Mycket förvirring här känns det som.

• Att tredje fasen är vit är fullt normalt och helt OK (var standardfärg för L3 tills för några år sedan).
  • En fasskena i en normcentral består normalt av tre skenor och ansluts till tre faser. Även om det är en stor central med 10 rader så har normalt varje rad alla tre faser anslutna. Annars kan man ju inte ha trefasgrupper?!
  • Det är helt normalt att dela upp en gammal spismatning (tre fas, n, jord) till att mata häll (L1, L2, N Jord) och ugn (L3, N, Jord).

• Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Tack för ditt tydliga och enkla svar :)

Ingen risk att nollan blir överbelastat om tex alla 4 plattor samt ugn går samtidigt.
Antar att man då måste märka upp Säkring 1,2,3 som en trefas grupp i centralen då ?

Tack
Det var den bästa och tydligaste förklaringen med fakta vad som gäller som jag läst gällande detta.

Mycket tydlig

Tack

Rrrrr skrev:
Mycket förvirring här känns det som.

• Att tredje fasen är vit är fullt normalt och helt OK (var standardfärg för L3 tills för några år sedan).
  • En fasskena i en normcentral består normalt av tre skenor och ansluts till tre faser. Även om det är en stor central med 10 rader så har normalt varje rad alla tre faser anslutna. Annars kan man ju inte ha trefasgrupper?!
  • Det är helt normalt att dela upp en gammal spismatning (tre fas, n, jord) till att mata häll (L1, L2, N Jord) och ugn (L3, N, Jord).
Grått har varit standard ett bra tag nu, men som sagt spelar ingen roll för strömmen.. Vitt var det väl en kortare period. Sen så är vitt och grått i princip samma ju! :)

Nu pratar vi om större centraler än normcentraler skulle jag tippa.. :)

Bra att den elintresserade har blivit klokare nu, svårt att ge svar då man inte vet på vilken kunskapsnivå folk befinner sig.

Som jag uppfattat det, var både grå och vit rekommenderade färger för L3, medans det i.o.m. den senaste utgåvan av elinstallationsreglerna blev endast grå. Vit hänger fortfarande med mycket, exempelvis så finns inte grå RK6 på hyllan hos Solar utan det är vit som säljs. Jag har sagt till om det, men inte fått något gehör ännu. Ska ta upp det igen nu när jag började tänka på det.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.