Skall montera LED I badrummet, 4 st. Vill helst ha 230V GU10 lampor, som vi kommer ha i resten av huset.
Har hittat IP44 armaturer, som är godkända för Badrum bla Inno88. frågan är, är det Tillåtet att sätta denna inne i ZON 0. (Duschen har snedtak där lägsta punkt är 215cm ).
Jag har hitta texter som säger att man BÖR ha 12V. Nu är då frågan Vad FÅR jag (eller elektrikern) göra.
I värsta fall får jag sätta MR16 istället.
Denna har jag titta på:
LEDlife Inno88 - GU10, matt vit, IP44, godkänd i isolering - LEDMegaStore.se
Har hittat IP44 armaturer, som är godkända för Badrum bla Inno88. frågan är, är det Tillåtet att sätta denna inne i ZON 0. (Duschen har snedtak där lägsta punkt är 215cm ).
Jag har hitta texter som säger att man BÖR ha 12V. Nu är då frågan Vad FÅR jag (eller elektrikern) göra.
Denna har jag titta på:
ZON1 skall det givetvis vara. Inte Zon 0. Mao i Taket innanför duschväggarna, (ca 215-220 cm ög.M mojjen skrev:Skall montera LED I badrummet, 4 st. Vill helst ha 230V GU10 lampor, som vi kommer ha i resten av huset.
Denna har jag titta på:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Det är tillåtet med fast monterad och fast ansluten belysning i område 1 (begreppet "zon" används av vattenreglerna, område används inom elreglerna). Men jag avråder bestämt, speciellt med denna låg takhöjd. Jag anser det helt enkelt bara onödig och dumt att peppra taket i ett badrum med 230 V downlight. Det finns inga starka fördelar, bara nackdelar. GU10 använder man MIHO bara i befintliga installationer där man vill behålla armatur och dimmer men byta till LED. Om du varit inne på 12 V, eller ännu bättre LED för konstant ström från början så hade du ju inte behövt ställa en fråga här 
Hela mitt hus är uppbyggt kring Crestron Automationssystem, all el stjärn kopplas ner i elcentral .. Dimrarna i centralen jag har kan kan köra GU10 lampor direkt. Jag kan ju dock även dimma en dimbar trafo. Men föredrar en 230V. Så slipper jag ha massa trafos liggande i undertaken. (Har nästan 100 spot i huset, plus 28 Fasadarmaturer med dubbla GU10 lampor, blir jädrigt mycket trafos på 12V).Bo.Siltberg skrev:
Det är tillåtet med fast monterad och fast ansluten belysning i område 1 (begreppet "zon" används av vattenreglerna, område används inom elreglerna). Men jag avråder bestämt, speciellt med denna låg takhöjd. Jag anser det helt enkelt bara onödig och dumt att peppra taket i ett badrum med 230 V downlight. Det finns inga starka fördelar, bara nackdelar. GU10 använder man MIHO bara i befintliga installationer där man vill behålla armatur och dimmer men byta till LED. Om du varit inne på 12 V, eller ännu bättre LED för konstant ström från början så hade du ju inte behövt ställa en fråga här![]()
Just Badrummet kan jag tänka mig att göra ett undantag och gå på MR16 armatur istället. Modellen jag länkade till i min tråd finns även i sådan version. Det har varit min reservplan från början, men ville utreda vad som var tillåtet. Så jag förbereder rätt kanalisation. Jobbigt att ha en elektriker sen som vägrar koppla in
Att bara använda GU10 i befintliga installationer håller jag inte riktigt med om. Det finns olika läger här. Jag ser en stor fördel med att kunna använda standard ljuskällor. Och även en större möjlighet till anpassning, och utbyte av ljuskällor istället för hel armatur när det pajjar, för det gör det
Jag använder tex osram glowdim i rum som vi vill kunna få lite mys ljus, och vanlig med konstant färgtemperatur i andra rum som blir billigt.
Konstatström är väl mest vanligt på ledstrip, minispot färdiga kit etc. Sen har jag ju snedtak, vilket gör att jag behöver en vinklingsbar armatur. Så hos mig är alternativen 230V GU10 eller 12V MR16 bäst.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
100 spottar när det hade räckt med ett lysrör per rum som hade blivit 100 ggr billigare.....alltså varför... 
Först o främst är det ju bra att det fungerar, dvs att dimringen fungerar. Du kan ha haft tur med val av GU10-LED som fungerar med dina dimmers. Du har också en stor mängd elektronik (varje lampa) som dels är en elak belastning och som kan gå sönder. Hela denna installation är behörighetskrävande. Det finns stora brister i materielen (ledningar och anslutningsterminaler) som riskerar en 230 V-installation som inte riktigt når upp till den goda praxis vi haft förut (främst map isolation). Då det är GU10 måste man ta höjd för att halogen används.
Nåja, du kommer ju inte att bygga om systemet så vi får hoppas det kommer att fungera bra.
Först o främst är det ju bra att det fungerar, dvs att dimringen fungerar. Du kan ha haft tur med val av GU10-LED som fungerar med dina dimmers. Du har också en stor mängd elektronik (varje lampa) som dels är en elak belastning och som kan gå sönder. Hela denna installation är behörighetskrävande. Det finns stora brister i materielen (ledningar och anslutningsterminaler) som riskerar en 230 V-installation som inte riktigt når upp till den goda praxis vi haft förut (främst map isolation). Då det är GU10 måste man ta höjd för att halogen används.
Nåja, du kommer ju inte att bygga om systemet så vi får hoppas det kommer att fungera bra.
Jag har lysrör i tvättstugan. Det är ljust, men knappast snyggt. Ljuset är ju en del av inredningen. Jag blev själv förvånad när jag började räkna ihop spottar. jag ahr idag knappt 60 monterade och vår nya våning för knappt 40. men det är ju utdraget på en del rum. Vet inte om det är så dyrt egentligen. En LED armatur ligger på runt 100:- en ljus källa från 30:-. Man behöver 4-8st per rum. Du får nog satsa på en rätt torftig ljusrörsarmatur om det skall göra en enorm prisskillnad. Skall du dessutom få medhåll från frun, så blir det nog snarare dyrareBo.Siltberg skrev:
100 spottar när det hade räckt med ett lysrör per rum som hade blivit 100 ggr billigare.....alltså varför...
Hälften av de jag har idag är LED, resterande Halogen byts ut mot LED allteftersom, så här har ju GU/MR varit naturligt.
Klicka här för att svara