Hej!
Jag undrar om jag kan fästa en LED(diode) i vägg strömbrytaren. Finns det sånna som går på 230V eller hur gör man för att det ska fungera.. Jag vill att den ska lysa hela tiden. (behöver inte vara starkt) Jag har letat nätet men bara hittat 12V LED. Jag vill alltså ha en LED i en strömbrytare. man skall kunna tända och släcka t .ex taklampan coh och LEDen ska lysa hela tiden, eller om det går tändas när den är släckt.

Tack på förhand Jens

Sätt en strömbrytare med glimljus istället.

72436-382.jpg

Jag har redan en strömbrytare som jag ska använda som är av vit plexi.. så jag vill att LEDen ska lysa igenom den.

Varför göra et så svårt? Köp en ny strömbrytare?! ;)

visst är det lite svårt men det skulle vara snyggt.. Jag har köpt en ny strömbrytare med magnetisk proximity sensor och vill att den ska lysa. finns det LED dioder som går på 230V eller måste man ha en transformator ?

J

Sedan måste du ha en motriktad diod som tar hand om "den andra" halvperioden, annars blir det en transient som skjuter sönder dioden ganska direkt.

M.C. skrev:
Kan bli lite knivigt eftersom en lysdiod kräver likriktad ström, vilket ju inte är fallet i 230V-nätet.

Du behöver alltså en transformator. Tänk på att dioden endast bryr sig om strömmen som passerar. D.v.s. du måste antingen köpa en diod med inbyggt förkopplingsmotstånd, alternativt beräkna förkopplingmotståndets värde själv och montera detta i serie med dioden.

Beräkningsexempel:

Matningspänning från transformator (Vm): 12V
Framspänningsfall lysdiod (Vf typ): 2V
Max ström genom lysdiod (If max): 30mA

R= (Vm-Vf typ)/Ifmax => (12-2)/0,030=333 Ohm

D.v.s. motståndets värde måste vara minst 333 Ohm för att inte lysdiodens maxström ska överskridas.

Information om lysdiodens Vf typ resp. If max finns i diodens datablad.

/ M.C.
R= (Vm-Vf typ)/Ifmax gäller för växelspänning också... Ett motstånd på 12Kohm funkar bra i serie med dioden. Den andra fasen av växelspänningen spärras bara av dioden då dioden är en ... diod... fast med ett speciellt beteende att den lyser vid ett visst framspänningsfall.

Fattar jag dig rätt att du föreslår 12K direkt på 230V i serie med lysdioden?

I så fall bör man ju beakta vilken effekt du får i motståndet också, ca 4w. Strömbrytaren blir varm och skön, dessutom så är det ju inte vilket motstånd som helst som tål effekten.

En lysdiod är inte detsamma som en likriktardiod, den tål inte speciellt stor spänning i backriktningen, så det behövs en motriktad diod som släpper förbi strömmen under backperioden.

Hempularen: naturligtvis har du rätt. Det var mer än 10 år sedan jag läste elektronik på uni och har inte direkt jobbat med det sedan dess.

Lämpligt blir att köra med ett 5W motstånd på 12K. Det ger Vf = 2V samt If = 20mA. Koppla sedan en enkel diod som klarar 50mA/230V parallellt med lysdioden fast i andra riktningen så fungerar det...

Jag hade bara formeln i skallen men den körde man med i 12V eller 5V kretsar utan att tänka.

Fast jag tror inte man vill ha 5w i en strömbrytare, det kanske inte direkt börjar brinna, men det blir varmt.

Du har en poäng där. Måste nog testas innan man bygger in något.

Skulle tro att glimlampa är bättre. Drar nästan ingen ström men ger iallafall trevligt sken för att lysa upp brytaren.

Tack för alla svar!
Om jag nu skulle köra på glimlampan istället, hur svårt är det att flytta den från en strömbrytare med glimlampa till den jag har köpt? och vad behövsflytta?går det?

Jens

Om jag skulle göra det får man nog kolla brytaren lite att det finns plats och att lampan hamnar isolerat så att det inte går att pilla in något som tar i ledningarna.

En liten glimmis är 4x11mm och drar 0.3mA vilket är nära ingenting. Den kräver bara ett 100kohm i serie för 230V. Tillsammans med motstånd och isolering så tar den nästan ingen plats...

Bäst är väl om den brytare man funderar på är förberedd för belysning så man lätt kan placera lampa där

Ja, funkar. Ännu enklare är att bara sätta en 330nF konding i serie med lysdioden och en 2.7V zenerdiod (~1W) parallellt över lysdioden för att ta hand om den positiva halvperioden.

(Vill du chansa kan du bara ta 330nF och lysdioden och hoppas att den klarar av backspänningen. Det har oftast fungerat för mig, dock ej alltid  ::) )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.