369 140 läst ·
715 svar
369k läst
715 svar
22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Är hårdvaxolja eller en annan vitolja? Kan man alltså såpa ett oljat golv? Gäller det hårdvaxoljan också? Tack så jättemycket båda två för att ni hjälper mig!
/C
/C
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag tror jag kommer såpa bara. Då blir den en trevlig storstädning varje år 
Om du ska såpa golvet ska du inte olja innan, då förstör du såpningsprocessen. Såpan skall tränga ned i porerna och härda, har man oljat innan ligger såpan bara på ytan, och effekten blir bara att man gör rent golvet. Ett riktigt såpgolv blir silvergrått och hårt efter några år.
Du får absolut inte använda vanlig grön eller gulsåpa eftersom dessa produkter såsmåningom kommer tona golvet mot grönt eller gult. Det skall vara en fet såpa helst vitpigmenterad. För att få ett fint resultat får du lägga ned en massa slit med såpning efter såpning, ALLTID med kallt vatten EJ ljummet.
Ett "fusk" man kan göra för att få processen att gå lite snabbare är följande:
1) Svabba golvet relativt rikligt med vanligt vatten. Låt torka. (Detta för att få porerna att öppna sig)
2) Häll på outspädd vitsåpa direkt ur dunken och fördela med en gummiskrapa. Obs. ingen med svart gummi utan en med vitt.
3) Låt torka några dagar (kan ju passa bra att du åker på semester då)
4) När du kommer hem skurar du golvet med 50% vitsåpa och vatten.
5) Nu är processen igång, och räkna med att det första året får du skura med relativt täta intervall.
Du får absolut inte använda vanlig grön eller gulsåpa eftersom dessa produkter såsmåningom kommer tona golvet mot grönt eller gult. Det skall vara en fet såpa helst vitpigmenterad. För att få ett fint resultat får du lägga ned en massa slit med såpning efter såpning, ALLTID med kallt vatten EJ ljummet.
Ett "fusk" man kan göra för att få processen att gå lite snabbare är följande:
1) Svabba golvet relativt rikligt med vanligt vatten. Låt torka. (Detta för att få porerna att öppna sig)
2) Häll på outspädd vitsåpa direkt ur dunken och fördela med en gummiskrapa. Obs. ingen med svart gummi utan en med vitt.
3) Låt torka några dagar (kan ju passa bra att du åker på semester då)
4) När du kommer hem skurar du golvet med 50% vitsåpa och vatten.
5) Nu är processen igång, och räkna med att det första året får du skura med relativt täta intervall.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det låter toppen! Då var det bestämt, skurning blir det! Jag blir borta i två veckr från och med måndag
så det passar bra! Jobb och Bulgarien
sen börjar den riktiga semestern med kanske bryggbygge och fiske, för att inte tala om slutfinnishen med stugan.
Håll ögonen öppna under idag och imorn, jag kommer nog fråga mer om själva såpprocessen. Sitter med en telefon och skriver nu :/
Tack åter igen, ni är verkligen guld värda!
/C
Håll ögonen öppna under idag och imorn, jag kommer nog fråga mer om själva såpprocessen. Sitter med en telefon och skriver nu :/
/C
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det låter toppen! Då var det bestämt, skurning blir det! Jag blir borta i två veckr från och med måndag
så det passar bra! Jobb och Bulgarien
sen börjar den riktiga semestern med kanske bryggbygge och fiske, för att inte tala om slutfinnishen med stugan.
/C
/C
Fyyyyyy vad jag känner för dig nu, det där med att få halvdana råd i butik är så illa. hoppas det löser sig för dig och att golven blir som du tänkt dig.... Vore ju rätt snopet om allt föll på en sån skitsak :\
Här kommer ett till tips, om du kan försök att såpa golet flera gånger (typ varannan dag) i en vecka efter du gjort "dunder kuren" då får man en snabbare såpgolvs känsla!!! Tänk på att golvet ska torka mellan varven.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Liten enkel update från telefonen. Nu har jag såpskurat golvet med gott resultat. Iom den grova slipningen så var det inga större problem för såpan att tränga in. Så jag hade lite starkare blandning nu första gången. Inget överdrivet dock. Ser uta att sugs i sig fint
så nu ska jag såpa det här ett par gånger innan jag gör något mer. Tippar på att jag hinner göra det 6-7 ggr.
Tack åter igen för alla guldtips!!
Mer info ikväll..
/Christian
Tack åter igen för alla guldtips!!
Mer info ikväll..
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Då har jag förberett allting inför semestern. Första såpskurningen är klar, five to go. Skurningen skedde med en skurborste till loftet och en skurtrasa till storstugan.
Jag röjde igenom baksidan idag. Det blir väl att röja ett par gånger till och sen dra på lite matjord. Som ni ser så är det lite småpill kvar på utsidan men inget jättestort direkt.
Kryddlandet är klart och består av en hel del roligt. Ananas/salvia, pepparmynta, choklad/mynta, citronmeliss, rabarber, smultron, dill m.m. Till vänster har vi planterat en klätterros.
Svarta lådan på höger sida av altanen innehåller allting som har med grillningen att göra. Kol i massor, grillverktyg, nonstick-nät, tändvätska m.m.
Idag lät jag filma lite så att ni på ett lite enklare sätt ska se hur det verkligen ser ut. Bilder kan ibland vara lite missvisande.. man visar gärna vad man vill att andra ska se :blushing: Riktigt smidigt med youtube..
Länk till filmklippet (youtube)
Barnen älskar studsmattan och de stora stenarna
Nu är det jobb i en vecka sen bär det av till Svarta havet
Ses igen den 7 Juni.
/Christian
PS Upptäckte idag hur fin utsikt det är egentligen. Bilden på stenen visar lite av utsikten bakom. En stoooor äng, längst bort ser man en liten timmerstuga (bakstuga), några hörullar och skog. Naturskönt...
Jag röjde igenom baksidan idag. Det blir väl att röja ett par gånger till och sen dra på lite matjord. Som ni ser så är det lite småpill kvar på utsidan men inget jättestort direkt.
Kryddlandet är klart och består av en hel del roligt. Ananas/salvia, pepparmynta, choklad/mynta, citronmeliss, rabarber, smultron, dill m.m. Till vänster har vi planterat en klätterros.
Svarta lådan på höger sida av altanen innehåller allting som har med grillningen att göra. Kol i massor, grillverktyg, nonstick-nät, tändvätska m.m.
Idag lät jag filma lite så att ni på ett lite enklare sätt ska se hur det verkligen ser ut. Bilder kan ibland vara lite missvisande.. man visar gärna vad man vill att andra ska se :blushing: Riktigt smidigt med youtube..
Länk till filmklippet (youtube)
Barnen älskar studsmattan och de stora stenarna
Nu är det jobb i en vecka sen bär det av till Svarta havet
/Christian
PS Upptäckte idag hur fin utsikt det är egentligen. Bilden på stenen visar lite av utsikten bakom. En stoooor äng, längst bort ser man en liten timmerstuga (bakstuga), några hörullar och skog. Naturskönt...
Det kommer bli fint det där efter ett år eller så. 
Det är ungefär den tid det tar för såpgolvet att ta form, men då blir det å andra sidan väldigt bra.
Hoppas du får en riktigt skön semester med många nya trevliga minnen.
Det är ungefär den tid det tar för såpgolvet att ta form, men då blir det å andra sidan väldigt bra.
Hoppas du får en riktigt skön semester med många nya trevliga minnen.
Redigerat:
Kan bara instämma i kören: fantastiskt bygge!
Hittade tråden först igår, tog en stund att gå igenom men grymt kul att följa från början. Man blir verkligen inspirerad av läsningen..
Önskar jag hade hälften av det driv du verkar ha i bygget.. Får nästan dåligt samvete för min egen renovering, men bara nästan
Hittade tråden först igår, tog en stund att gå igenom men grymt kul att följa från början. Man blir verkligen inspirerad av läsningen..
Önskar jag hade hälften av det driv du verkar ha i bygget.. Får nästan dåligt samvete för min egen renovering, men bara nästan