P
Hej alla!

har ett litet dilemma.. fick hem en plasma skärare idag och den har en växlande nätdel på 110-220VAC,, kan jag köra den i 230 volt? iomed att den har växlande?

eller är de helt tokigt så man måste skicka tilbaka den och ta en som tar 110-240VAC?

har sökt på nätet om detta och inte fått fram nåt bra svar alls

tack på förhand

Enklast är nog om du kollar med leverantören. Är den köpt för svenska förhållanden borde det ju fungera tycker man, men en kontroll skadar nog inte.

<växlande nätdel>

Är det dålig översättning av switchad nätdel??

Protte

Du skulle ha bott i min förra lägenhet för att slippa fundera för den hade 220 volt i vägguttagen. Min nya har 226 volt och det märktes direkt i brödrosten då brödskivorna blev halvt brända på samma inställda effekt :)

P
prototypen skrev:
<växlande nätdel>

Är det dålig översättning av switchad nätdel??

Protte
helt riktigt :o

har mailat leverantören nu om det, och risken blir väll att man får skicka tilbaka den o få den som hade dubbla "switchande" nätdelar

tack iaf för svaren ::D

Förstår inte riktigt vad du menar, men prylar märkta med 220V är ju kompatibelt med 230V i alla fall (se bara till att den lilla omkopplaren för val spänning står i rätt läge, om det nu finns någon sådan vill säga)

P
snaggletooth skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar, men prylar märkta med 220V är ju kompatibelt med 230V i alla fall (se bara till att den lilla omkopplaren för val spänning står i rätt läge, om det nu finns någon sådan vill säga)

okej, den ska ha en nätdel som känner av viken sorts spänning den får så den switchar på såsätt! därför jag vart fundersam om den nu får 230volt och den bara kan switscha upp till 220 men då ska de vara okej då :o

Varierar det inte lite upp och ner på nätet så att säga..? Det är väl därför alla nya apparater pajar (.TV om några:()..Och clas ohlsson säljer sina överspänningsskydd som smör i solskenet...;)

Mvh

Ett överspänningsskydd är till för att skydda apparater mot betydligt högre spänningar (tex åska) vid 220- 230 volt har det ingen påverkan

Är den märkt 220V klarar den 230.
En switchad nätdel får jobba hårdare ju lägre spänning man matar den med så jag vill nog påstå att generellt så lever prylarna längre med högre spänning, givetvis inom vissa gränser...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.