Hej!
Förra året så var kommunen hemma och inspekterade trekammarbrunnen. Då konstaterades att jg behöver ett vattennivårör och jag har nu till oktober iår på mig att installera ett.
Så, hur gör jag detta? Vart kan jag få tag på material och vad skulle det kosta att hyra in ett företag som gör det åt mig? Eller behöver jag ens hyra in någon?
Tack för alla tips
Förra året så var kommunen hemma och inspekterade trekammarbrunnen. Då konstaterades att jg behöver ett vattennivårör och jag har nu till oktober iår på mig att installera ett.
Så, hur gör jag detta? Vart kan jag få tag på material och vad skulle det kosta att hyra in ett företag som gör det åt mig? Eller behöver jag ens hyra in någon?
Tack för alla tips
Ja precis, sorry för slarvigt inlägg så här på morgonkvisten.
På vilket djup vet jag inte då avloppet grävdes ner för 25 är sedan av svärfars far, som nu gått bort för väldigt längesedan. Kan man kör på ett känn, eller måste jag gräva upp markbäddsinfiltrationen först för att ta reda på det?
På vilket djup vet jag inte då avloppet grävdes ner för 25 är sedan av svärfars far, som nu gått bort för väldigt längesedan. Kan man kör på ett känn, eller måste jag gräva upp markbäddsinfiltrationen först för att ta reda på det?
Det kommunens miljöinspektörer troligen vill kunna säkerställa är att grundvattenytan aldrig ligger närmare än 1 m under spridarbäddens underkant. Det är det så kallade skyddsavståndet enligt svensk praxis som säkerställer att dina utsläpp inte kontaminerar grundvattnet. Spridarbädden (oftast makadam 16-32 mm idag) brukar vara mindre än 0,5 m djup så gräver du 1,5 m under spridarrören så har du kommit tillräckligt djupt för att kunna se eventuellt problematiskt grundvatten. Detta är alltså oftast en över 2 m djup grop - dvs handgrävning är endast aktuellt för entusiaster...
Kan du inte mäta hur djupt spridarrören ligger från nåt luftningsrör (slutet av bädden) eller fördelarrör (början av bädden)?
Sen handlar det om att gräva om en djup grop bredvid bädden (osäker just hur många meter ifrån bädden) och installera ett lodrätt vanligt markrör som slitsas längst ned. Den slitsade delen omges av dräneringsgrus (8-16, 16-32 makadam, grovt singel eller liknande) och avskiljs från omgivande jord med en markduk. Dvs det kostar nästan inget i material med är en rejäl grop som kräver maskin.
Så här:
Kan du inte mäta hur djupt spridarrören ligger från nåt luftningsrör (slutet av bädden) eller fördelarrör (början av bädden)?
Sen handlar det om att gräva om en djup grop bredvid bädden (osäker just hur många meter ifrån bädden) och installera ett lodrätt vanligt markrör som slitsas längst ned. Den slitsade delen omges av dräneringsgrus (8-16, 16-32 makadam, grovt singel eller liknande) och avskiljs från omgivande jord med en markduk. Dvs det kostar nästan inget i material med är en rejäl grop som kräver maskin.
Så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej tack för ett väldigt vettigt svar 
Luftningsrör har jag 3 stycken i slutet på bädden som det dock var lite vatten i på bottnen men det var lugnt enligt inspektörerna.
Men om jag mäter hur djupt de går, så borde dom gå på samma djup som spridarrören? Och kan alltså sätta grundvattennivåröret en bit under den längden, ungefär 1.5 meter?
Vi bor rätt högt upp. Huset står på ett berg som är framsprängt så att grundvattennivån är i närheten här tror jag inte alls är någon risk.
Hörde med en firma i julas, dom ville ha 7000:- för detta men det fixar man ju relativt enkelt själv.
Luftningsrör har jag 3 stycken i slutet på bädden som det dock var lite vatten i på bottnen men det var lugnt enligt inspektörerna.
Men om jag mäter hur djupt de går, så borde dom gå på samma djup som spridarrören? Och kan alltså sätta grundvattennivåröret en bit under den längden, ungefär 1.5 meter?
Vi bor rätt högt upp. Huset står på ett berg som är framsprängt så att grundvattennivån är i närheten här tror jag inte alls är någon risk.
Hörde med en firma i julas, dom ville ha 7000:- för detta men det fixar man ju relativt enkelt själv.
Jag ser nu att du skriver att du skriver att du har en markbädd och inte en infiltrationsanläggning. Markbädden fungerar annorlunda jämfört med infiltrationen eftersom att du då filtrerar vattnet via en anlagd sandbädd. Dvs det som är viktigt är att grundvattnet inte tar sig in i den anlagda sandbädden. När man anlägger så brukar man se till att högsta grundvattenytan ligger 1 m under markbäddens schaktbotten. Schaktbotten motsvaras av de djupaste av de tre luftningsrören (jag gissar att två av rören är anslutna till de ytliga spridarledningarna och det tredje till den djupliggande dränerande utloppsledningen).
Är det detta som kommunen vill säkerställa? Vad ordgrant vad har de skrivit till dig? Har du fått ett föreläggande?
Är det detta som kommunen vill säkerställa? Vad ordgrant vad har de skrivit till dig? Har du fått ett föreläggande?
Allt jag fått är att jag ska installera ett vattennivårör, ingen vidare information mer än så faktiskt då de postod att min anläggning inte var komplett utan ett sånt samt att jag ska kontakta dem igen när detta är gjort, dock senast innn oktober 2016.
Så i runda slängar så kan jag ta tumstocken (om den räcker) och sticka ner i alla 3 rör och mäta vilket som är djupast, och sedan efter det gå på vilket djup jag bör köra på vattennivåröret?
En till sak som dök upp nu, det är ifall jag måste dokumentera hur jag gör ifall jag gör det själv så att jag kan bevisa för kommunen så allt gått rätt till?
Så i runda slängar så kan jag ta tumstocken (om den räcker) och sticka ner i alla 3 rör och mäta vilket som är djupast, och sedan efter det gå på vilket djup jag bör köra på vattennivåröret?
En till sak som dök upp nu, det är ifall jag måste dokumentera hur jag gör ifall jag gör det själv så att jag kan bevisa för kommunen så allt gått rätt till?
Om du mäter djupet djupet på alla tre rör så får vi ju veta vad de är för något. Om alla är lika djupa och ligger på under en meters djup så är det tre spridarrör. Då är det nog en infiltration som du har trots allt. Är ett av rören ungefär 1 meter djupare än de andra rören så är det en markbädd.
Dokumentera med foton hela vägen så kan det aldrig bli nån diskussion. Dessutom så kan ju kommunen mäta djupet på grundvattennivåröret och därmed att du har grävt till rätt djup.
Dokumentera med foton hela vägen så kan det aldrig bli nån diskussion. Dessutom så kan ju kommunen mäta djupet på grundvattennivåröret och därmed att du har grävt till rätt djup.
Kan man inte använda jordborr och bara stoppa ner ett dräneringsrör med markduk runtom. Dvs skippa drängrus etc. Det är ju grundvattennivå. Den ändras ju inte blixtrande snabbt, så om det är lite segt med vattentillrinningen i dränröret, (pga avsaknad av drängrus runtom), så har det väl ingen praktisk betydelse?
Eller det blir kanske inte enklare/billigare med långt jordborr än att gräva en grop?
Eller det blir kanske inte enklare/billigare med långt jordborr än att gräva en grop?
Har nu fått tummen ur och mätt och de 3 rören är nästan identiska. 180, 177 samt 175 cm djupa var dom. Alla var även blöta i botten men det klagade ju inte kommunen på förra året. Skickar även med en bild på ytan. Till vänster är trekammarbrunnen, iallafall locken ser man. Sen är markbäddsinfiltrationen emellan skulle jag tro och sedan de tre luftrören längst upp till höger i det högre gräset.
Kommunen när de var här snackade om att man borde ha ett vattennivårör till vänster om lyktan på bilen ungefär på bilden. På gräsmattan naturligtvis
Kommunen när de var här snackade om att man borde ha ett vattennivårör till vänster om lyktan på bilen ungefär på bilden. På gräsmattan naturligtvis
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med det djupet på rören så ligger de med säkerhet under en markbädd uppbyggd av sand som de luftar underifrån. Vanligen så fungerar de också som utloppsrör så att vatten kan lämna markbädden (kanske har du utloppet i slänten?). Det är således inga spridarrör.
Riktigt varför kommunen vill att du ska ha ett grundvattennivårör för en markbädd förstår jag inte. För det första så ligger ju anläggningen i en brant slänt så hur kan ens grundvattnet stiga? För det andra så ser du ju om det börjar rinna grundvatten kontinuerligt från utloppsröret från anläggningen. Saknas utloppsrör så ser du ju om vattnet fyller de tre luftningsrören.
Riktigt varför kommunen vill att du ska ha ett grundvattennivårör för en markbädd förstår jag inte. För det första så ligger ju anläggningen i en brant slänt så hur kan ens grundvattnet stiga? För det andra så ser du ju om det börjar rinna grundvatten kontinuerligt från utloppsröret från anläggningen. Saknas utloppsrör så ser du ju om vattnet fyller de tre luftningsrören.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
kan vara ett spolrör, eller så är det vattennivåröret...
Klicka här för att svara