Vi pusslar på nytt kök och i en variant så har vi satt 20 cm avställningsyta till höger om spisen (och efter 20cm-sektionen kommer kyl/frys-sektion). Till vänster är det 2m avställningsyta. Med denna planering så skulle vi få till måtten perfekt för resten av väggar etc.

Rekommendationen brukar ju vara 40-60 cm så jag blir fundersam om 20 cm kommer kännas _för_ tajt och struligt bredvid spisen. Eller kommer man fixa att det är tajt? Någon som har erfarenhet?
 
Jag hade 30cm i mitt gamla kök, skulle inte vilja ha mindre än så. Det va precis så det gick att använda. Hade man stekpanna samtidigt som några kryddor och andra saker så blev det tajt.

Även jag hade kyl på andra sidan skåpet. Det gjorde det dubbelt så tajt. Det får ju inte plats några kylvaror där för mellanlandning...

Efter renovering hade jag 40cm, det gjorde att en stekpanna fick plats. Fortfarande lite smalt, men det funkar.

/D
 
Jag har 7-8 cm. Funkar utmärkt. Hur ofta använder man egentligen alla 4 kokplattorna? Den(de som är tomma blir bra för avställning.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
haavard skrev:
Jag har 7-8 cm. Funkar utmärkt. Hur ofta använder man egentligen alla 4 kokplattorna? Den(de som är tomma blir bra för avställning.
Hmmm ofta jag velat ha 6 stycken och alla för stora grytor.
Så får det bli om det blir nytt kök nångång :)
 
Vi gillar att laga mat och vill inte uppleva för trångt. 60 häll borde kanske vara 80, men jag upplever att med en häll så blir ytan mer flexibel än klassiska plattor.

20 är såklart tajt. Svårt.
 
I det gamla köket, med 30cm skåp bredvid, så hade jag en gammal spis där höjden skilde lite. Knappt en cm bara. Men det gjorde att pannan ofta stod på sniskan.

Men med en häll på samma avstånd till kylen och ett underlägg under pannan så skulle det nog inte upplevas som lika tajt.

Är det en 80 eller 60 häll ni ska ha?
Vad är det för bänkskiva? Är den tillräckligt tjock så kan hällen ligga över skåpskanten. Jag vet inte vad ni har för stommar åt andra hållet, kanske inte funkar alls så...
 
Har ni lådor eller ugn under hällen? En variant om man har lådor under kan vara att sätta ett 50cm skåp istället för 60.
Då får du lite mer plats...
 
Allt går ju. Men med 20cm så kan du inte räkna med att använda den ytan för nånting. Man behöver lite space för att dra runt stekpannor o dyl.
 
Vi har ca 20 cm hemma tror jag och det fungerar kanon. På den ytan står kaffebryggaren perfekt. Har aldrig ens tänkt på att den ytan behövs för att använda till matlagning... Fast nu sitter vår yta på vänster sida. Det kanske blir annorlunda på höger sida om man är högerhänt. Fast man anpassar sig väl ändå och använder luften till vänster istället när man ska slänga runt maten i stekpannan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.