816 läst ·
22 svar
816 läst
22 svar
230V eller 400V spis/uttag?
Ser du någonstans där det är angivet 400 V mellan några anslutningar(plintar? Kanske du kan göra ett pedagogiskt exempel på beskrivande text, etiketter, manualer där det du anser oklart står helt i förklarat ljus. Vore mycket intressant att få se den som står helt blank i frågan tekniskt sett ska direkt kunna agera på TS fråga.A Avemo skrev:
Du svarade ju bra i #3 och även useless i #5 fast i mer kort och koncis form men trots allt ett korrekt svar. Stegen vidare kan ju med fördel vara att se om TS lägenhet är enfasmatad vilket är högst sannolikt men där finns ju mer att lära som är nyttigt i de här fallen.Bo.Siltberg skrev:
Bara att hamra in i svaren som ofta sker numera att nollan är avgörande de senaste decennierna och att oberoende befintliga uttag eller andra inkopplingar se till att N och PE är i funktion så spelar resten mindre roll.D datja skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Ser du verkligen ingen skillnad på mitt och useless svar? Avemo såg det. Och vi kan ju fråga @Myses hur han uppfattade svaren. Och vi kan titta i historien hur många som vet vad "elementspänning" är och frågat varför det står både "230 V" och "400 V" på märkskylten. Dessutom säger TS:GK100 skrev:
Myses skrev:
Det är varken du eller jag som behöver en noggrannare förklaring. Men om det står 400V på ett ställe och 230V på ett annat är jag inte förvånad att den som inte är lika insatt som du och jag kan tycka att det är tvetydigt. Då är dumförklarande kommentarer av typen "det står ju klart och tydligt 230V" bara destruktiva även om de innehållsmässigt är korrekta.GK100 skrev:
Ser du någonstans där det är angivet 400 V mellan några anslutningar(plintar? Kanske du kan göra ett pedagogiskt exempel på beskrivande text, etiketter, manualer där det du anser oklart står helt i förklarat ljus. Vore mycket intressant att få se den som står helt blank i frågan tekniskt sett ska direkt kunna agera på TS fråga.
Självklart finns skillnader men har ändå ganska svårt att se vad useless skrev som speciellt kritiskt eller dumförklarande. Men om TS ser det så för all del får jag då hålla med i det specifika fallet här.Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara