3 067 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
2 faser till badrum
Har kommit fram till att jag kommer att dra 2 faser (2x10A) till badrummet. Den ena till golvvärmen och den andra till resten. Frågan lyder:
Har satt upp en kopplingsdosa på väggen (utanför badrummet). Kan jag dra 2 faser, 1 nolla och 1 jord eller ska det gå dubbelt av alla tre?
Har satt upp en kopplingsdosa på väggen (utanför badrummet). Kan jag dra 2 faser, 1 nolla och 1 jord eller ska det gå dubbelt av alla tre?
Du kan som tumregel inte ha två faser och en nolla för enfaslaster speciellt inte om du med "två faser" menar två ledare från undercentralen utan att egentligen veta om det är "R S eller T"/"F1,F2 eller F3" som matar dessa. I värsta fall kan det ju i själva verket vara två fasledare från samma "fas"...Oavsett lagregler, så ska du inte ens försöka göra detta om du inte kan besvara frågan själv.....
Redigerat:
Finns väl inget förbud mot en tvåfasgrupp? Kan nog vara att föredra att den utrustas med en 2-polig säkring för att minska risken för handhavandefel.
Två ledningar från skilda säkringar på samma fas är en helt annan sak, det är två enfasgrupper och dom får *inte* dela samma nolla.
Två ledningar från skilda säkringar på samma fas är en helt annan sak, det är två enfasgrupper och dom får *inte* dela samma nolla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Varför behöver du en egen fas/säkring till golvvärmen? Behövs normalt inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Ok, bubbel också. Om något kan behöva en egen grupp så är det bubbelbad ifall man vill byta till ett större med värme framtiden. Även golvvärmen har ganska hög effekt som kan göra det lite trångt för hårtork etc i uttagen, men det ska gå bra.
Skulle rösta på en egen trefasgrupp till bubbelbadet, och en separat grupp till resten, ev två grupper, golvvärme resp belysning och uttag. Det beror på vilka förutsättningar som finns, och hur golvvärmen manövreras och frånskiljs.
Skulle rösta på en egen trefasgrupp till bubbelbadet, och en separat grupp till resten, ev två grupper, golvvärme resp belysning och uttag. Det beror på vilka förutsättningar som finns, och hur golvvärmen manövreras och frånskiljs.
Låt kopplingsdosan i taket vara en grupp, dit allt utom bubbelbadet går (separat dragning!). Använd kopplingsdosan utanför badrummet för badkaret (då kan du som Bo föreslår byta till trefas i efterhand om det skulle behövas).
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
har ni separat tvättstuga? annars har du glömt tm/tt
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Kopplingsdosa och takdosa i badrum brukar man normalt inte sätta. Nu får man göra det om det är över 2,25?cm i takhöjd men jag vänder då alltid ut min kopplingsdosa i hallen utanför badrummet så har man det på sitt torra.
Jag hade kört bubbelbadkaret på en egen grupp.Dragit 20 rör och 3 faser,Jord och nolla
TM/TT Hade jag kört på varsin grupp.
Golvvärmen hade jag lagt på övrig belysning och uttag till badrummen om det inte är mycket kräm som det handlar om.
Jag hade kört bubbelbadkaret på en egen grupp.Dragit 20 rör och 3 faser,Jord och nolla
TM/TT Hade jag kört på varsin grupp.
Golvvärmen hade jag lagt på övrig belysning och uttag till badrummen om det inte är mycket kräm som det handlar om.
Men nu har jag dubbla enfas grupper. Inga dosor inne i badrummet, dom sitter på väggen i klädkammaren bredvid.
Golvvärme och handdukstork på den ena och badkar, belysning och uttag på den andra gruppen. Låter det ok?
Golvvärme och handdukstork på den ena och badkar, belysning och uttag på den andra gruppen. Låter det ok?
Tillsammans med uppgifterna i #6 tycker åtminstone jag att det verkar bli utmärkt så, och kommer inte ge några problem.empame skrev:
Klicka här för att svara