Har precis pålat och nu kom ritning på förstärkta plattan. Hade räknat med max 15 cm betong, men de har 20 cm. Är detta vanligt? Är en tvåplansvilla i trä på 233 kvm.

Två tekniska ritningar av förstärkta betongplattor för en tvåplansvilla, med markeringar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av grundplan för hus med måttangivelser och tabell för pålarnas placering och last.
Skapa konto

Modern tvåplansvilla i trä med brunt fasadmaterial och mörkt sadeltak, omgiven av grönska och grusgång.
Skapa konto

Redigerat:
Plattan räknas som fribärande mellan voterna, så 200mm känns inte helt orimligt. Detta utan att veta något om lastförutsättningar och spännvidder

Jag tycker det ser grymt överdimensionerat ut.
120-150mm betong med 1 armeringsnät i underkant brukar vara normalt, 200mm med dubbla nät räcker i ett parkeringsgarage.

20 cm rekommenderade vår konstruktör också vid pålning så det är OK. Om det är problem med radon där du skall bygga så är tjockare platta med fler lager armering positivt

• Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
K
Du har ju lasterna på pålarna i tabellen. Med två plan har du säkert linjelaster runt 25 kN/m och räknas betongplattan som fribärande kan nog tjockleken behövas.

Tur att man inte behövde påla.. nu gäller det att inte frigoliten sjunker ihop. Det behöver du aldrig oroa dig för!

• Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Beror också på bärighet i marken, jag körde med dubbelarmerat och 15 cm betong enligt konstruktionsritningarna. Sedan hade jag mycket mer kompletterande armering jämfört med dig.

Redigerat:
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.