10 412 läst ·
283 svar
10k läst
283 svar
2G/3G stängs ner 2025
Det åks nog runt och körs annan service, så kostnaden för trippen är nog försumbar jämför med att riva varje anläggning bygga upp en ny och driftsätta den än att fortsätta med befintlig om det bara handlar om en uppkoppling.G Greger_08 skrev:
Min teleoperatör hävdar att man inte ska stänga 2G, 3G i mina trakter förrän årsskiftet men jag tvivlar på detta för jag kan bara ta emot eller ringa ett samtal sedan måste mobilen startas om och när samtal göres så bryts internet till min dator så jag ska köpa en ny mobil och då kommer frågan:
Jag har hört att man kan lägga 2 mobiler vid sidan av varandra och föra över innehållet mellan dem, hur ser jag om mobilerna kan detta och hur gör jag?
Jag har hört att man kan lägga 2 mobiler vid sidan av varandra och föra över innehållet mellan dem, hur ser jag om mobilerna kan detta och hur gör jag?
Har du andriodtelefon idag med synkning till googles moln? I så fall är det bara att logga in på den nya telefonen med samma googlekonto så sköter det sig själv.I Mikrometer skrev:
Nej, jag har valt att avstå alla molntjänster och googlekonto, det är därför som jag undrar om att lägga mobilerna vid sidan av varandra och flytta innehållet mellan dem.useless skrev:
Redigerat:
Det finns en app, men den kan du tyvärr inte installera utan googlekonto...I Mikrometer skrev:
https://help.motorola.com/hc/3213/44/global/en-gb/es07251303.html?topic=es07251303
Alternativet är att manuellt kopiera en sak i taget via bluetooth.
Aha, så två mobiler kan koppla samman sej via Blutooth!useless skrev:
Det kanske är detta jag har hört om.
Kanon, då löser det sej för jag har en massiv samling kontakter, bilderna tankar jag över till datorn varje vecka.
Stort tack!👍
Opps ....
"Ett okänt antal abonnenter hos Tre, Telenor och Tele 2 kommer inte att kunna kontakta SOS Alarm när 2g- och 3g-näten tagits ur bruk den första december. Det framgår av ett pressmeddelande från PTS."
https://www.nyteknik.se/tech/larmet...ga-112-nar-2g-och-3g-naten-forsvinner/4412166
"Ett okänt antal abonnenter hos Tre, Telenor och Tele 2 kommer inte att kunna kontakta SOS Alarm när 2g- och 3g-näten tagits ur bruk den första december. Det framgår av ett pressmeddelande från PTS."
https://www.nyteknik.se/tech/larmet...ga-112-nar-2g-och-3g-naten-forsvinner/4412166
Jag fick ett SMS från min mobiloperatör idag om att jag inte kommer att kunna ringa om 11 dagar pga de stänger 3G-nätet, jag har inte kunnat ringa eller ta emot samtal på några dagar nu...
Även mobiler med 4G och VoLTE kan bli avstängda då dom ringer 112 via 2/3g om dom var tidiga / enklare 4g mobiler.
Bara Telia behåller sitt 2Gnät efter imorgon.
PTS har kravställt övriga att slänga ut 4G mobiler som inte kan ringa 112 i operatörens eget nät senast feb 2026.
Min bil väntas tappa klimatiseringen imorgon
PTS har kravställt övriga att slänga ut 4G mobiler som inte kan ringa 112 i operatörens eget nät senast feb 2026.
Min bil väntas tappa klimatiseringen imorgon
Men hur loggar du in på en Android utan ett konto?I Incinerator skrev:
Det är ju typ bara kriminella och knarklangare som använder telefon på det viset...
Redigerat:
Anledningen är idiotiskt, man kan inte ringa 112 (eller något annat nummer) och därför får man inte surfa heller, hela telefonen ska stängas ute!Attitudeswe skrev:
Även mobiler med 4G och VoLTE kan bli avstängda då dom ringer 112 via 2/3g om dom var tidiga / enklare 4g mobiler.
Min bil väntas tappa klimatiseringen imorgon![]()
Man kan ju ringa med WhatsApp eller andra sådana lösningar.
Att PTS "tror" att folk inte fattar att man inte kan ringa 112 eftersom man inte kan ringa alls och att det är ett stort problem säger en del...
…fast nu är det ju så att folk kan ringa alla andra nummer men inte just 112, så det är kanske inte helt orimligt att folk tror att det fortsatt kan ringa även 112.D Dilato skrev: