5 303 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
2 frågor om elkontakter (vägguttag)
1. Jag skulle behöva så tunna elkontakter (jordade) som möljigt, kan ni rekommendera nån??
För allt jag hittar är uttanpå-liggande eller infällt, och jag vet inte vad som är skillnaden.
2. Sen är det så att jag har 2-väggsuttag i hörnen på min gipsvägg, och grejen är att jag vill flytta en så jag har en kvar och den andra (nya) i mitten i gipsväggen till tv'n.
Tänkte fasa från vägguttagen till den nya och sen sätta upp nya gipsskivor över väggen.
Måste jag tänka på nåt speciellt eller är det bara och borra hål för dosan och försöka sätta upp den på nåt sätt bakom gipset, för att regeln inte är i närheten, sen använda flexslang???
(en elektriker fixar elen, vill bara göra grovjobbet)
Snälla kommentera och ge mig lite svar
Tack så mycket
För allt jag hittar är uttanpå-liggande eller infällt, och jag vet inte vad som är skillnaden.
2. Sen är det så att jag har 2-väggsuttag i hörnen på min gipsvägg, och grejen är att jag vill flytta en så jag har en kvar och den andra (nya) i mitten i gipsväggen till tv'n.
Tänkte fasa från vägguttagen till den nya och sen sätta upp nya gipsskivor över väggen.
Måste jag tänka på nåt speciellt eller är det bara och borra hål för dosan och försöka sätta upp den på nåt sätt bakom gipset, för att regeln inte är i närheten, sen använda flexslang???
(en elektriker fixar elen, vill bara göra grovjobbet)
Snälla kommentera och ge mig lite svar
Tack så mycket
1. Tunnaste 2vägs uttaget som finns är Elko Plus. Dessa behöver dock en speciell dosa (1 1/2 dosa). Annars om det räcker med 1vägs uttag så är det alltid tunna, och finns mer att välja på.
2. Ring elektrikern direkt istället så blir det inga missförstånd.
2. Ring elektrikern direkt istället så blir det inga missförstånd.
1. Varför kan det inte vara standard på nåt 
Iaf det är så att jag vill byta ut nästan alla 2väggs uttag för bara snygghetens skull
Och nån ligger bakom hylla så jag vill att hyllorna ska vara närmare väggen...
Vilket är det vanligaste uttagen de använder då, som mitt nybyggda lägenhet från PEAB.
Hur vet jag vilken sorts dosa som är bakom väggen, 1,5 modul eller c/c 60 verkar de heta???
Tack
Iaf det är så att jag vill byta ut nästan alla 2väggs uttag för bara snygghetens skull
Och nån ligger bakom hylla så jag vill att hyllorna ska vara närmare väggen...
Vilket är det vanligaste uttagen de använder då, som mitt nybyggda lägenhet från PEAB.
Hur vet jag vilken sorts dosa som är bakom väggen, 1,5 modul eller c/c 60 verkar de heta???
Tack
Men då måste jag väl stänga av elen för just detta uttag, och det kan jag inte.continue skrev:
Ska man bara låta 3st kablar vara lösa i dosan med elen på då eller??
Tack
Om det uttaget matar ett annat får man ju koppla ihop trådarna och om det är det sista uttaget så får du isolera trådarna. Ubåtar,Toppklämmor(kärt barn har många namn) fungerar utmärkt att koppla/isolera trådarna med. Man måste dock kunna komma åt dosan, så ett doslock får du ha..
Se bara till att ha elen avstäng medans du tar bort uttaget, men ärligt talat så tror jag inte att det är "lagligt" att ta bord ett uttag själv. Byte går bra men om du tar bort det så förändrar du faktiskt en del av installationen och det kräver fackman..
Jo, att byta är lätt, men det ska jag bara göra på vissa och inte byta dosa eller så.
Så jag letar efter något tunnt som passar mina dosor, vad det än nu är.
Det andra, där jag vill ha en ny 1-vägg, och sen "dela" 2väggs med den nya, där kommer jag inte röra elen.
Tack
Så jag letar efter något tunnt som passar mina dosor, vad det än nu är.
Det andra, där jag vill ha en ny 1-vägg, och sen "dela" 2väggs med den nya, där kommer jag inte röra elen.
Tack
Jag tycker att det på nåt vis är betydligt bättre att man söker information tex. här innan man nu ger sig in i leken med att pula med elen. Jag har sett många trådar här där folk ska "läxa"upp andra ganska rejält.. Man ska ha respekt för el och jag tycker inte man ska "försöka" ge sig på nåt man inte behärskar..
Som sagt bryt strömmen först!!!!
Ps. Hur många elektriker här jobbar med spänning på ;-) Ds.
Som sagt bryt strömmen först!!!!
Ps. Hur många elektriker här jobbar med spänning på ;-) Ds.
Håller med, att få så mycket info från forumet som möjligt och sen ut och fråga i butikerna/företaget för att höra andra kommentarer, innan man börjar köpa material eller så...
Självklart ska man stänga av all el när man håller på, och köp en sån där spänningsdetektor för att vara på den säkra sidan.
Men all vatten och el (fast installation) ska man låta fackman göra för att försäkringen gäller annars inte, om man gjort fel...
Självklart ska man stänga av all el när man håller på, och köp en sån där spänningsdetektor för att vara på den säkra sidan.
Men all vatten och el (fast installation) ska man låta fackman göra för att försäkringen gäller annars inte, om man gjort fel...
El ja ,vatten nej. Då man resonerar så att vattenskador ej kan medföra personskador.evoline skrev:Håller med, att få så mycket info från forumet som möjligt och sen ut och fråga i butikerna/företaget för att höra andra kommentarer, innan man börjar köpa material eller så...
Redigerat:
Klicka här för att svara