Jag har en 3 faser spis hemma som är äldre (har 3 propp i elskåp for spis)
Jag har köpt en 230 volt på blocket . den är redan kopplad. ner jag titta på ritning och koppling jag tror det är redan kopplad rätt. trodde fråga nån innan jag prova
Bild1: ritning på ny 230v spis
Bild2: koppling på ny 230v spis
Jag har köpt en 230 volt på blocket . den är redan kopplad. ner jag titta på ritning och koppling jag tror det är redan kopplad rätt. trodde fråga nån innan jag prova
Bild1: ritning på ny 230v spis
Bild2: koppling på ny 230v spis
Det allra första du måste kontrollera är att du verkligen har nollan framdragen & inkopplad i spisdosan/Perilex-uttaget.
För om du inte har nollan så kommer ”nya” spisen gå sönder, även om spisen är rätt kopplad.
Ta och läs ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn”
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Den ”nya” spisen är kopplad för ”400V 3N~”, alltså för tre faser SAMT nolla.
Så ja den kommer använda alla tre faserna samt att den KRÄVER nollan.
För om du inte har nollan så kommer ”nya” spisen gå sönder, även om spisen är rätt kopplad.
Ta och läs ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn”
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Den ”nya” spisen är kopplad för ”400V 3N~”, alltså för tre faser SAMT nolla.
Så ja den kommer använda alla tre faserna samt att den KRÄVER nollan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ta bilder på gamla spisens propp och hur den är kopplad.
Protte
Protte
Dragavlastningen verkar sitta typ rakt under jordskruven, å då släpper den sist.
Å det var en mer allmän kommentar jag skrev.
På TS spis så skulle jag korta av faserna i fallande längd så att faserna släpper ungefär samtidigt å nollan efter det å sist jorden.
Å det var en mer allmän kommentar jag skrev.
På TS spis så skulle jag korta av faserna i fallande längd så att faserna släpper ungefär samtidigt å nollan efter det å sist jorden.
Hi igen och stor tak till alla.
Jag ringt elektriker, han kom, mätta vägguttag , koppling på spisen och sa "alt är bra, bara plug n play". Man tak all, Jag kunde see att ritning på spisen är rätt men viste inget om nollan.
Jag ringt elektriker, han kom, mätta vägguttag , koppling på spisen och sa "alt är bra, bara plug n play". Man tak all, Jag kunde see att ritning på spisen är rätt men viste inget om nollan.
Klicka här för att svara



