Kan någon svara om denna installation är rätt gjord.

Min fråga rör om det är OK i detta fall har ha två olika brukare med gemensam nolla.
Kan man fördela belastningen på fler än en fas om det endast är en fasskena i normcentralen.

Lite bakgrundsfakta.
Min son har just köpt en lägenhet och jag har gjort bedömningen att detta inte är gjort av en behörig elektriker vilket påstås utan av en kompis som hade elkännedom och som inte hade tillräcklig erfarenhet
då han bland annat använder Vit fk till den tredje fasen , 3x 16A

Den fasta elen under och bakom underskåpen är inte spikad utan hänger och dinglar ligger på golvet även om det är rätt kabel till diskmaskin där matningen kommer från samma fas som alla förbrukare inkl kylskåp och uttag använder 1 x 10 A

Elektriken ska alltså ha dragit ny el till bara spisen och ingen sep fas till Diskmaskin eller och ky/frys.
Uttagen 2 st 2 vägs sitter rakt över diskhon där det ena uttaget styrs från 2polig väggbrytaren som är nymonterad och det andra direktström.

Jag har själv jobbat som elmontör ett år under en elektrikers behörighet och hade jag gjort detta jobb hos en kund hade jag fått sparken utan förklaring eftersom jag fått utbildning i hur det ska vara Innan jag fick arbete självständigt hos kunder och hur man bör montera uttag i kök för att skydda mot personskader även om det inte brottsligt att montera uttag 20 cm ovan en sprutande vattenkran. i ett kök i en privatbostad vilket borde vara brottsligt av en elektriker.

Elanläggningen härstammar från 1966 då huset byggdes.
Det finns äldre ek/fk i anläggningen typ svart nolla röd skyddsjord
Normcentralen är nyligen utbytt till en modern med automatsäkringar med 3 polig jordfelsbrytare
som övervakar samtliga grupper.
Centralen en Hager ( 1 rad) har endast en fasskena men i centralen finns 3 faser
Skall enligt tidigare lägenhets ägare instalerats av en elektriker och att han då dragig fram 3 faser till köket.
Till Köket som detta handlar har dragits till gemensam kopplingspunkt( gamla dosan för spisen )
häll + ugn men 2 faser( första + andra ) + nolla till häll 1 fas + samma nolla till ugn.
Dom har Gemesamm nolla med separata 1 poliga 16A säkringar
Jag kan inte med säkerhet avgöra om hällen har 400 v eller 2 x 230 16A inkopplat.
Det är en IKEA Induktionshäll med booster och det finns en modell där alternativet 230/400 är angivet
men resterande hällar har 2 x 16A / 230volt enligt deras spec på hemsidan.
Så jag antar att spisenhällen har delat upp förbrukarna (plattorna) i 230 på 2 olika faser med en nolla
då spisen har mycket elektronik som måste ha 230 matning.

Kan det under dessa förhållanden bli fel om tex en av två säkringar till spisen löser ut
Borde det ha varit en 2 polig säkring till spisen ?

Hoppas på någon kunnig kan hjälpa mig med dessa frågor.

Mats

Vit färg till L3? Tja, ska väl vara grå egentligen fast strömmen kvittar det vilket.

Den lösa kabel för klamras upp eller läggas i list.

Du kan byta dina enpoliga spissäkringar till en 3x16 ifall du vill, det viktiga är att du har JFB. Jämför med diazedsäkringar (propp) så är det samma funktion. Tre faser till samma nolla är ok sålänge det är 400 V mellan varje fas,

Vet ej hur dragningen gått till men hade möjligheten funnits behövs ju alltid fler grupper till just köket.

Hej
Tre faser till samma nolla är ok sålänge det är 400 V mellan varje fas,

Det är inte 400v mellan varje fas då ugnen är en ren 1 fas 230 men med samma nolla som spishällen.
Ett tidigare inlägg som har sett sa att man ska då lägga dom två faserna på 1 st 2-polig säkring för att det inte ska bli fel.

Vet du hur man ska belastnings fördela en normcentral med endast en fasskena
Det är finns ingen fördelat belastning alls och 100 % av hela lägenheten tar 1 fas inkl kyl alla uttag i hela lägenheten dessutom på en grupp på hela köket + alla uttag.
Endast spis har 2 andra fasen samt ugnen har den tredje fasen Första fasen matar Spis + hela lägenheten.
Huvudsäkringen är 25A och riskerar att lösa ut och sitter inte i anläggningen i lägenheten utan i fastigheten.
Spisen vill ha 16 + diskmaskinen 6-8 sen har vi micro vattenkokare datorer

Han kommer helt klart på överbelastning på den fasen och kan inte återställa säkringen då den inte sitter i lägenheten och därför måste man göra om belastningen och föredela den mellan fasen bättre för att slippa sitta i en mörk strömlös lägenhet.

Behöver tips om hur man ska fördela när man bara har en fasskena eller om man måste byta Normcentralen till 2 eller 3 faskenor.

Nu verkar förvirringen bli total så får jag ställa lite motfrågor?

Har du 3 faser till huvudcentralen i lägenheten? Med 25 A nere vid mätaren? I så fall har du gott om kräm in.
Är det 1-fas du pratar om är det ett annat läge.

Är du säker på att det bara är en fasskena, kollar du lite närmre ser du kanske att det i verkligheten är 3? Detta är svårt att se då den är monterad, enklare att mäta spänningen, 400 V mellan alla 3 faser som sagt.

Du behöver inga 3 rader i en normcentral.

Du skriver att det bara är en fasskena i centralen. OM du tittar noga på den så kan du se att den troligen har 3 "gaffelskenor" i sig. Skenor är gjorda så att de försörjer var 3e säkring med resp. fas. Det finns iofs enfas skenor också, om det är en sådan så är det fel och farligt.

Det är fullt normalt att koppla ex. 2 faser till häll och en till ugn. Under förutsättning att det verkligen är 3 olika faser, och inte 3 trådar från samma matande fas. Om man belastar alla tre faserna lika mycket så blir strömmen i nollan noll (beror på fasförskjutningen mellan faserna). Vid olika snedbelastningar ökar strömmen i nollan men blir aldrig större än vad man tar ut på en av faserna. Undantaget är om man börjar blanda in fasförskjutna belastningar, men det anses inte kunna finnas i normala hem.

Iom. att hällen är ansluten till 2 faser (om den verkligen är det), och nolla så spelar det ingen roll om den är en 400V spis eller en 230V spis. Den tar ut 230V mellan resp. fas och nollan, och 400V mellan faserna.

Jag tror det kanske föreligger lite missförstånd här.

Det finns normalt bara en fasskena även om man har flera faser. Att spis och ugn är kopplade på en gemensam nolla samt att det sitter en flerpolig JFB tyder på att det är 3-fas.

MÄT mellan faserna vid spisen, är det 400V så är det trefas och det är inga problem med belastning av nollan.

Slugge skrev:
Nu verkar förvirringen bli total så får jag ställa lite motfrågor?

Har du 3 faser till huvudcentralen i lägenheten? Med 25 A nere vid mätaren? I så fall har du gott om kräm in.
Är det 1-fas du pratar om är det ett annat läge.
Detta är svårt att se då den är monterad, enklare att mäta spänningen, 400 V mellan alla 3 faser som sagt.

Du behöver inga 3 rader i en normcentral.
Tack
Så är det givetvis
Jag har bara monterat större normcentraler med flera fasskenor och då alltid lagt en fas på varje skena
Tänkte inte på att det var så
Självklart får montera bort säkringarna och kolla om och hur det är fördelat.
Tack

Som sagt kan du även bekräfta 3 faser med en spänningsmätning. Ja större centraler har 1 skena per fas medan här är det var tredje. Hoppas det inte är helt uppåt väggarna då, bara att fästa upp kablarna igen, troligen målarens fel. :)

mycke_nu skrev:
Jag tror det kanske föreligger lite missförstånd här.

Det finns normalt bara en fasskena även om man har flera faser. Att spis och ugn är kopplade på en gemensam nolla samt att det sitter en flerpolig JFB tyder på att det är 3-fas.

MÄT mellan faserna vid spisen, är det 400V så är det trefas och det är inga problem med belastning av nollan.
Hej
Förstår inte riktigt vad du menar
En flerpolig JFB betyder inte att det är 400 volt enligt min erfarenhet så använder man den till tex en grupp eller flera olika grupper där samtliga kan vara endast 230 brukare.

Klart att det är 400 volt mellan faserna vid spisen
Men spisen kan fortfarande vara en 230 eller en 230 + 400 volt
Det krävs bara 2 faser + en sep nolla för 400 volt
Detta är en induktions häll och finns i båda utföranderna men inte som ren 3 fas 400 volt.
Därför finn det 2 av varann olika brukare då ugnen har den tredje fasen i eget uttag 230 men använder samma nolla som hällen.
Det finns en anledning till att man alltid drar en egen nolla från centralen till varje grupp
Nu ska en nolla sköta 2 grupper 2 x16 A 230/400 + 1 x16A 230 på en 2,5mm2

Man får tex inte använda en annan nolla som tillhör en annan grupp om du ska tex sätta nya uttag på en nu grupp/säkring.

Därav frågan

De gamla spisarna hade vanligen belastningen jämt fördelad mellan 3 faser därför behövdes ingen nolla, idag är det vanliga att det är uppdelat på 1 st ugn, 1-fas (230 V) och 1 st häll 2-fas+nolla, för att inte behöva dra nya kablar kopplas dessa enklast på befintlig matning men det är naturligtvis fortfarande SAMMA 3-fasgrupp, alltså bara 1 grupp.

Varje grupp i elcentralen har en nolla och jord, sen kan det finnas 1, 2 eller 3 faser med.

Nu är allt glasklart. :)

Elintresserad skrev:
Hej
Förstår inte riktigt vad du menar
En flerpolig JFB betyder inte att det är 400 volt enligt min erfarenhet så använder man den till tex en grupp eller flera olika grupper där samtliga kan vara endast 230 brukare.
Ja, men även om det enbart finns enfasgrupper så är det VANLIGEN så att man har trefasmatning av centralen. Det KAN finnas fall i lägenheter där man förberett för trefas men endast matar centralen med enfas, men detta är att betrakta som undantag.

Elintresserad skrev:
Klart att det är 400 volt mellan faserna vid spisen
Då har du uppenbarligen trefas i centralen.

Elintresserad skrev:
Nu ska en nolla sköta 2 grupper 2 x16 A 230/400 + 1 x16A 230 på en 2,5mm2

Man får tex inte använda en annan nolla som tillhör en annan grupp om du ska tex sätta nya uttag på en nu grupp/säkring.

Därav frågan
Kolla i centralen om samtliga tre faser matas från samma grupp. Då är det en trefasgrupp och häll och ugn kan dela samma nolla.

mycke_nu skrev:
Ja, men även om det enbart finns enfasgrupper så är det VANLIGEN så att man har trefasmatning av centralen. Det KAN finnas fall i lägenheter där man förberett för trefas men endast matar centralen med enfas, men detta är att betrakta som undantag.

Då har du uppenbarligen trefas i centralen.

Kolla i centralen om samtliga tre faser matas från samma grupp. Då är det en trefasgrupp och häll och ugn kan dela samma nolla.
Nu gör du mig förvirrad :)
Jag har just fått beskedet att förutsättningen för gemensam nolla är att fasledarna kommer kommer från olika faser L1,L2,L3, i Centralen ?

Det har du alldeles rätt i också, vanligtvis. Det är endast då som alla ledare kan ha samma area, och varje fas belastas max med vad de tål. Det är en normal två- eller trefasgrupp.

Det är dock inte förbjudet att använda flera fasledare från samma fas, med gemensam nolla. Neutralledaren och/eller fassäkringarna måste då givetvis anpassas därefter, t.ex grövre N-ledare. Nu rör jag säkert bara till det, men det kan förekomma i renoverade lägenheter att man förbereder för trefas till spisen i väntan på att trefas dras fram till lägenheten.

Bo.Siltberg skrev:
Det har du alldeles rätt i också, vanligtvis. Det är endast då som alla ledare kan ha samma area, och varje fas belastas max med vad de tål. Det är en normal två- eller trefasgrupp.

Det är dock inte förbjudet att använda flera fasledare från samma fas, med gemensam nolla. Neutralledaren och/eller fassäkringarna måste då givetvis anpassas därefter, t.ex grövre N-ledare. Nu rör jag säkert bara till det, men det kan förekomma i renoverade lägenheter att man förbereder för trefas till spisen i väntan på att trefas dras fram till lägenheten.
Jag tror jag förstår vad du menar
Om man använder en och samma fas som man fördelar ut över mer än en grupp på tex 2 x 1,5mm2 totalt 20A belastning ska nollan har en större area för att klar en eventuell belastning då räcker inte med en nolla som har 1,5mm2
?

Elintresserad skrev:
Nu gör du mig förvirrad :)
Jag har just fått beskedet att förutsättningen för gemensam nolla är att fasledarna kommer kommer från olika faser L1,L2,L3, i Centralen ?
Det är kanske begreppet Grupp som gör dej förvirrad?

En enfasgrupp har en fasledare. Det kan vara L1, L2 eller L3
En trefasgrupp har tre fasledare, L1, L2, L3.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.