2 930 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
230V styrspänning från en grupp styr 3-fasgrupp??
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
I denna tråd installerades ett vattenfilter med backspolning. Den sista posten anger att backspolningsautomatiken ska styra vattenpumpens trefasmatning via en kontaktor, så att pumpen stängs av om backspolningssystemet av någon anledning skulle slås ut. Ett skydd för att inte få en översvämmning om olyckan skulle vara framme. Men det har ju inneburit att en separat enfasgrupp sammankopplas mot en kapsling som innehåller en trefasgrupp, dvs styrspänning för kontaktorn sammanbinder två grupper (den ena kapslingen innehåller alltså spänningsförande ledare från både 3-fasgruppen och en enfas-grupp). Den montör som installerat har inte gjort något särskilt.
Ska jordförbindelsen i grupperna sammankopplas?
Räcker det med att märka upp detta i både central och på kapslingarna som innehåller automatiken respektive kontaktorn?
Ska jordförbindelsen i grupperna sammankopplas?
Räcker det med att märka upp detta i både central och på kapslingarna som innehåller automatiken respektive kontaktorn?
Det som trefasgruppen matar ska jordas med den jord som som tillhör den gruppen och det som matas med 230 V ska jordas med den jord som tillhör den gruppen. Lämpligen gör man en anteckning vid centralen att manöverströmen i finns i kapslingen och matas från annan grupp samma "meddelande" lämnar du i det utrymme där den "främande" spänningen finns. Det är mycket vanligt att man har främmande spänningar i styr och regler utrustningar, men skriver man ett litet meddelande som man hittar när man ska "koppla" minimeras risken till olycka.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Gött, tack för svar!
Ska märka upp och dubbelkolla hur det är jordat. Jordförbindelsen får alltså finnas kvar som eventuellt kabelskydd (EKLK?) för den kabel som går mellan grupperna, men sammankopplas inte i den gemensamma kapslingen.
Ska märka upp och dubbelkolla hur det är jordat. Jordförbindelsen får alltså finnas kvar som eventuellt kabelskydd (EKLK?) för den kabel som går mellan grupperna, men sammankopplas inte i den gemensamma kapslingen.
Snåljåpen inom mig skulle nog kanske sett till att tryckströmbrytaren för pumpen styr kontaktorn istället för att styra motorn direkt. Då sparas den lilla ström kontaktorn drar under tiden pumpen inte snurrar 
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hela iden med att han den via automatikstyrningen är just att vid backspolning öppnar två ventiler, trycket sjunker och råvattenpumpen går igång och trycker vatten baklänges genom filtret och tömmer utfällningar. OM styrautomatikens egna säkring skulle gå under tiden backspolning sker kommer pumpen aldrig sluta gå. Då får man hoppas att avloppet verkligen räcker till....yxis skrev:
Utan detta skulle jag inte behöva någon kontaktor, det räcker ju med tryckströmbrytaren, så hela anledning till en kontaktor i kedjan är just att kunna bryta strömmen vid strömbortfall i automatiken.
Visst några kWh lär det väl gå på ett år, men inte så att det känns? Någon som vet, vilken förbrukning en hager kontaktor kan tänkas ha?
Men det är väl ändå inget som hindrar att låta tryckbrytaren styra kontaktorn istället för att styra pumpmotorn direkt?
Om den befintliga installationen för pumpen i övrigt är alldeles förträfflig så är det antagligen ingen idé att göra så, men om man ändå har anledning att mickla med ledningsdragningen så kan man kanske lika gärna koppla på det sättet eftersom funktionen kommer vara densamma förutom att kontaktorn bara är dragen när pumpen går och slitaget kommer i första hand ske på kontakterna i kontaktorn och inte på kontakterna i tryckbrytaren.

Om den befintliga installationen för pumpen i övrigt är alldeles förträfflig så är det antagligen ingen idé att göra så, men om man ändå har anledning att mickla med ledningsdragningen så kan man kanske lika gärna koppla på det sättet eftersom funktionen kommer vara densamma förutom att kontaktorn bara är dragen när pumpen går och slitaget kommer i första hand ske på kontakterna i kontaktorn och inte på kontakterna i tryckbrytaren.
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Yxis:
Drar en kontaktor så pass mycket ström?
Vad jag kan erinra mig så är det väl inte direkt ovanligt med en trefaskontaktor till en trefasslinga för elvärmen. Både jag och brorsan har det för att kunna styra värmen i sommarstugan via telefon/mobil.
Det finns ju både kontaktorer och fjärrstyrningar som passar i de nya modulproppskåpen.
Drar en kontaktor så pass mycket ström?
Vad jag kan erinra mig så är det väl inte direkt ovanligt med en trefaskontaktor till en trefasslinga för elvärmen. Både jag och brorsan har det för att kunna styra värmen i sommarstugan via telefon/mobil.
Det finns ju både kontaktorer och fjärrstyrningar som passar i de nya modulproppskåpen.
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Dum fråga förresten, när jag jobbade som elmontör och byggde matarskåp för industri så vill jag minnas att vi monterade brandsäkra kondingar mellan kontaktorernas ledare och jord (ej drivmatningen) för att undvika gnistbildning vid tillslag. Är det något man gör fortfarande? Eller är det inbyggt i kontaktormodulerna för nya elskåpen?
Klicka här för att svara