25 662 läst ·
69 svar
26k läst
69 svar
21-åring husägare och noll erfarenhet, löpande projekttråd
1. ta papper och penna, gå in i samtliga rum och skriv ner vad som behöver göras.
2. välj att renovera ETT rum i taget...
3. släng inte ut all skit på gården, det är ett helvete att plocka bort det sen...däremellan bor djur i högen.. skaffa gärna en kärra...
4. Planera din ekonomi... räkna vad ditt liv kostar i snitt varje månad på ett år, lägg automatiskt undan detta på ett "räkningskonto". Så slipper du låna pengar av andra och köra fast i bygget i all evighet.
5. räkna med att det mesta kostar typ 5-10.000kr att byta så försök spara det som går att spara.
6. fråga mycket på forum, gärna med bilder... ju mer påläst du är, mindre bekymmer och kostnader.
7. ta det lugnt med anlita hantverkare... fråga 2-3 olika företag.. försök välja de med gott rykte... (råkat ut för många företag som gör såpass dåligt så man får ta in en till firma för rätta det... för tillslut orkar man inte strida mer..)
// en som hållitpå i typ 6år och fortfarande inte har badrum //
- såg nu att du inte frågade om tips rent allmänt men ändå, hehe
2. välj att renovera ETT rum i taget...
3. släng inte ut all skit på gården, det är ett helvete att plocka bort det sen...däremellan bor djur i högen.. skaffa gärna en kärra...
4. Planera din ekonomi... räkna vad ditt liv kostar i snitt varje månad på ett år, lägg automatiskt undan detta på ett "räkningskonto". Så slipper du låna pengar av andra och köra fast i bygget i all evighet.
5. räkna med att det mesta kostar typ 5-10.000kr att byta så försök spara det som går att spara.
6. fråga mycket på forum, gärna med bilder... ju mer påläst du är, mindre bekymmer och kostnader.
7. ta det lugnt med anlita hantverkare... fråga 2-3 olika företag.. försök välja de med gott rykte... (råkat ut för många företag som gör såpass dåligt så man får ta in en till firma för rätta det... för tillslut orkar man inte strida mer..)
// en som hållitpå i typ 6år och fortfarande inte har badrum //
- såg nu att du inte frågade om tips rent allmänt men ändå, hehe
Redigerat:
Jodå, även på en vanlig WC.Odjuret skrev:
Våtrumskungen smiskade mig på fingrarna här:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/225832-fuktskydd-toalett-pa-kontor.html
Investera i brandvarnare och en brandsläckare per våning redan nu!
Det är förmodligen störst risk att du behöver dem under renoveringen, inte efteråt när pengarna har sinat och man sätter upp det på "det köper jag sen"-listan.
Det är förmodligen störst risk att du behöver dem under renoveringen, inte efteråt när pengarna har sinat och man sätter upp det på "det köper jag sen"-listan.
Medlem
· Bohuslän
· 50 inlägg
Tack för nyttiga tips, jag tar åt mig
Ska in och handla lite på jula/biltema imorgon och blir att slå till på en brandsläckare. Rätt klokt eftersom jag inte har vatten påslaget i huset.
Classes brandsläckare är lie effektivare än de andra har jag för mig... men nästan samma pris... nja.. Biltema är nog billigast
Classe hade en drive i förra veckan åtminstone om man var medlem så fick man en 2kg släckare på köpet....
Classe hade en drive i förra veckan åtminstone om man var medlem så fick man en 2kg släckare på köpet....
Om du kan tänka efter vilken stil du vill ha i huset är det mycket enklare att leta saker...både nytt och beg....en sk röd tråd i stilen gör att det blir mindre rörigt och lättare att få till det....tex att undvika flera olika träslag...
Att vara väl förbered är halva jobbet....
Lycka till och kom ihåg att fråga hellre för mycket innan än efter....
Att vara väl förbered är halva jobbet....
Lycka till och kom ihåg att fråga hellre för mycket innan än efter....
Bästa tipset!Yrrol skrev:
Vi rev ur hela övervåningen på hösten. Fick iväg skräpet sommaren efter. Allt fullt i djur och kattskit. Sen blev gräsmattan rätt ful där allt hade legat.
Medlem
· Bohuslän
· 50 inlägg
Liten uppdatering.
Fick upp komod, handfat, skåp och hyllorna igår och fick kopplat in vattnet/avloppet idag. Har även silikonlimmat fast toastolen. Det tar lite tid när man är ensam
Nu fattas bara lite kakel över handfatet, funderar på svart, inte helt säkert. En ny lampa till skåpet ska köpas och duschkabinen som borde komma när som helst.
Fick upp komod, handfat, skåp och hyllorna igår och fick kopplat in vattnet/avloppet idag. Har även silikonlimmat fast toastolen. Det tar lite tid när man är ensam
Nu fattas bara lite kakel över handfatet, funderar på svart, inte helt säkert. En ny lampa till skåpet ska köpas och duschkabinen som borde komma när som helst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På svart kakel kommer varenda litet vattenstänk och tandkrämsfläck att synas extremt tydligt. Det blir med andra ord att städa flera gånger om dagen om du ska hålla det fint, mitt råd: välj något annat!
Radiatorn sågut att ha kommit lite i kläm av kommoden. Brukar ju stå varningar om att man inte ska övertäcka dom och så.. Kan bli spännande om du spiller ner vatten på den. Kanske byta den mot en el-handdukstork som sitter strax ovanför handfatet eller något..
Tycker inte det serut att behöva något kakel över handfatet. Ifall det är et tmåste så had ejag kanske försökt matcha golvet med något ljusgröntblått-vad-nu-den-kallas...samt målat taket vitt. (tänk på att det numera finns färg med inbyggd kvist-kladd-stoppare).
//jag har svart golv och tak.. blir rätt mörkt, rummet känns mindre//
Kan nämna för er alla att jag pratade med säljare från Gustavsberg som gör toaletter, blandare osv; idag blir det ju allt vanligare att toaletter silikonas fast men dom har upptäckt samt nu avråder att man gör det på golvmattor. Flera har tippatomkull.Inte att silikonet sviker, utan golvmattan slitsloss. Anar att det oftast är mer utsatta plaster såsom hos pensionärer och andra som lägger sin vikt på annat sätt.
Tycker inte det serut att behöva något kakel över handfatet. Ifall det är et tmåste så had ejag kanske försökt matcha golvet med något ljusgröntblått-vad-nu-den-kallas...samt målat taket vitt. (tänk på att det numera finns färg med inbyggd kvist-kladd-stoppare).
//jag har svart golv och tak.. blir rätt mörkt, rummet känns mindre//
Kan nämna för er alla att jag pratade med säljare från Gustavsberg som gör toaletter, blandare osv; idag blir det ju allt vanligare att toaletter silikonas fast men dom har upptäckt samt nu avråder att man gör det på golvmattor. Flera har tippatomkull.Inte att silikonet sviker, utan golvmattan slitsloss. Anar att det oftast är mer utsatta plaster såsom hos pensionärer och andra som lägger sin vikt på annat sätt.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Bohuslän
· 50 inlägg
Vet inte hur jag ska göra med taket. Vill nog inte ha det helt vitt, lasyr blir det nog.
Radiatorn kommer jag inte att använda, utan den ska bytas ut mot en handdukstork.
Ska nog försöka få tag på nått blåaktigt kakel, tack för tipset
Radiatorn kommer jag inte att använda, utan den ska bytas ut mot en handdukstork.
Ska nog försöka få tag på nått blåaktigt kakel, tack för tipset