6 157 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
2 grupper i samma kopplingsdosa?
Ja, det är inte speciellt lyckat, om nu nån skulle för sig att göra så, så är det ju oerhört korkat: dra två kablar från varsin säkring till en dosa och sen gå vidare med två kablar igen, låter nästan som hjärnsläpp? Snåla med kopplingsdosor kanske? Anledningen från början är ju just att minska på kabeldragningen.Patrik_Hed skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kan tipsa om val av normkapsling. Garos kapslingar är bökiga att gå in i sidled i. Det finns bara en ingång i mitten. Är det lite som ska igenom går det väl an, men ska man in med en massa grupper så är det bökigt. Hagers Gamma är mycket bättre på den punkten.
mulpac skrev:Fast det borde väl vara olika faser från samma grupp för att det ska bli tydligt och då finns ingen risk att överbelasta gemensam nolla och jord så länge man inte har laster som ger stor fasförskjutning. Helst bör det vara gemensam brytare för de faser som delar nolla och jord och om två- eller trefaslaster kommer att anslutas till gruppen är det ett krav, alltså flerpolig säkring som bryter alla faserna och/eller flerpolig jordfelsbrytare.
Inte så......
sätt en 2polig dvärgbrytare i den nya kapsllingen till din 2 fasgrupp, och då får du, vad jag frstår det hela, en ledig diazedsäkring? då kan du väl nyttja den till toaletten?Elgripo skrev:Då är jag med på hur du menar. Jag har inga mer platser i min Diazed central men då jag måste installera JFB så sätter jag en kapsling bredvid centralen där jag monterar säkringen samt även säkringen till blivande toaletten.
Men då får jag ena säkringen till min 2 fas grupp i diazed centralen och den andra i kapslingen. Detta blir svårare att märka upp.
Är det istället bättre att flytta gruppen från diazed centralen och montera båda säkringarna i kapslingen? Kanske med en 2-polig dvärgbrytare och en 1 polig till toaletten?
Klicka här för att svara