6 439 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
2-fas (400V) golvvärme - finns det?
Jag ska sätta golvvärme och klinkers i hallen. Idag sitter där ett 2-fas element, dvs 400V, som jag tänkte ta bort iom att jag installerar golvvärme. Jag tänkte knycka matningen till elementet och använda till golvärmen men nollan är inte framdragen så jag kan inte få 220V.
Så, till frågan - finns det golvvärmesystem för 400V?
Så, till frågan - finns det golvvärmesystem för 400V?
Hade samma tankar när jag la elslinga i mitt badrum, elektrikern löste "problemet" genom att ta elen på ett annat ställe. Snacka med ett proffs så löser han det med 230 slingor istället.
rogge
rogge
Jag är "proffs" men vill slippa dra ny koppar från centralen. Då vore det fint om det fanns 2-fas golvvärme. Värmen ligger på en separat central så det skulle vara naturligt att kunna använda samma koppar.
är du "proffs" så kan det väl inte vara så märkvärdigt att koppla om några tåtar i centralen eller dra nya ..........brukar aldrig lägga golvvärme över värmecentralen....kan vara gott me lite varma golv på skithuset när övrig värme är frånslagen
Får inte dra hur mycket koppar som helst i samma VP-rör.. Nu har jag dock löst det med nytt vp-rör till central med jordfelsbrytare.El_-micke skrev:
Varför är övriga värmen frånslagen???
Några funderingar från ett icke proffs.
Är det överhuvudtaget tillåtet med 400 V golvvärme. I bakhuvudet ringer det att det inte är det, men alla regler har ju ändrats i och med EU.
Hur mycket är det där elementet säkrat när det är problem att knö in en nollledare?
Är det överhuvudtaget tillåtet med 400 V golvvärme. I bakhuvudet ringer det att det inte är det, men alla regler har ju ändrats i och med EU.
Hur mycket är det där elementet säkrat när det är problem att knö in en nollledare?
Klicka här för att svara