9 691 läst ·
85 svar
10k läst
85 svar
200-300m2 nybygge. Vilken vedpanna!?
Nej, en sån där energideklaration har jag ingen... än. Så det blir till att chansa vilt!wodda skrev:OK
eftersom du ska bygga nytt kanske du har en planerad energideklaration/förbrukning att visa?
Om du har det så kan man bestämma storlek på tanken och därefter pannan. Allt du behöver göra är att välja hur många dagar du vill att det ska gå mellan varje eldning.
Annars finns det nog som man ser här tusen olika förslag på olika alternativ![]()
Det där med att börja med ackvolym och sen välja panna har jag hört förr. Men det är rätt svårt. Det känns enklare att först välja panna, sen maximera ackvolymen till pannan så den klarar 2 ilägg.
Någon med en 35kw panna med runt 135liter ved som har en åsikt om "perfekt" ackvolym, eller är det så jävligt så det skiljer från hus till hus?
Läste någonstans att till t.ex SI 50 rekommenderas 6m3. Borde vara samma till t.ex. Effecta Lambda 60 och Gaselle 70 också. Eller?
Vi kan börja med att det skiljer från ved till ved. Tung ved har mer energi än lätt per liter (dock samma per kg). Jag pratar såklart om torr ved.skerfe skrev:
Tex 1m3 Bok har ungefär lika mycket energi som 1,5m3 Gran.
Så vilken ved ska du elda med?
här finns ett exceldokument som kan vara till hjälp, dock bara till ett fåtal pannor men vet man vedvolymen i pannan så kan man ju räkna lite själv... 
Och vad kan ditt hus dra i genomsnitt? Någon som har nåt förslag 7kWh kanske?
Jag tror närmare 15kW maximalt
Och vad kan ditt hus dra i genomsnitt? Någon som har nåt förslag 7kWh kanske?
Jag tror närmare 15kW maximalt
Med barrved skulle jag tro en Effecta 35 nog skulle fylla ca 4,5m3 (40->90) på 2 inlägg, om det inte är väldigt kallt ute samtidigt. Brinner väl ner på sådär 8 timmar, och med lambda som själv optimerar avslutningsfasen och stänger spjällen helt efter avslutadeldning så finns det inget att göra efter andra ilägget efter ca 4h.
För att ge en vink så kan jag dra en liknelse om mitt hus. Jag bor i ett hus som är 207m² + 96m² loft, + 70m² källare. Det är något sånär likt ditt hus. Jag använder mellan 23 och 25m³ ved om året(sep-maj). Just nu när tempen ligger runt +7°C så drar huset ungefär 3,5kW. Medeltempen där jag bor är från höstdagjämning till vårdagjämning ca +1-3°C normalt sett.http://www.temperatur.nu/sorunda-egen_period.html?submit=yes
Eftersom jag får i ca 205kWh i mina 3500liter så räcker mina tankar just nu ca 3 dagar.
Så om man kan få fram en hyfsad siffra på vad huset kommer att dra vid medeltemp utomhus vintertid så är det lätt att bestämma storlek på tank och därefter panna. Och här välja hur ofta man vill elda och eldar man så tycker inte jag att det spelar så stor roll om man får göra flera ilägg eller bara ett ilägg.Det handlar mer om att kunna åka bort från huset eller inte.
Excel bladet tyckte jag var lite väl snällt eller? Det är bara en sifferlek verkligheten är lite annorlunda. Enligt excelbladet går alla pannor med full effekt från första början tills det tar tvärstopp. Så är tyvärr inte verkligheten, i verkligheten går det snällt uppåt tills pannan peakar och sen dalar det så medel effekten brukar i varje fall ligga 25% under det angivna effekt talet på pannan(om du inte har superved som man givetvis har när man testar pannor). Sen går det inte att räkna rakt av på vedens kWh antal gånger volymen i vedlagret eftersom du får inte in så mycket ved, det blir alltid luft mellan pinnarna.
Men jag kan ha fel här så om någon annan loggat och kollat så vore det intressant att höra.
Eftersom jag får i ca 205kWh i mina 3500liter så räcker mina tankar just nu ca 3 dagar.
Så om man kan få fram en hyfsad siffra på vad huset kommer att dra vid medeltemp utomhus vintertid så är det lätt att bestämma storlek på tank och därefter panna. Och här välja hur ofta man vill elda och eldar man så tycker inte jag att det spelar så stor roll om man får göra flera ilägg eller bara ett ilägg.Det handlar mer om att kunna åka bort från huset eller inte.
Excel bladet tyckte jag var lite väl snällt eller? Det är bara en sifferlek verkligheten är lite annorlunda. Enligt excelbladet går alla pannor med full effekt från första början tills det tar tvärstopp. Så är tyvärr inte verkligheten, i verkligheten går det snällt uppåt tills pannan peakar och sen dalar det så medel effekten brukar i varje fall ligga 25% under det angivna effekt talet på pannan(om du inte har superved som man givetvis har när man testar pannor). Sen går det inte att räkna rakt av på vedens kWh antal gånger volymen i vedlagret eftersom du får inte in så mycket ved, det blir alltid luft mellan pinnarna.
Men jag kan ha fel här så om någon annan loggat och kollat så vore det intressant att höra.
Redigerat:
Hej!skerfe skrev:
Har själv en 40 kw Atmos och 4000 liters tank. Med den är det inga problem att hinna med två ilägg på en kväll, 3,5-4 tim brinntid av 190 teoretiska liter ved.
Eldade tex. igår och hade då 32 gr i medeltemp i tanken när jag börja. Gjorde drygt 1,5 ilägg och fick då 90 gr. rätt igenom. Tyckte at 4000 kändes i största laget när jag satte in den, nu känns den perfekt, nästan för lite till mina 40 kw om man gör två fulla ilägg.
Tack till alla på forumet för alla tips jag fått! d^_^b MVH / Peter
Nu börjar det likna något! Tack plm, wodda och stedevil för era svar!
Jag vet att jag gjort det svårt för er genom att inte ange husets teoretiska förbrukning, eftersom jag inte vet det själv.
Men keja01 tycker 1,75m3 tank är lagom för ett ilägg 135liter, borde bli 3,5m3 på två ilägg eller? Det resonemanget borde stämma hyffsat eftersom plm matade sina 190 liter med drygt 1,5ilägg. 190*ca1,5*0,5=143liter
Då kanske 3,5m3 är mer lagom för en 135literspanna eller gör man bara större startbrasa?
Vore trevligt om någon med tungviktspannorna hade liknande siffror!
Ni får säga till om ni tröttnar på mig! Men jag har pratat med så många rörtattare och ingen tycker ens i närheten likadant om någonting. Så det säkraste känns som att fråga någon som faktiskt vet, dvs använder sin anläggning.
Jag vet att jag gjort det svårt för er genom att inte ange husets teoretiska förbrukning, eftersom jag inte vet det själv.
Men keja01 tycker 1,75m3 tank är lagom för ett ilägg 135liter, borde bli 3,5m3 på två ilägg eller? Det resonemanget borde stämma hyffsat eftersom plm matade sina 190 liter med drygt 1,5ilägg. 190*ca1,5*0,5=143liter
Då kanske 3,5m3 är mer lagom för en 135literspanna eller gör man bara större startbrasa?
Vore trevligt om någon med tungviktspannorna hade liknande siffror!
Ni får säga till om ni tröttnar på mig! Men jag har pratat med så många rörtattare och ingen tycker ens i närheten likadant om någonting. Så det säkraste känns som att fråga någon som faktiskt vet, dvs använder sin anläggning.
Jag tycker att du hakar upp dig alldeles för mycket på om du ska behöva elda si eller så många ilägg. Det är inte riktigt det som är tyngdpunkten när det gäller vedeldning, tycker jag.
Hur mycket du behöver elda beror mer på hur du själv väljer att du vill ha det med eldandet.
Generellt sett så kan man väl säga att det brukar vara varmvattenbehovet som bestämmer när man måste börja elda. Om man nu inte bereder varmvattnet separat eller nåt. För då behöver naturligtvis inte varmvattenbehovet styra eldningen överhuvudtaget. (Jag har en separat liten elberedare i serie med min tankberedning och nu är det tredje dygnet tanken är kall utan att jag behöver bry mig om att elda för varmvattnets skull. Bekvämt på så sätt)
Sen kan det väl sägas att en större tank skänker mer valmöjligheter i hur du behöver bedriva din eldning.
Så bara för den skull så är det klokt i att från början satsa på större vattenvolym.
Vad du väljer för panna spelar egentligen mindre roll. Elda och hantera ved och aska, med allt vad det innebär, måste du göra oavsett vilken färg det är på pannan.
Hur mycket du behöver elda eller hur stora ilägg som behöver göras lär du dig så småningom. Det brukar vara olika från anläggning till anläggning och det är även olika hur man väljer att nyttja sin anläggning.
Men större tankvolym och rejäl panna kommer aldrig att vara fel om du vill skaffa dig bekvämlighet när det gäller eldandet.
Hur mycket du behöver elda beror mer på hur du själv väljer att du vill ha det med eldandet.
Generellt sett så kan man väl säga att det brukar vara varmvattenbehovet som bestämmer när man måste börja elda. Om man nu inte bereder varmvattnet separat eller nåt. För då behöver naturligtvis inte varmvattenbehovet styra eldningen överhuvudtaget. (Jag har en separat liten elberedare i serie med min tankberedning och nu är det tredje dygnet tanken är kall utan att jag behöver bry mig om att elda för varmvattnets skull. Bekvämt på så sätt)
Sen kan det väl sägas att en större tank skänker mer valmöjligheter i hur du behöver bedriva din eldning.
Så bara för den skull så är det klokt i att från början satsa på större vattenvolym.
Vad du väljer för panna spelar egentligen mindre roll. Elda och hantera ved och aska, med allt vad det innebär, måste du göra oavsett vilken färg det är på pannan.
Hur mycket du behöver elda eller hur stora ilägg som behöver göras lär du dig så småningom. Det brukar vara olika från anläggning till anläggning och det är även olika hur man väljer att nyttja sin anläggning.
Men större tankvolym och rejäl panna kommer aldrig att vara fel om du vill skaffa dig bekvämlighet när det gäller eldandet.
Redigerat:
[QUOTE
Ni får säga till om ni tröttnar på mig! Men jag har pratat med så många rörtattare och ingen tycker ens i närheten likadant om någonting. Så det säkraste känns som att fråga någon som faktiskt vet, dvs använder sin anläggning.[/QUOTE]
När jag berätta för rörfirmorna att jag ville ha en stor tank kände jag mig nästan idiotförklarad, ingen fatta vad jag skulle med en såååååå stor tank till.
Känner som sagt tidigare att det blev mycket bra, i alla fall inte för stor.
Ska du ha en panna på 50-60 kw kan nog tanken vara större an mina 4000 l. / Peter
Ni får säga till om ni tröttnar på mig! Men jag har pratat med så många rörtattare och ingen tycker ens i närheten likadant om någonting. Så det säkraste känns som att fråga någon som faktiskt vet, dvs använder sin anläggning.[/QUOTE]
När jag berätta för rörfirmorna att jag ville ha en stor tank kände jag mig nästan idiotförklarad, ingen fatta vad jag skulle med en såååååå stor tank till.
Känner som sagt tidigare att det blev mycket bra, i alla fall inte för stor.
Ska du ha en panna på 50-60 kw kan nog tanken vara större an mina 4000 l. / Peter
Tänk också på att en "för stor" tank inte är en nackdel (förutom initialkostnad och plats).
Om du bara vill använda halva, så är det inga problem, vattnet skiktar sig så du har varmt i toppen och kallt i botten (speciellt om du använder TVA för varmvattnet). Men att kunna ladda in riktigt mycket energi och sen inte behöva elda på flera dagar kan vara mycket praktiskt.
Om du bara vill använda halva, så är det inga problem, vattnet skiktar sig så du har varmt i toppen och kallt i botten (speciellt om du använder TVA för varmvattnet). Men att kunna ladda in riktigt mycket energi och sen inte behöva elda på flera dagar kan vara mycket praktiskt.
har en baxi inova 50 med 4m3 tank som jag värmer 140m2 boyta samt 70m2 biyta, som det är nu så (strax över 5+) eldar jag ca var fjärde dag och då eldar jag ca ett helt ilägg plus ca 1/3 ilägg. Men som "Plm" säger så är det nog ingen dum idé att satsa på större volymer, smidigt att kunna lägga två fulla ilägg i tankarna om man är hemma annars kommer man ju långt på ett oxå om man skulle ha lite lite annat för sig. En annan fördel är ju att man slipper "väga av" hur mycket man ska lasta i det sista ilägget... har man stor volym är det ju bara att knöla i så mycket man orkar... 
Den energi du laddar har du alltid tillbaka att nyttja, stoppar du in 1 vedilägg så har du den energi att nyttja, även om tanken totalt rymmer 3 ilägg
Du laddar ju alltid i toppen, och tar från toppen
Det finns ingen lag skriven som säger att man måste alltid vid varje eldningstillfälle ladda sin ackumulatortank full, annars kommer "Pann&tank-inspektionen" och plockar av dig anläggningen
Glöm inte att isolera tanken mycket väl, det slarvas nog en del med det och många får förlorad skiktning och förluster och tycker att stora tankar inte fungerar
Jag tror att det är kring detta som många rörisar blir lite tveksam när kunden efterfrågar stora tankar på offert pga att man vet att för att få en nöjd kund måste tankarna isoleras bättre än vad färdigisolerade tankar egentligen är, att isolera tankar är de flesta rörisar är rätt ointresserad att göra, och ta in en snickare med material som gör det drar upp priset med på offerten med ~5000-10000kr
/R
Du laddar ju alltid i toppen, och tar från toppen
Det finns ingen lag skriven som säger att man måste alltid vid varje eldningstillfälle ladda sin ackumulatortank full, annars kommer "Pann&tank-inspektionen" och plockar av dig anläggningen
Glöm inte att isolera tanken mycket väl, det slarvas nog en del med det och många får förlorad skiktning och förluster och tycker att stora tankar inte fungerar
Jag tror att det är kring detta som många rörisar blir lite tveksam när kunden efterfrågar stora tankar på offert pga att man vet att för att få en nöjd kund måste tankarna isoleras bättre än vad färdigisolerade tankar egentligen är, att isolera tankar är de flesta rörisar är rätt ointresserad att göra, och ta in en snickare med material som gör det drar upp priset med på offerten med ~5000-10000kr
/R
Håller med. långsiktigt lönar det sig nog väldigt bra att köpa en oisolerad tank och själv bygga in och isolera den mycket och noga.rog_ohl skrev:
Låt rörisen dra rören och se till att ventiler och annat som inte behöver sitta nära tanken hamnar så långt ifrån att du kan isolera med typ 50-100 cm utan problem.