Jag har en 3 faser spis hemma som är äldre (har 3 propp i elskåp for spis)
Jag har köpt en 230 volt på blocket . den är redan kopplad. ner jag titta på ritning och koppling jag tror det är redan kopplad rätt. trodde fråga nån innan jag prova
Bild1: ritning på ny 230v spis
Bild2: koppling på ny 230v spis
 
  • Elschema för koppling av 230V spis med alternativ för olika faser markerade för Norge och Danmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk koppling inuti en 230 volt spis med färgkodade kablar anslutna till terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det allra första du måste kontrollera är att du verkligen har nollan framdragen & inkopplad i spisdosan/Perilex-uttaget.

För om du inte har nollan så kommer ”nya” spisen gå sönder, även om spisen är rätt kopplad.

Ta och läs ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn”
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

Den ”nya” spisen är kopplad för ”400V 3N~”, alltså för tre faser SAMT nolla.
Så ja den kommer använda alla tre faserna samt att den KRÄVER nollan.
 
  • Gilla
sheikhy
  • Laddar…
Ta bilder på gamla spisens propp och hur den är kopplad.

Protte
 
  • Gilla
sheikhy
  • Laddar…
P
MÄT i uttaget
det finns inget som säger att det finns nolla framdragen om din gamla spis har 400V elementspänning
är den ursprungliga installationen gammal så finns det antagligen ingen "nolla"
 
  • Gilla
sheikhy
  • Laddar…
Sen ogillar jag när anslutningsledningarna är så korta så att man kan dra av ett schysst gitarrsolo på dom. Jorden ska dessutom vara längre.
 
  • Gilla
sheikhy
  • Laddar…
Jorden behöver inte alltid vara längre än de andra trådarna, däremot så ska den släppa sist om dragavlastningen släpper.
 
  • Gilla
sheikhy
  • Laddar…
Vad duktig du är. Hur löser man det i detta fall tycker du? ;)
 
  • Gilla
sheikhy
  • Laddar…
Dragavlastningen verkar sitta typ rakt under jordskruven, å då släpper den sist.

Å det var en mer allmän kommentar jag skrev.

På TS spis så skulle jag korta av faserna i fallande längd så att faserna släpper ungefär samtidigt å nollan efter det å sist jorden.
 
tack till alla :) till mig det låter .
Gör den.......... vänta gör inte den :)
Jag sitar och bara skakar min huvud
 
Hi igen

Bild 1 : gammal 400v spis
Bild 2 : vägguttag
 
  • Anslutningar och ledningar i ett öppnat gammalt 400V spisuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oöppnat 400v vägguttag med synliga ledningar och anslutningsterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
S sheikhy skrev:
Hi igen

Bild 1 : gammal 400v spis
Bild 2 : vägguttag
Här kan man misstänka att nolledare finns på plats (den blå uppe till vänster) men man måste mäta att det så
 
  • Gilla
sheikhy
  • Laddar…
Hi igen och stor tak till alla.
Jag ringt elektriker, han kom, mätta vägguttag , koppling på spisen och sa "alt är bra, bara plug n play". Man tak all, Jag kunde see att ritning på spisen är rätt men viste inget om nollan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.