1 841 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
220 volt men ingen ström, rörelsedetektor
Hej!
Har ett fenomen som jag tycker är lite underligt, begränsade kunskaper kring elektronik så det kanske inte är så underligt iofs. Kanske indikerar att något är fel dock då rörelsedetektorn slutade funka en tid, tror det var reläet som strulade dock.
Har 1 rörelsedetektor som är kopplad till en 120 watt lampa, dessa är placerade på olika platser. Ström in i rörelsedetektorn som sedan matar detta vidare till en lampa. Allt fungerar som det ska.
Nu till frågan. Plockar man ur lampan ur sin sockel, den är ej aktiverad av rörelsedetektorn och lyser ej, och mäter spänningen så är det 220 volt över sockeln, men bevisligen ingen eller tillräcklig ström då lampan inte lyser. Testade även med en spänningsprovare och den lyser rött när lampan är ur sockeln och slocknar så fort jag monterar tillbaka lampan.
Vad är detta för fenomen? Tycker inte jag borde ha spänning överhuvudtaget när rörelsedetektor inte har aktiverat lampan.
Har ett fenomen som jag tycker är lite underligt, begränsade kunskaper kring elektronik så det kanske inte är så underligt iofs. Kanske indikerar att något är fel dock då rörelsedetektorn slutade funka en tid, tror det var reläet som strulade dock.
Har 1 rörelsedetektor som är kopplad till en 120 watt lampa, dessa är placerade på olika platser. Ström in i rörelsedetektorn som sedan matar detta vidare till en lampa. Allt fungerar som det ska.
Nu till frågan. Plockar man ur lampan ur sin sockel, den är ej aktiverad av rörelsedetektorn och lyser ej, och mäter spänningen så är det 220 volt över sockeln, men bevisligen ingen eller tillräcklig ström då lampan inte lyser. Testade även med en spänningsprovare och den lyser rött när lampan är ur sockeln och slocknar så fort jag monterar tillbaka lampan.
Vad är detta för fenomen? Tycker inte jag borde ha spänning överhuvudtaget när rörelsedetektor inte har aktiverat lampan.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Tack för snabbt svar!
OK, men oavsett lampa i sockeln eller ej så verkar detektorn fungera, dvs att man hör den klicka även om det ej finns en lampa i sockeln. Borde inte den vara tyst om den drivs genom lampan.
OK, men oavsett lampa i sockeln eller ej så verkar detektorn fungera, dvs att man hör den klicka även om det ej finns en lampa i sockeln. Borde inte den vara tyst om den drivs genom lampan.
Inte jag som kopplat och installationen är säkert över 10 år gammal. Inte helt enkelt att se hur dom har kopplat, måste montera ner ett hylla för at komma åt detektorn. Detektorn ser ut att vara någon kina-sak. Tänkte höra här om det var normalt innan man "fixar" något som inte är trasigt. Som sagt, allt funkar men blev förvånad att det var 220 volt över lamp-sockeln när detektorn är "off".
Skulle gissa att det är nån mA läckström?
Normalt så går ju säkringen sönder i amperemetern om man mäter ström mellan fas och nolla. Men med detektorn av (obs!) så skulle jag gissa att du kan mäta upp hur många mA som läcker om du mäter ström i sockeln. Har jag fel så går ju säkringen i din amperemeter. Hade det varit mycket ström som läcker så hade ju lampan lyst.
Normalt så går ju säkringen sönder i amperemetern om man mäter ström mellan fas och nolla. Men med detektorn av (obs!) så skulle jag gissa att du kan mäta upp hur många mA som läcker om du mäter ström i sockeln. Har jag fel så går ju säkringen i din amperemeter. Hade det varit mycket ström som läcker så hade ju lampan lyst.
Då är det säkert som @BSOD säger, läckström. Din multimeter har så hög resistans att det räcker med en mycket liten ström för att mäta upp spänning. Antagligen inget att oroa sig för.A ankanankesson skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
OK, kanon tack för input! Blir nog en ny detektor fram åt hösten ändå, då denna är omöjlig att få brinntiden korrekt, diffar mellan 10-120 sekunder.
Ligger det en konding över reläkontakterna i en sådan detektor?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden