A Avemo skrev:
Det är tydligt för dig som vet vad du skall titta efter. Vet man inte det kan det vara förvirrande att det står 230V på några ställen och 400V på andra. Men du har också rätt i att det många gånger är betydligt mer kryptiskt vad som gäller.
Ser du någonstans där det är angivet 400 V mellan några anslutningar(plintar? Kanske du kan göra ett pedagogiskt exempel på beskrivande text, etiketter, manualer där det du anser oklart står helt i förklarat ljus. Vore mycket intressant att få se den som står helt blank i frågan tekniskt sett ska direkt kunna agera på TS fråga.

• Gilla
datja
  • Laddar…
D
Jag tror att många som frågar om "400V" egentligen menar "trefasmatad". I de flesta av dagens trefasmatade spisar är elementspänningen 230V.

Just my 2 cents.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Oberoende av vad man tycker så ställde TS frågan, vilket jag tycker ska besvaras, inte kritiseras.
Du svarade ju bra i #3 och även useless i #5 fast i mer kort och koncis form men trots allt ett korrekt svar. Stegen vidare kan ju med fördel vara att se om TS lägenhet är enfasmatad vilket är högst sannolikt men där finns ju mer att lära som är nyttigt i de här fallen.

D datja skrev:
Jag tror att många som frågar om "400V" egentligen menar "trefasmatad". I de flesta av dagens trefasmatade spisar är elementspänningen 230V.

Just my 2 cents.
Bara att hamra in i svaren som ofta sker numera att nollan är avgörande de senaste decennierna och att oberoende befintliga uttag eller andra inkopplingar se till att N och PE är i funktion så spelar resten mindre roll.

GK100 GK100 skrev:
Du svarade ju bra i #3 och även useless i #5 fast i mer kort och koncis form men trots allt ett korrekt svar. Stegen vidare kan ju med fördel vara att se om TS lägenhet är enfasmatad vilket är högst sannolikt men där finns ju mer att lära som är nyttigt i de här fallen.
Ser du verkligen ingen skillnad på mitt och useless svar? Avemo såg det. Och vi kan ju fråga @Myses hur han uppfattade svaren. Och vi kan titta i historien hur många som vet vad "elementspänning" är och frågat varför det står både "230 V" och "400 V" på märkskylten. Dessutom säger TS:
Myses Myses skrev:
är helt lost när det gäller el

• Gilla
Myses
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ser du någonstans där det är angivet 400 V mellan några anslutningar(plintar? Kanske du kan göra ett pedagogiskt exempel på beskrivande text, etiketter, manualer där det du anser oklart står helt i förklarat ljus. Vore mycket intressant att få se den som står helt blank i frågan tekniskt sett ska direkt kunna agera på TS fråga.
Det är varken du eller jag som behöver en noggrannare förklaring. Men om det står 400V på ett ställe och 230V på ett annat är jag inte förvånad att den som inte är lika insatt som du och jag kan tycka att det är tvetydigt. Då är dumförklarande kommentarer av typen "det står ju klart och tydligt 230V" bara destruktiva även om de innehållsmässigt är korrekta.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ser du verkligen ingen skillnad på mitt och useless svar? Avemo såg det. Och vi kan ju fråga @Myses hur han uppfattade svaren. Och vi kan titta i historien hur många som vet vad "elementspänning" är och frågat varför det står både "230 V" och "400 V" på märkskylten. Dessutom säger TS:
Självklart finns skillnader men har ändå ganska svårt att se vad useless skrev som speciellt kritiskt eller dumförklarande. Men om TS ser det så för all del får jag då hålla med i det specifika fallet här.

Tackar så mycket för all hjälp i frågan! Härligt att det finns människor som besitter kunskap i det som är rena grekiskan för somliga, och att man smidigt kan få hjälp av sina medmänniskor via internetforum!

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.