369 144 läst ·
715 svar
369k läst
715 svar
22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
Man har naturligtvis minst dubbla uppsättningar snickarbrallor. 
Och åtminstone en uppsättning gympadojor med vita sulor.

Så det var inte du då på absinth-filmen, och jag som trodde att jag nu visste jag hur du såg ut.
Och åtminstone en uppsättning gympadojor med vita sulor.
Så det var inte du då på absinth-filmen, och jag som trodde att jag nu visste jag hur du såg ut.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Haha nej, tyvärr det var inte jag. Men jag är inte mycket att hänga i granen... skulle jag visa en bild på mig så skulle väl antalet besökare i den här tråden minska till en.... jag själv.

/Christian
/Christian
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
#140 haha tror inte allt för många vill se vem jag är. Tror inte många bryr sig faktiskt 
Göran: Man lever inte alltid som man lär.. men jag försöker!
/Christian
Göran: Man lever inte alltid som man lär.. men jag försöker!
/Christian
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Skulle man följa alla regler som finns får man inte uträttat något vettigt.
På jobb är det inte helt ovanligt att man ställer sig på en köks stol när man ska sätta i en kontakt till en kyl\frys för inte tusan går man och hämtar en godkänd pall då.
Med sunt förnuft kommer man långt.
På jobb är det inte helt ovanligt att man ställer sig på en köks stol när man ska sätta i en kontakt till en kyl\frys för inte tusan går man och hämtar en godkänd pall då.
Med sunt förnuft kommer man långt.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Haha "byggfolkets Aftonbladet"..
Jag kan väl kanske bjuda på en bild när allting är klart :blushing:
Hur som, idag blir det kanske inte så mycket gjort då jag är på utbildning till kl. 16:00. Får se om jag kanske orkar ner efteråt för att slipa den andra halvan.
/Christian
Jag kan väl kanske bjuda på en bild när allting är klart :blushing:
Hur som, idag blir det kanske inte så mycket gjort då jag är på utbildning till kl. 16:00. Får se om jag kanske orkar ner efteråt för att slipa den andra halvan.
/Christian
Blev ju snyggt det där. En granne har handslipat sin altan på ca 30 kvm med typ samma verktyg som du. Han höll på en hel helg, till 8-9 på kvällarna (inte så populärt). Har dock bara sett resultatet på håll.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tack Nose! Jag är väldigt nöjd med resultatet so far.. underbart med högljudda grannar
Idag var det ju tänkt att jag skulle slipa klart golvet.. men icke. Helt plötsligt började brädorna äta slipband så att de tog slut. Så då åkte jag och slängde skräp med släpvagnen, hämtade min fästmö på jobbet och tog en tur till Nordsjö.
Väl där kollade vi lite på lack, olja och vaxolja till golvet. Valet föll på en ny vaxolja med pigment i. Den skulle tydligen vara riktigt bra! Dyr var den i alla fall... 2400:- senare så åkte jag tillbaka mot stugan. Men då hade jag fått vänta på pigment-oljevaxet i en timme då de fick ta "expressbud" från butiken i kommunen bredvid.
Sen blev det en sväng till Clas Ohlson, Rusta och slutligen Konsum.. tid tog det. Halvt skakig av hunger och stress bestämde jag mig för att klippa gräset i lugn och ro medan maten blev klar (grillat).
Mätt och belåten tömde jag det sista ur bensindunken, startade elverket och började slipa med mina nya slipband. Nu var jag äntligen igång igen och det går jättbr PIP PIP PIP PIP PIP PIP Stort larm. Brand i byggnad..
När vi var klara så hade klockan passerat 20:00.. kul... f*ck...
Så imorgonbitti ska jag slipa klart de sista sex golvbrädorna, sopa rent och dra första lagret med vaxolja + pigment. Någon som vill veta mer om Osmo Hårdvaxolja så får ni hojta till! Jag lär väl veta lite mer när jag väl har lagt första lagret.
I övrigt så såg gräsmattan lika saftig ut som vanligt. Grillningen var riktigt god. Det är min brorsdotter som hoppar på vår studsmatta.. kantskyddet slängde jag idag då ett nytt ska inhandlas till veckan.
/Christian
Idag var det ju tänkt att jag skulle slipa klart golvet.. men icke. Helt plötsligt började brädorna äta slipband så att de tog slut. Så då åkte jag och slängde skräp med släpvagnen, hämtade min fästmö på jobbet och tog en tur till Nordsjö.
Väl där kollade vi lite på lack, olja och vaxolja till golvet. Valet föll på en ny vaxolja med pigment i. Den skulle tydligen vara riktigt bra! Dyr var den i alla fall... 2400:- senare så åkte jag tillbaka mot stugan. Men då hade jag fått vänta på pigment-oljevaxet i en timme då de fick ta "expressbud" från butiken i kommunen bredvid.
Sen blev det en sväng till Clas Ohlson, Rusta och slutligen Konsum.. tid tog det. Halvt skakig av hunger och stress bestämde jag mig för att klippa gräset i lugn och ro medan maten blev klar (grillat).
Mätt och belåten tömde jag det sista ur bensindunken, startade elverket och började slipa med mina nya slipband. Nu var jag äntligen igång igen och det går jättbr PIP PIP PIP PIP PIP PIP Stort larm. Brand i byggnad..
När vi var klara så hade klockan passerat 20:00.. kul... f*ck...
Så imorgonbitti ska jag slipa klart de sista sex golvbrädorna, sopa rent och dra första lagret med vaxolja + pigment. Någon som vill veta mer om Osmo Hårdvaxolja så får ni hojta till! Jag lär väl veta lite mer när jag väl har lagt första lagret.
I övrigt så såg gräsmattan lika saftig ut som vanligt. Grillningen var riktigt god. Det är min brorsdotter som hoppar på vår studsmatta.. kantskyddet slängde jag idag då ett nytt ska inhandlas till veckan.
/Christian
Hej och hå, hejda dig nu lite Christian. 
Är det vitpigmenterad hårdvax du tänker använda?
Furugolvet kommer gulna med tiden, och det blir då inte snyggt med vitpigment ovanpå.
För att avhjälpa detta, måste du stänga gulningsprocessen och luta golvet först, därefter kan du vaxa. Du använder en vitlut till detta. Då öppnas också porerna i träet och vaxet kan tränga ned och härda ordentligt.
Första lagret med Osmo måste du massera in i träet med en vit schotsbrite. Jag ser att du har en sådan på bilden, men har du någon platta att fästa den på? Du tar en liten yta i taget och kör med cirkelrörelser tills allt vax är inmasserat, INGET får ligga kvar ovanpå. Har du tillgång till en lågvarvig polermaskin (300rpm) är detta att föredra framför att handjaga.
Andra lagret Osmo applicerar du dagen efter, mycket tunnt och med en bredpensel.
Är det vitpigmenterad hårdvax du tänker använda?
Furugolvet kommer gulna med tiden, och det blir då inte snyggt med vitpigment ovanpå.
För att avhjälpa detta, måste du stänga gulningsprocessen och luta golvet först, därefter kan du vaxa. Du använder en vitlut till detta. Då öppnas också porerna i träet och vaxet kan tränga ned och härda ordentligt.
Första lagret med Osmo måste du massera in i träet med en vit schotsbrite. Jag ser att du har en sådan på bilden, men har du någon platta att fästa den på? Du tar en liten yta i taget och kör med cirkelrörelser tills allt vax är inmasserat, INGET får ligga kvar ovanpå. Har du tillgång till en lågvarvig polermaskin (300rpm) är detta att föredra framför att handjaga.
Andra lagret Osmo applicerar du dagen efter, mycket tunnt och med en bredpensel.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Den vita hårdvaxoljan är från fabrik vitpigmenterad. I butiken på Nordsjö sa dom att det inte skulle gulna.... det tråkiga är att dom inte sa något om att massera in det första lagret, bara att jag skulle ha den där schotsbrite. Penseln dom skickade med var anpassad till brädornas storlek.
Då måste jag fråga genast... att såpa golvet, gulnar det då?
Usch vilken seg motgång på något sätt.. dels för att det var dyrt men även för att det lät så himla bra i butiken..
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det verkar dessutom inte vara någon höjdare att lägga på Osmo hårdvaxolja med pigment på ett golv som är ganska ojämnt i slipningen. Slipningen i sig ser bra ut, men jämför man med en riktig golvslip så är självklart resultatet ojämnt. Även om man inte ser det med blotta ögat..
Nu är jag riktigt matt.... jag har de här två dagarna på mig att fixa golvet. Annars har jag ett golv att ta itu med direkt när jag kommer hem från semestern....
/C
Nu är jag riktigt matt.... jag har de här två dagarna på mig att fixa golvet. Annars har jag ett golv att ta itu med direkt när jag kommer hem från semestern....
/C
Jag har gjort furugolv både med och utan lutbehnadling och ja, det blir lite gulare med tiden om man hoppar över lutningen. Vitlutning ger en grå-vit grundfärg på virket.
Men om du har ont om tid så kör på med vitolja nu. Sen när du såpar så använder du en vitpigmenterad såpa. Den ger lite färg varje gång du bonar golven.
Detta är olutat, vitolja och vitsåpa.

Detta är lut, vitolja, vitsåpa

Men om du har ont om tid så kör på med vitolja nu. Sen när du såpar så använder du en vitpigmenterad såpa. Den ger lite färg varje gång du bonar golven.
Detta är olutat, vitolja och vitsåpa.

Detta är lut, vitolja, vitsåpa