369 140 läst ·
715 svar
369k läst
715 svar
22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tanken har slagit mig också. Men batterierna ska in i en säker låda först innan någon får elda i kaminen. Tar sig den öppna lågan dit så har jag nog problem ändå, vare sig det står batterier eller ej där.Andy78 skrev:
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Ett fulladdat batteri fryser inte vid kyla
/Christian
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Hehe jadu. Har man en hyffsad spänning i batteriet så ska det nog inte vara någon större fara. Sen om den är på 13,1V eller 14,3V spelar mindre roll, gissar jag på. Det är info jag har hämtat från Göran på www.24volt.eu
Alltså att dom inte fryser såvida dom inte är urladdade/har låg spänning.
/C
/C
Jag hade inte vågat ha batteriet inomhus. Just pga knallgasfaran. OM det måste stå inomhus så hade jag sett till att lådan som den skall stå i hade varit ordentligt tät mot inomhusmiljö och rejält ventilerad på utsidan av huset.
Jag har varit med om batteriexplosion och det vill jag inte igen....
Jag har varit med om batteriexplosion och det vill jag inte igen....
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Fast är man där på vintern är det förhoppningsvis varmt i stugan också
sjunker spänningen för mycket får man helt enkelt ladda nån timme med elverket innan man åker. Och ni vet ju hur mycket jag älskar att köra mitt elverk, så det bör inte vara mågra problem 
/Christian
/Christian
Om det blir kallt nog så fryser batteriet..
Jag började på denna tråden i går eftermiddag, läste när jag tog mig en kaffe och mat och innan jag la mig.. Otroligt snyggt bygge du har gjord. Riktig rolig läsning.
Men du har lite fel om batteriet.. Batterier fryser kanske inte om det är full laddat, men står det under 10+ så blir det mycket sämre..
Jag började på denna tråden i går eftermiddag, läste när jag tog mig en kaffe och mat och innan jag la mig.. Otroligt snyggt bygge du har gjord. Riktig rolig läsning.
Men du har lite fel om batteriet.. Batterier fryser kanske inte om det är full laddat, men står det under 10+ så blir det mycket sämre..
De lär inte frysa , men kapaciten kan sjunka vid kyla och det lär ju bli ganska kallt i dalarna.
Måste ändra till, jag ahde nog inte chansat att det står där.
vill du vara säker kan du ha det i en låda utanför eller under hus och bara dra en rör genom golvet / väggen för sladdarna.
Måste ändra till, jag ahde nog inte chansat att det står där.
vill du vara säker kan du ha det i en låda utanför eller under hus och bara dra en rör genom golvet / väggen för sladdarna.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Du får gärna berätta mer så ska jag själv söka lite på det helaTotem skrev:
Vad exakt innebär ett flammskydd på batterierna? De ska tydligen innehålla en speciell typ av ventilation som skall minimera risken för att ångor tränger ut.
/C
Det var bara ett tips i all välmening. Ett till är att ha en ytterst liten belastning på batteriet ibland om du är borta en längre tid.
Det kan bildas ett lager på blyskivorna i batteriet annars. Men mest ett problem om de ska stå hela vintern utan att användas.
Det kan bildas ett lager på blyskivorna i batteriet annars. Men mest ett problem om de ska stå hela vintern utan att användas.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Alla tips och huvudbry är välkomna
Det var inte en försvarställning jag tog utan bara min syn på problemet. Stugan kommer ej att stå tom hela vintrarna utan ett dussin besök hoppas jag minst på. Men en liten förbrukare är inte någon dum idé.
Att ha batteriet utomhus lät inte som någon höjdare. Då har man ju ingen vidare kapacitet förutom under juli/augusti, om det försämras av att atå under 10+. Har man det i stugan så får man i allla fall upp värmen på det. Tack raptor!
/Christian
Att ha batteriet utomhus lät inte som någon höjdare. Då har man ju ingen vidare kapacitet förutom under juli/augusti, om det försämras av att atå under 10+. Har man det i stugan så får man i allla fall upp värmen på det. Tack raptor!
/Christian
AGM batteriet är slutet.. Så det är ingen fara som med fritidsbatterier som har en egen urluftnings slang.. Tror jag i alla fall.. Kolla på denna länken så kan du läsa vad som är värd att veta om batterier..
http://www.batteriexpressen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=16
http://www.batteriexpressen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=16