skerfe skrev:
Men lambda är ytterligare en grej som kan gå sönder.
Visserligen, men det är också ganska smidigt/tidsbesparande att ha. Pannan sköter sig själv och optimerar förbränningen i uppstart, drift och avslut medan du sitter i soffan framför TVn. Vill man optimera lika bra själv måste man ju fippla med lambdasonder, RGT termometrar och spjällinställningar själv samt vara på plats framför pannan vid rätt tillfälle.

Och då återstår fortfarande ursprungsfrågan om det är värt de extra slantarna för en större anläggning. Vilken djungel...
Ja, tex 15-25.000 mer för större system men utan lambda känns lite dumt. Lambda + automatiska spjäll kostar ju bara typ 8.000 extra. Du får elda oftare med ett mindre lambda system men mindre jobb/ränna fram o tillbaka till pannan när du eldar. Stort system med lambda har båda fördelar.

Och jo, djungel är precis vad det är. :)
Men inget av det som föreslagits i denna tråd är ju på något sätt helt fel, så det blir rätt vad du än väljer. Så välj det som känns mest rätt för dig. :)

_ap_
Att det alltid kallas för "kostnad" när man pratar värmesystem man får inte glömma
att det är en "investering", en kostnad är att betala 6000-7000:-för att serva bilen..

Det är bara något bättre investering än att köpa en ny bil, där bränsleförbrukningen är lägre.

Majgårdarna
Oavsett vilken panna du väljer så tycker jag att du skall välja den större ack tanken. Det är bra att alltid kunna lägga i fullt i pannan.
Väljer du den mindre så kanske du måste vänta tills acken är nere i typ 40 grader innan du kan lägga i fullt.
Man borde alltid bygga system med faktorn eldstads volym *18*2 =ackvolym

skerfe skrev:
Tja, det är säkert inget dumt val det heller. Men lambda är ytterligare en grej som kan gå sönder. Prismässigt så talar vi fortfarande om samma summor som för Gaselle 70 eller SI 50.

Och då återstår fortfarande ursprungsfrågan om det är värt de extra slantarna för en större anläggning. Vilken djungel...
Ja om vi prismässigt talar om samma pengar är det väl inte så mycket att fundera på?

Tänk på att en lambdasond kostar 1000:- och det värsta som kan hända om sonden går sönder är att du får samma verkningsgrad som i en panna utan...

Varför är alla bilar lambdastyrda, det är ju mindre som kan krångla med en förgasare, med manuell choke... :rolleyes:

Jag har installerat en mindre anläggning pga. inköpspriset men ångrar mig varje dag q(;^;)p

_ap_
-MH- skrev:
Det är bara något bättre investering än att köpa en ny bil, där bränsleförbrukningen är lägre.
Utveckla.

De flesta värmekällor har en avskrivningstid som en bil ungefär (om man behåller bilen lite längre än normalt).

Andreas_Hansson skrev:
Oavsett vilken panna du väljer så tycker jag att du skall välja den större ack tanken. Det är bra att alltid kunna lägga i fullt i pannan.
Väljer du den mindre så kanske du måste vänta tills acken är nere i typ 40 grader innan du kan lägga i fullt.
Man borde alltid bygga system med faktorn eldstads volym *18*2 =ackvolym
Om man väljer en mindre panna men ändå relativt stor tank, tex en Woody med 4m3 tank. Hinner man ladda den med ett andra ilägg en vanlig dag om man slänger in första vid 17-tiden? Eller brinner den så länge att man hinner gå och lägga sig...?

en woody brinner i ca 4-5timmar.

Då hinner man alltså med 2 ilägg på en kväll. Och då borde man kunna ladda 4 m3. Herregud vad detta inte är mitt hemmaområde känner jag. Jaja, ju fler dumma frågor man ställer nu desto mindre ångrar man sig sen. Kanske.

-MH- skrev:
De flesta värmekällor har en avskrivningstid som en bil ungefär (om man behåller bilen lite längre än normalt).
Ja det argumentet håller ju om man är pensionär eller arbetslös... :)

Men om man värdesätter sin tid och vill ha så lite skötsel som möjligt utan att betala mer på elräkningen, och en anläggning med lite kvalitetskänsla är det lite mer i inköpspris som gäller.

Räknar man bara payoff tid så skulle ju alla åka runt i skodor som drar 1,5liter milen...
om vi ska fortsätta med bil metaforer...

_ap_
-MH- skrev:
Är avskrivningen samma på en bil och ett värmesystem?
Det är väl upp till var och en att avgöra avskrivningstiden.

Jag köpte för 2år och 9mån sen en ny bil som jag nyss sålt under den tiden sjönk den 150000: -
Gör ett värmesystem gör samma "tapp" och vem i så fall bedömmer det.

Jag tycker inte man kan jämföra ett värmesystem med en bil.

När jag tittade på att bygga nytt (i västerbotten) så planerade jag för
en Orlan metervedspanna, ca 8 kubiks (trycklös)tank = elda ett ilägg i veckan.
Pannan tar upp till 25 cm dia på veden, en meter långa. 465 liter i ett ilägg.
Bör bli väldigt bekvämt. Pannan kostar visst drygt 40 tusen.

//

Redigerat:
giantvalley skrev:
Men om man värdesätter sin tid och vill ha så lite skötsel som möjligt utan att betala mer på elräkningen, och en anläggning med lite kvalitetskänsla är det lite mer i inköpspris som gäller.
Du säljer inte BMW? :)

Ibland får man intrycket av att val av panna liksom bil är en fråga om livsstil, och inte ekonomi. Det skall kännas bra, helt enkelt. Folk tenderar att investera mycket för att minska på de där sista kWh:arna.

skerfe skrev:
S
Kåken som ska byggas är runt 200m2 boyta, plus 30m2 garage, plus 60m2 gäststuga som förmodligen inte kommer vara uppvärmd särskilt ofta på vintern.
Ordet är fritt! d^_^b
OK
eftersom du ska bygga nytt kanske du har en planerad energideklaration/förbrukning att visa?
Om du har det så kan man bestämma storlek på tanken och därefter pannan. Allt du behöver göra är att välja hur många dagar du vill att det ska gå mellan varje eldning.
Annars finns det nog som man ser här tusen olika förslag på olika alternativ:p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.