2 613 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Funkar 20 mm golvv. i glespanel + 15 mm parkett?
Jag funderar på att ha vattenburen golvvärme på övervåningen i ett kommande hus. Mellanbjäklaget är av trä och golvbeläggningen är parkett. För att få så lite material med dålig värmeledningsförmåga mellan värmeslingorna och ovansidan på parketten som möjligt funderar jag på att förlägga slingorna i 28 x 120 mm glespanel och sedan direkt ovanpå detta 15 mm lamellparkett. Alltså ingen spån- eller gipsskiva mellan glespanel och parkett. I dagsläget funderar jag på att använda mig av Wirsbos 20 mm-system med 300 mm mellan slingorna, och golvvärmeplåtar för spridning av värmen. Som parkett hade jag tänkt mig någon 15 mm variant från Kährs. Enligt både Wirsbo och Kährs skall detta vara en fungerande lösning.
Ni som har gjort på detta eller motsvarande sätt, fungerar det bra, eller ångrar ni att ni inte tog radiatorer istället? Ungefär hur hög är framledningstemperaturen på vattnet? Har någon form av stegljudsisolering mellan glespanelen och parketten?
Är det lagom svikt i golvet, eller är det som att gå på en studsmatta? Är det någon som har vågat sig på att lägga parketten i samma riktning som glespanelen? Fungerar det bra, eller måste man lägga den vinkelrätt mot glespanelen?
Ni som har gjort på detta eller motsvarande sätt, fungerar det bra, eller ångrar ni att ni inte tog radiatorer istället? Ungefär hur hög är framledningstemperaturen på vattnet? Har någon form av stegljudsisolering mellan glespanelen och parketten?
Är det lagom svikt i golvet, eller är det som att gå på en studsmatta? Är det någon som har vågat sig på att lägga parketten i samma riktning som glespanelen? Fungerar det bra, eller måste man lägga den vinkelrätt mot glespanelen?
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Håller precis på att skruva fast min 28mm gles. Ska sedan ha värmeplåt med 20mm pex, lumppapp och 14 mm skruvat och limmat furugolv och enligt snickarn skulle det gå utmärkt.
Jag meddelar hur det blev, (men det kan nog ta ett tag
)
Jag meddelar hur det blev, (men det kan nog ta ett tag
Skulle nog lägga den tvärs för att undvika problem...
Min älskade far gjorde något liknande och det fungerar alldeles utmärkt!
Framledningstemperaturen lär INTE vara mer än någon halv eller helgrad över önskad innertemp och detta speciellt på övervåningen som även tillföres duktigt med värme från nedervåningen!
För övrigt avundsjuk på att ni ska ha golvärme på bägge planen (hur blir det med golvkylan??)
Min älskade far gjorde något liknande och det fungerar alldeles utmärkt!
Framledningstemperaturen lär INTE vara mer än någon halv eller helgrad över önskad innertemp och detta speciellt på övervåningen som även tillföres duktigt med värme från nedervåningen!
För övrigt avundsjuk på att ni ska ha golvärme på bägge planen (hur blir det med golvkylan??)
Intressant..danneoullis skrev:
Då kanske man skulle göra så då det är dags för att göra om bottenvåningen till golvvärme.. Borde bli riktigt bra o ha så låg retur temp till acktanken..
Går vår entrepenör med på att uföra vattenburen golvvärme i mellanbjälklaget?!!
"Alla-drabbade-vet-vem" var iallafall kallsinnig när jag försökte...
Det har ju i.o.f.s gått ½ år sedan dess så den mannen har ju vänt kappan uitfrån aktuell vindriktning lika många gånger som jag bytt kalsonger under samma tidsperiod!
"Alla-drabbade-vet-vem" var iallafall kallsinnig när jag försökte...
Det har ju i.o.f.s gått ½ år sedan dess så den mannen har ju vänt kappan uitfrån aktuell vindriktning lika många gånger som jag bytt kalsonger under samma tidsperiod!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden