Hej,
Sitter och planerar ny installation av infällda spotlights som tex denna med utbytbar gu10 lampa.
https://www.lampornu.se/noxion-infa...vit-utskarning-70mm-gu10-sockel-8719157000529

Ser i flera trådar att man placerar drivdon vid central eller lampa.
Kan inte se varför dessa behövs! , har 230v dimbara spottar i ett annat hus utan drivdon som jag är nöjd med.
Vill inte ha spottar med integrerad ljuskälla.

Planerar att dra fk 1,5 i flexslang mellan led skyddsboxarna och koppla fk:n direkt till lampsockel kabeln.
 
Till GU10 använder man inte något drivdon! Det är inbyggt i Led lampan.
Man drar tändtråd ( orange eller vit) samt blå nolla, alla armaturer kopplas parallellt.
Det enda man bör tänka på är maxeffekt per slinga.
Men idag är det ingen som sätter i 50W halogen i en GU10 för då blir det varmt, utan LED typ Dim to warm.
I armaturen du länkar till ingår inte lampor.
Dimmer kan placeras valfritt i elcentral eller bak manöverdon.
Jag rekommenderar Plejd med vridratt. Många gånger bättre och naturligt handhavande än återfjädrande brytare.
 
  • Gilla
Dawwa76
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.