370 128 läst ·
715 svar
370k läst
715 svar
22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tack Marlene! d^_^b
Observera att det inte är klar på "långa" vägar. Jag har en del finlir kvar. Bakom spisen, knuten på väggen skall målas igen, nån omålad list och skruv i taket m.m. Utomhus finns det också lite småsaker såsom gräs på dasset, sarg runt altanen m.m.
Observera att det inte är klar på "långa" vägar. Jag har en del finlir kvar. Bakom spisen, knuten på väggen skall målas igen, nån omålad list och skruv i taket m.m. Utomhus finns det också lite småsaker såsom gräs på dasset, sarg runt altanen m.m.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Draperi saknas på köksdelen 
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Skulle gärna skriva massor, men undrar ni något så är det bättre att ni frågar. Jag lovar att svara så utförligt jag kan!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Soliga dagar med MYCKET grillning d^_^b
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Sådärja..
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Då var det slut med bilder från denna sommar/höst. Det har som sagt var inte hänt lika mycket som det gjorde sommaren 2010, men så är det. Jag kan hinta lite om att jag nyss varit på byggvaruhandeln och köpt mig lite material
Så nu är det snart dags igen bara jag är ledig och helt frisk.
/Christian
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Under sommaren har jag även konstaterat att med kodynga/gödsel så växer det vare sig man vill eller inte. En vis granne sa i början av sommaren till mig; "-Nej, nej.. gödsla för guds skull inte.."
Jag stod på mig och sa att jag minsann skulle gödsla, för det behövs!
"-Jaja.. men jag lovar dig. Du kommer bara göra det EN gång".
Mycket riktigt.. i år kommer jag inte gödsla någonting. Om vi säger så här.. gräsklipparen har fått dragit sitt strå till stacken.
/C
Jag stod på mig och sa att jag minsann skulle gödsla, för det behövs!
"-Jaja.. men jag lovar dig. Du kommer bara göra det EN gång".
Mycket riktigt.. i år kommer jag inte gödsla någonting. Om vi säger så här.. gräsklipparen har fått dragit sitt strå till stacken.
/C
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag är lite nyfiken på (Biltema?) vattenkranen, då jag håller på med min friggebod och har köpt en likadan, jag kör dock inte 12V i stugan men använder en transformator just till kranen.
Man kan säga att jag har lite samma stuk som dig förutom att jag inte har knut-timmrat eller gräs på taket samt att jag har 230V, men planen är att koka vatten och diska i diskho lite simpelt..
I övrigt är jag imponerad av 12V systemet, det verkar ju funka bra med solcellerna osv, dock i mitt fall så hade jag redan indragen el, så det kändes smidigare, men kul att det finns bra lösningar OM man vill bo mitt ute i ödemarken. Jag kikade på en kåk för många år sen som jag aldrig köpte, det skulle kosta typ 100-150 tusen att bara dra in el dit och det var inte så lång bit, har för mig det var 300m, sinnessjukt!
MVH
Edit: PS. Det jag undrar är alltså, hur kranen fungerar, och om det flödar mycket vatten, eller lagom? Har inte haft igång min, men jag tänkte ev. koppla en trampkontakt att lägga ut på golvet så man kan styra vattnet med foten när man diskar, den inbyggda knappen kanske funkar tillräckligt bra dock, men jag vill inte tömma hela vattendunken på någon minut, jag kommer använda en 25L plastdunk. DS.
Man kan säga att jag har lite samma stuk som dig förutom att jag inte har knut-timmrat eller gräs på taket samt att jag har 230V, men planen är att koka vatten och diska i diskho lite simpelt..
I övrigt är jag imponerad av 12V systemet, det verkar ju funka bra med solcellerna osv, dock i mitt fall så hade jag redan indragen el, så det kändes smidigare, men kul att det finns bra lösningar OM man vill bo mitt ute i ödemarken. Jag kikade på en kåk för många år sen som jag aldrig köpte, det skulle kosta typ 100-150 tusen att bara dra in el dit och det var inte så lång bit, har för mig det var 300m, sinnessjukt!
MVH
Edit: PS. Det jag undrar är alltså, hur kranen fungerar, och om det flödar mycket vatten, eller lagom? Har inte haft igång min, men jag tänkte ev. koppla en trampkontakt att lägga ut på golvet så man kan styra vattnet med foten när man diskar, den inbyggda knappen kanske funkar tillräckligt bra dock, men jag vill inte tömma hela vattendunken på någon minut, jag kommer använda en 25L plastdunk. DS.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tack Patrik 
Om du kör med vattendunk så rekommenderar jag att du byter ut den pumpen som följer med. I och med att det är en impellerpump som inte är dränkbar så krävs det att du har tryck i slangen från dunken till pumpen. Med andra ord måste du montera en tät slangkoppling och vända dunken upp och ner (inte så smidigt enligt mig).
Istället kan du använda en sån här pump. Båda är impellerpumpar (tryckfria, bara flöde), men denna är dränkbar och passar 20-25l dunkar.
Kostar hela 80kr. Men den fungerade prickfritt hela sommaren!

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Drankbar-pentrypump-12-V-25980/
Flödet är 7,5 l/min vilket är på för mycket. Då kan du knappt fylla en kastrull utan att det sprutar och har sig.
Men det löser du enkelt med en vanlig klämma (påsklämma funkar fin fint och billigt). Beroende hur mycket du karvar ur så bestämmer du flödet.
Glöm inte att sillikona under kranen bara så att fukt inte kan tränga in.
Frågar du mig så är jag skitnöjd med lösningen. Fungerade prickfritt hela sommaren! Med pumpen som jag rekommenderar ovanför så får du det "bestämda" flödet efter 0,2sek d^_^b
Nöjd med svaret?
/Christian
Om du kör med vattendunk så rekommenderar jag att du byter ut den pumpen som följer med. I och med att det är en impellerpump som inte är dränkbar så krävs det att du har tryck i slangen från dunken till pumpen. Med andra ord måste du montera en tät slangkoppling och vända dunken upp och ner (inte så smidigt enligt mig).
Istället kan du använda en sån här pump. Båda är impellerpumpar (tryckfria, bara flöde), men denna är dränkbar och passar 20-25l dunkar.
Kostar hela 80kr. Men den fungerade prickfritt hela sommaren!

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Drankbar-pentrypump-12-V-25980/
Flödet är 7,5 l/min vilket är på för mycket. Då kan du knappt fylla en kastrull utan att det sprutar och har sig.
Men det löser du enkelt med en vanlig klämma (påsklämma funkar fin fint och billigt). Beroende hur mycket du karvar ur så bestämmer du flödet.
Glöm inte att sillikona under kranen bara så att fukt inte kan tränga in.
Frågar du mig så är jag skitnöjd med lösningen. Fungerade prickfritt hela sommaren! Med pumpen som jag rekommenderar ovanför så får du det "bestämda" flödet efter 0,2sek d^_^b
Nöjd med svaret?
/Christian
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Bra tips det där! Men jag har för mig att det står att pumpen ska funka om den monteras under vattennivån, men dom kanske menar då att det måste vara självfall på vattnet, hur som hellst känns det som jag kan överleva med 80kr
Får testa med en slangklämma oxå, det låter billigt och bra! 
Har för mig det följde med nån gummipackning till kranens fot, har du använt den plus silikon, eller har du lagt silikon runt hålet i diskbänksskivan?
Har för mig det följde med nån gummipackning till kranens fot, har du använt den plus silikon, eller har du lagt silikon runt hålet i diskbänksskivan?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Påsklämma, inte slangklämma. Vad som helst där man enkelt kan ställa in strypningen kort sagt. Fördelen med en påsklämma är att den är enkel att ta bort. Då kan man fylla en större diskho relativt snabbt. Med påklämman tror jag min ligger på ca 2l/min vilket är perfekt.
Både Biltema och Jula har kranen. Tror båda säljer pumpen också. Jag fick inte med någon packning till kranen. Så jag gjorde som du skrev och sillikonade innanför och fick en fin liten kant på utsidan. Egentligen så skulle du kunna klippa till din egen packning.
/Christian
Både Biltema och Jula har kranen. Tror båda säljer pumpen också. Jag fick inte med någon packning till kranen. Så jag gjorde som du skrev och sillikonade innanför och fick en fin liten kant på utsidan. Egentligen så skulle du kunna klippa till din egen packning.
/Christian
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag tänkte påsklämma o skrev något annat
*trött* men jag ska testa mig fram med en sådan, om jag ska fylla diskhon kommer jag nog använda mig av en vattenkokare och blanda direkt med vatten från dunk, känns smidigare så den får nog sitta där permanent, jag vill bara ha den till att skölja av när man ätit så blir det enkelt att diska sedan. Hur har du gjort med ditt avlopp?
Ang. packningen så har jag för mig att jag fick med en, men ska kolla upp det. Jag köpte på Biltema iaf.
Fint att du ska sätta gräs på redskapsboden/dassets tak oxå, vad har du för mått på den "byggnaden"?
Jag ska nämligen oxå göra ett dass, och jag skulle gärna kombinera det med verktygsbod oxå för att få undan skottkärra, gräsklippare och lite sådant som tar rätt stor plats ändå, men då behöver jag ju rätt rejäl yta oxå, spadar, räfsor och sådant går ju hänga upp på väggarna och bör inte ta så mkt plats iofs.
Ang. packningen så har jag för mig att jag fick med en, men ska kolla upp det. Jag köpte på Biltema iaf.
Fint att du ska sätta gräs på redskapsboden/dassets tak oxå, vad har du för mått på den "byggnaden"?
Jag ska nämligen oxå göra ett dass, och jag skulle gärna kombinera det med verktygsbod oxå för att få undan skottkärra, gräsklippare och lite sådant som tar rätt stor plats ändå, men då behöver jag ju rätt rejäl yta oxå, spadar, räfsor och sådant går ju hänga upp på väggarna och bör inte ta så mkt plats iofs.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag har löst avloppet så enkelt att jag drog ett rör rakt ner i en hink. Superenkelt att tömma. Från början var det en alternativ lösning, men det var så himla smidigt, så nu är det nog permanent för ett tag. Dessutom behöver man inte oroa sig för vad man spolar ner, plus att det inte fryser på vintern när man är där.
Kolla på en sån här vet jag
http://biltema.se/sv/Hem/Kok/Skalar-kastruller-och-burkar/Kastrull-med-tappkran-88423/

Jag vill minnas att varje utrymme är 1,5kvm stort. 1,5x2m kanske? Eller om varje rum var 130x130cm. Men förrådet är för litet att förvara gräsklippare och skottkärra i. Eller ja, gräsklipparen kan man ju klämma in. Dom är ju lätta att vika ihop.
Kolla på en sån här vet jag
http://biltema.se/sv/Hem/Kok/Skalar-kastruller-och-burkar/Kastrull-med-tappkran-88423/

Jag vill minnas att varje utrymme är 1,5kvm stort. 1,5x2m kanske? Eller om varje rum var 130x130cm. Men förrådet är för litet att förvara gräsklippare och skottkärra i. Eller ja, gräsklipparen kan man ju klämma in. Dom är ju lätta att vika ihop.