3 170 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
220v kabel på mark
Sida 1 av 2
Det går inte att svara vettigt på frågan utan mer uppgifter. Längderna etompau ger ligger i överkant av vad man ska anta oavsett, kan vara ok men oftast i praktiken väl långt.jasi288 skrev:
Frågan är varför du undrar över detta? särskilt med "tillåtet" som beror på i varje fall.
intresserad av säkerheten dels skydd av kabel temperatur och personsäkerheten då förhållandet spänningsfall och tid säkringen löser ut har med varandra att göra.GK100 skrev:
Just delen med temperaturstegring behöver du knappast tänka på med en sladd 1.5 mm2 och motsvarande tumregelmässiga 10 A. Allt är åt rätt håll då om sladden ligger öppet, luftigt på marken och inga extrema omständigheter i övrigt dvs sunt förnuft och knappast problem oavsett med gummikabel som tål värme bra. Du får tänka på att just värmeutvecklingen inte beror på hur lång ledning du har bara ström och omgivningen avgör och med 10 A - 1.5 mm2 är det skyddet på plats oavsett längd.jasi288 skrev:
Tid för att lösa ut säkring är ju däremot direkt beroende av längd, du kan söka på forumet kring utlösningsvillkor, eller det lilla programmet Eldim osv det finns många trådar på det temat. Det avgörande är hur det ligger till vid uttaget du ansluter din sladd till dvs hur högt är motståndet summerat före hela vägen upp till din matande trafo.
Om du vill göra någon typisk uppskattning kan man ofta anta 0.3-0.6 ohm till din matningspunkt elmätare sen ytterligare i samma härad för ledningar till uttaget så grovt sett drygt 1 ohm där du kopplar in sladden. Vi kan sen anta lika grovt att en 10 A avsäkring kräver 100 A för att lösa vettigt och regelmässigt. Med lite motvind har vi bara låt säga 200 V att spela med för att få till detta och får då R = U / I => 200 / 100 = 2 ohm totalt i kretsen och där 1 ohm redan förbrukat fram till uttaget så 1 ohm kvar för sladden. För den kan du räkna med 0.025 ohm/m så i exemplet 40 m ok för att vara på rätt sida.
Så kan du leka med dina förutsättningar om du ordnar värden att använda men som du ser hamnar man någonstans så att 50 m är en rimlig övre gräns normalt och med relativt bra förutsättningar.
I stugan har jag en kabel från centralen som går till ett par uttag ute. Det är också 10A och 1,5mm2 kabel. Som den är nu är det kanske 10 m kabel från centralen till en kopplingsdosa ute. Sen från den går den till totalt tre uttag i serie. Kanske 20 m kabel så totalt ca 30 m kabel.
Kan jag från första uttaget dra ytterligare 10-20 m kabel till ett nytt uttag eller blir den totala kabellängden för lång?
Kan jag från första uttaget dra ytterligare 10-20 m kabel till ett nytt uttag eller blir den totala kabellängden för lång?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 095 inlägg
För att kunna räkna på detta behöver man uppgifter på
- förimpedans i matande punkt, kan mätas med "vattenkokarmetoden".
- typ av 10 A säkring (diazed eller dvärg och dess karakteristik)
Därefter kan man räkna mha eldim Program för utlösningsvillkor
som är baserad på denna tråd Räkna på utlösningsvillkor
- förimpedans i matande punkt, kan mätas med "vattenkokarmetoden".
- typ av 10 A säkring (diazed eller dvärg och dess karakteristik)
Därefter kan man räkna mha eldim Program för utlösningsvillkor
som är baserad på denna tråd Räkna på utlösningsvillkor

Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 387 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 387 inlägg
Jag ska fråga nätägaren först, verkar enklare ; )
Men hur tänker man, är det längsta sträckan från uttag eller dylikt till centralen som räknas?
Som jag beskrev är det ca 30 meter kabel nu från central till sista uttaget. Som jag tänkte koppla det nya uttaget så blir det kanske 25 m kabel totalt från uttag till centralen då jag inte kopplar vidare från sista uttaget utan från kopplingsdosa.
Men hur tänker man, är det längsta sträckan från uttag eller dylikt till centralen som räknas?
Som jag beskrev är det ca 30 meter kabel nu från central till sista uttaget. Som jag tänkte koppla det nya uttaget så blir det kanske 25 m kabel totalt från uttag till centralen då jag inte kopplar vidare från sista uttaget utan från kopplingsdosa.