5 656 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
260v i 230v uttag
Jag mätte 260v i 230v uttag. vad kan detta bero på? Elen är sedan 80talet och ej rustad med JFB men tänkte ta dit en elektriker inom kort! Bör jag vara orolig för den spänningen? Det ska tilläggas att det inte bara var i ett uttag, utan i stort sett hela stugan :x
Tänker att någon bör ha svar på den frågan... :wow:
Tänker att någon bör ha svar på den frågan... :wow:
Det låter som om det är "flytande nolla", det kan bero på trasig/dålig noll-anslutning eller PEN-anslutning.
Ta dit en elektriker det allra första du gör i morgon bitti.
Flytande nolla kan lätt förstöra all elektronik pga överspänningar, ju mer snedbelastat tre-fasnätet hos dig är ju större spänningsskillnader blir det mellan fas-nolla mellan dom olika faserna.
Om det är PEN-släpp så är all skyddsjordad utrustning spänningssatt i höljet, det som normalt ska vara skyddsjordat är då att betrakta som spänningsförande ledare.
Jag skulle först mäta spänningen fas-nolla ute i mätarskåpet sedan bryta spänningen med huvudbrytaren därefter skulle jag mäta igen för att se om felet ligger hos nätägaren eller inte.
Om felet ligger hos nätägaren så skulle jag felanmäla omgående.
Edit
En del elmätare visar dom olika fasspänningarna som elmätaren läser av.
Ta dit en elektriker det allra första du gör i morgon bitti.
Flytande nolla kan lätt förstöra all elektronik pga överspänningar, ju mer snedbelastat tre-fasnätet hos dig är ju större spänningsskillnader blir det mellan fas-nolla mellan dom olika faserna.
Om det är PEN-släpp så är all skyddsjordad utrustning spänningssatt i höljet, det som normalt ska vara skyddsjordat är då att betrakta som spänningsförande ledare.
Jag skulle först mäta spänningen fas-nolla ute i mätarskåpet sedan bryta spänningen med huvudbrytaren därefter skulle jag mäta igen för att se om felet ligger hos nätägaren eller inte.
Om felet ligger hos nätägaren så skulle jag felanmäla omgående.
Edit
En del elmätare visar dom olika fasspänningarna som elmätaren läser av.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 907 inlägg
Kan en "stuga" handla om en plats långt ut på landet med ett svagt elnät?
Innebär "hela stugan" att du mätte ca 260 V på samtliga tre faser mot noll?
Vad händer med fasspänningen mot noll om du belastar samma uttag med en värmefläkt eller dylikt på 1-2 kW?
Vad mäter du för huvudspänning mellan de tre faserna?
Har du någon uppfattning om rådande belastning per fas mot nollan?
260 V är högt, men inte helt uppåt väggarna för högt om förhållandena är ogynnsamma.
Innebär "hela stugan" att du mätte ca 260 V på samtliga tre faser mot noll?
Vad händer med fasspänningen mot noll om du belastar samma uttag med en värmefläkt eller dylikt på 1-2 kW?
Vad mäter du för huvudspänning mellan de tre faserna?
Har du någon uppfattning om rådande belastning per fas mot nollan?
260 V är högt, men inte helt uppåt väggarna för högt om förhållandena är ogynnsamma.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Om du har överspänning på samtliga 3 faser, så borde det inte bero på flytande nolla. Flytande nolla ger en "obalans" så att spänningen blir lägre på en fas och högre på en annan. Det kan bli allt från 0V till 400V i ett uttag då. Men det blir alltså lägre på en eller två faser och högre på minst en av faserna.
Som sagt annars, börja med att kontrollera ditt instrument, dåliga batterier kan ge märkliga mätresultat. Kontrollmät i ett annat hus (dock inte i närheten av stugan, är det fel från elnätet så kan fler ha felet). Om möjligt kontrollmät med annat instrument.
Är det ett "bra" instrument, eller ngt. billigt, typ 69 kr på byggmarknaden?
En spänning på 260V är över tillåten marginal (jag är inte helt säker på vad marginalen får vara, men tror mig ha hört ngt. i stil med +5/-10 % som tillåtet. Det är inte sannolikt att detta ställer till med något akut farligt, men det ökar påfrestningarna på allt som kopplas in. Risk att elektronik blir förstörd ökar.
Som sagt annars, börja med att kontrollera ditt instrument, dåliga batterier kan ge märkliga mätresultat. Kontrollmät i ett annat hus (dock inte i närheten av stugan, är det fel från elnätet så kan fler ha felet). Om möjligt kontrollmät med annat instrument.
Är det ett "bra" instrument, eller ngt. billigt, typ 69 kr på byggmarknaden?
En spänning på 260V är över tillåten marginal (jag är inte helt säker på vad marginalen får vara, men tror mig ha hört ngt. i stil med +5/-10 % som tillåtet. Det är inte sannolikt att detta ställer till med något akut farligt, men det ökar påfrestningarna på allt som kopplas in. Risk att elektronik blir förstörd ökar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 907 inlägg
+/- 10 % är det som rekommenderas (det är alltså inget krav), och det gäller vid anslutningspunkten, närmare bestämt vid "normala" anslutningspunkter, och under normala driftförhållanden. Med abonnentens huvud- och gruppledningar inräknade, och för enskilda anslutningspunkter kan man alltså få värden långt utanför dessa 10 %. Det vore ju alldeles för bra om nätägarna hade krav på sig att alltid hålla sig inom dessa gränser...
Jag vet att batterierna var kass för jag fick byta dom dagen efter jag mätte uttagen! jag mätte även mellan faserna bakom spisen och där var allt korrekt! Märket på instrumentet är fluke så tvivlar inte på de iallafall..
stugan ligger vid kusten så det skulle väl kunna vara elnätet! jag ska kika med grannar och se om dom har samma problem!
Tack för hjälpen hörni!
stugan ligger vid kusten så det skulle väl kunna vara elnätet! jag ska kika med grannar och se om dom har samma problem!
Tack för hjälpen hörni!
Om du mätte vad du säger korrekt mellan faser vid spisen är det ju inget fel på nätspänningen, då ligger det som nämnts med glapp i PEN eller nolla närmre tillhands. Och 260 V är väl högt även om nätet skulle vara uppskruvat för att möta belastningar i svaga landsbygdsdelar det ska du isf inte acceptera fortvarigt.
"Jag vet att batterierna var kass för jag fick byta dom dagen efter jag mätte uttagen! jag mätte även mellan faserna bakom spisen och där var allt korrekt! Märket på instrumentet är fluke så tvivlar inte på de iallafall.. "
Du konstaterade alltså att det var dåligt batteri, och bytte detta. Men sen då? Mätte du igen efter detta? Vad blev resultatet då?
Att fabrikatet Fluke är bra vet jag, men de fungerar ju inte med dåliga batterier!!
Du konstaterade alltså att det var dåligt batteri, och bytte detta. Men sen då? Mätte du igen efter detta? Vad blev resultatet då?
Att fabrikatet Fluke är bra vet jag, men de fungerar ju inte med dåliga batterier!!
...texten skulle ju med också:
matningsspänningen 230V får variera ±10 % (207253V).
När vi konstaterat att du inte har rätt spänningsnivå, behöver du inte betala någon fast abonnemangsavgift för perioden från din anmälan tills vi åtgärdat spänningsnivån
matningsspänningen 230V får variera ±10 % (207253V).
När vi konstaterat att du inte har rätt spänningsnivå, behöver du inte betala någon fast abonnemangsavgift för perioden från din anmälan tills vi åtgärdat spänningsnivån
Klicka här för att svara