elmont skrev:
När du blandar 230 och 400 Volt kan du lätt få backspänning dvs. du får spänning på ledaren även sedan du tagit bort säkringen för 230 Volts "apparaten" och det är mycket olämpligt. Blanda inte 400V och 230V det bäddar för tillbud i framtiden ingen märkning kommer att vara för evigt.
Jag har själv vid flera tillfällen fått erfara våndan med blandade "smarta" lösningar, tack och lov utan bestående men.
Ja jag är medveten om det och har förståelse för det... Det blir ju att vi på sikt även kommer lägga in golvvärme i dom andra rummen och då är det ju enbart 230v men men.

Jag får kolla hur mycket jobb det är att dra fram en ny grupp från centralen då via vinden...

Snase skrev:
Att det inte är överskådligt är bara en parantes, det olämpliga ligger i att du vid eventuellt nollfel matar enfasobjekten med 400 volt. Det är alltså därför du ska undvika enfasbelastningar på flefasgrupper.
Vad menar du för fel då?

Om nollan av någon anledning släpper eller blir bortkopplad matas backspänning via övriga brukare och du får 400 volt genom enfasbelastningen.
Visst, du kan kolla, dubbelkolla och trippelkolla nollan men det är likväl en onödig risk och källa till fel.

Snase skrev:
Om nollan av någon anledning släpper eller blir bortkopplad matas backspänning via övriga brukare och du får 400 volt genom enfasbelastningen.
Visst, du kan kolla, dubbelkolla och trippelkolla nollan men det är likväl en onödig risk och källa till fel.
Om nollan till den gruppen släpper så har jag ju fortfarande bara 230v på fasen, 400 v kan jag väll inte få då?
Och om inkommande nolla släpper så kan jag få 400v i vartenda uttag så det har väll heller ingen betydelse för hur jag kopplar golvvärmen?

Om du gör enligt inlägg #1, alltså:

Har tänkt att ersätta mitt 2 fas element med golvvärme och en handdukstork.
2 faser men gemensam nolla.
Så har du den risken att kalkylera med.

Dock så verkar du tänkt om och ska ha golv och tork på en fas enligt senaste inlägget:

Om nollan till den gruppen släpper så har jag ju fortfarande bara 230v på fasen, 400 v kan jag väll inte få då?
Och om inkommande nolla släpper så kan jag få 400v i vartenda uttag så det har väll heller ingen betydelse för hur jag kopplar golvvärmen?
Då har du ju "bara" risken att bakmata via radiatorerna om du endast bryter en fas i trefasgruppen.

Du kan naturligtvis köra med såna här småkluriga lösningar men det är ej att rekommendera.

lillePer skrev:
Jo, i och med att nollan flyter så blir dina 230V enfasbelastningar seriekopplade mellan två faser (400V). Om belastningar har stor skillnad i effekt kommer den som har minst effekt att få merparten av dessa 400V över sig - vanlig spänningsdelning.

Nu är det ovanligt att nollan släpper. Det får inte hända - speciellt inte inkommande PEN för det innebär dessutom stor personfara. Vanligare är att ena säkringen går vilket medför att förbrukarna får för lite spänning över sig vilket kan orsaka både skada och huvudbry.

Bo.Siltberg skrev:
Jo, i och med att nollan flyter så blir dina 230V enfasbelastningar seriekopplade mellan två faser (400V). Om belastningar har stor skillnad i effekt kommer den som har minst effekt att få merparten av dessa 400V över sig - vanlig spänningsdelning.
Tror han i sista inlägget menade att han bara ska koppla in en fas av de två.

Nu är det ovanligt att nollan släpper. Det får inte hända - speciellt inte inkommande PEN för det innebär dessutom stor personfara. Vanligare är att ena säkringen går vilket medför att förbrukarna får för lite spänning över sig vilket kan orsaka både skada och huvudbry.
Det är ovanligt och får inte hända, men det händer.
Skrämmande många, även yrkesmän, tror att nollan är ofarlig bara för den inte biter ifrån, det är långt ifrån sant.

Bo.Siltberg skrev:
Olämpligt att blanda 400V elvärme, 230V handdukstork/golvvärme på samma grupp tycker jag. Man kan undra hur det kommer sig att det finns en nolla i denna elvärmegrupp.
Jag har en 5-ledare dragen från centralen på 3 st 10A säkringar.
2 av säkringarna går till 400V element och den tredje går till all normal el i köket.
gemensam jord och nollan går endast till köket då elementen inte har nolla.
Borde detta sitta på en trippelsäkring istället för 3 st enskilda?

Melpho skrev:
Jag har en 5-ledare dragen från centralen på 3 st 10A säkringar.
2 av säkringarna går till 400V element och den tredje går till all normal el i köket.
gemensam jord och nollan går endast till köket då elementen inte har nolla.
Borde detta sitta på en trippelsäkring istället för 3 st enskilda?
Absolut!

Nej, i och med att en av dessa faser går till all 230V-apparater och dom andra 2 endast går till 400V-apparater så ser jag inget problem. Du har inte blandade 400V och 230V-belastningar på samma fas här. Du kommer inte få "backspänning" om en säkring löser. Och i och med att nollan endast används för 230V-fasen så händer inget farligt om den går av heller. Du har alltså en 3-fasgrupp med 4 belastade ledare, lite ovanligt men ok.

Jag har lagt ner tanken på att dra fram en ny grupp.
Framförallt för att jag har för avsikt att lägga in golvvärme i alla rummen allt eftersom och då kommer jag ju att ställas inför samma dilemma i varje rum.

Funderar över om jag istället sätter in en ny central med 3 poliga säkringar.
Är det en lösning som är mer okej eller rent av bra?

Funderar även över vad som är normal kortslutningshållfasthet i hus. Kollade elbutik och där hade dom både 6 och 10kA.

LillePer, om du byter bort dina 400 V element så blir det mera OK, nu kanske du inte behöver byta elementen just idag, inte heller i morgon utan kan göra det på lite sikt men att du lovar ATT göra det, Koppla då som du tänkt dig att göra men då MÅSTE du också fortsätta med övriga rum.

Elsäkerhetsverket är ju inte så supersnabba så omgående kan vara ett år eller så.

Protte, har väntat i 2,5 år på tolkning av ellagarna.

Bo.Siltberg skrev:
Nej, i och med att en av dessa faser går till all 230V-apparater och dom andra 2 endast går till 400V-apparater så ser jag inget problem. Du har inte blandade 400V och 230V-belastningar på samma fas här. Du kommer inte få "backspänning" om en säkring löser. Och i och med att nollan endast används för 230V-fasen så händer inget farligt om den går av heller. Du har alltså en 3-fasgrupp med 4 belastade ledare, lite ovanligt men ok.
Så långt tänkte jag inte :blushing:

Bo.Siltberg skrev:
Tack för svaret! Nu känner jag mig genast lite lugnare! d^_^b

Ok. Jag har ett svagt minne av en gammal tråd där vi diskuterade just detta fall? Jag vill minnas att jag svarade fel där...

Hej igen,
Tack för alla svar,

Har ändrat mig igen och gör istället enligt följande:

Lägger in golvvärme (230v) i två rum på samma fas nu med en gång.

De resternade två elementen (400v) som är kvar får dela på de andra två faserna.

Det måste väll bli det bästa för minsta insatts...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.