Vi ska ha spotar i hela huset och läst att man ska ha 3000K i köket, badrummet och tvättrummet. Elektrikern vill att vi bara ska ha 2700K i hela huset för han säger att det blir varmare ljus och mer enhetligt.

Vi ska sätta rätt många över bänkskivan och vid spegeln, de två ställen vi vill ha bäst belysning. Borde vi inte ha 3000K där eller ska vi lyssna på elektrikern?

A Alex Holmén skrev:
Vi ska ha spotar i hela huset och läst att man ska ha 3000K i köket, badrummet och tvättrummet. Elektrikern vill att vi bara ska ha 2700K i hela huset för han säger att det blir varmare ljus och mer enhetligt.

Vi ska sätta rätt många över bänkskivan och vid spegeln, de två ställen vi vill ha bäst belysning. Borde vi inte ha 3000K där eller ska vi lyssna på elektrikern?
A Alex Holmén skrev:

Det bästa måste väll vara å ta spottar som kan gå från varmt till kallt ljus. Det har vi, jäkligt bra!

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Högst personligt vad man tycker är snyggt och trivs med. Jag hade absolut satt 3000k i kök, badrum, tvätt, kontor etc. (Arbetsytor). Däremot i vardagsrum, sovrum vill man kanske ha lite ”mysigare” belysning så där passar 2700k bättre i mitt tycke.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
S Sallader skrev:
Det bästa måste väll vara å ta spottar som kan gå från varmt till kallt ljus. Det har vi, jäkligt bra!
Aha så det finns spotar som man kan justera mellan 2700 och 3000? Är det typ med en dimmer?

Nilssonx4 Nilssonx4 skrev:
Högst personligt vad man tycker är snyggt och trivs med. Jag hade absolut satt 3000k i kök, badrum, tvätt, kontor etc. (Arbetsytor). Däremot i vardagsrum, sovrum vill man kanske ha lite ”mysigare” belysning så där passar 2700k bättre i mitt tycke.
Blir det konstigt om man bara sätter 3000 vid spegeln och ovanför diskbänken och resten av spotarna i badrummet/köket i 2700?

D
Ja färgtemperaturen styrs med dimmer, push eller vrid. Finns spot som går från till exempel 2000-3000k.

sök på ”dim to warm” eller ”Hide a lite tune”

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
D
A Alex Holmén skrev:
Blir det konstigt om man bara sätter 3000 vid spegeln och ovanför diskbänken och resten av spotarna i badrummet/köket i 2700?
Nej det blir inte konstigt så länge de kan styras separat. Arbetsbelysning, till exempel över diskbänk, rekommendera som sagt många att man kör 3000-3500k. Men som stödbelysning, mysbelysning är 3000k inte särskilt trevligt utan då kanske man vill ner mot 2400-2700k. Lösningen om man är osäker på vad man gillar är just ”dim to warm”.

Mycket ovanstående är subjektivt och inga sanningar för alla….

• Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Nej det tycker jag inte såvida ljuskällorna inte sitter väldigt nära varandra, då kanske det ser lite dumt ut. Vill du reglera färgtemperaturen har du ju en väldigt bra lösning ovan^^

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Skillnaden mellan 2700 och 3000 är minimal så att blanda dessa bör inte bli särskilt konstigt, förmodligen inte ens något man kommer tänka på.

Men specifikationerna behöver ju inte stämma till 100%, så skillnaden kanske upplevs som större i verkligheten. Det är oftast billigare ljuskällor som ibland inte riktigt stämmer med deras påstådda värden.

Jag skulle rekommendera 4000K till kök och badrum, ger ett neutralt ljus utan gult stick.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.