är anledningen att använda C24 virke istället för limträ en kostnadsfråga ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.