Hejsan.

Vi har mycket spännande gammal el i huset, mycket är fixat men vissa saker kvarstår.

Till tvättstugan går en 5g1,5 (utanpåliggande)
Där man märkt om en av fasledarna till nolla.

Således 2 nolla, 2 fas, en jord.

Jag skulle nu vilja göra om detta till tre stycken 1fas grupper för att kunna köra 2st tvättmaskiner och en torktumlare alla på varsin fas.
Alltså en dosa i tvättstugan
Från den 3st 3g1,5 till respektive uttag.

Eftersom en av fasledarna agerat nolla är den för kort för att nå säkringen.

Hur borde man göra?
Skarva på en bit i centralen?
Sätta en dosa nära centralen och byta ut sista biten mellan sida och central?

Att dra in hela kabeln är såklart bäst, men många lager färg gör att det riskerar bli ”fult”

Skarva där du tycker det blir snyggast. Bara du använder rätt grejer att skarva med.
Antar det är säkrat 10A

J Jonas928 skrev:
Skarva där du tycker det blir snyggast. Bara du använder rätt grejer att skarva med.
Antar det är säkrat 10A
Ja, det är avsäkrat 10A för respektive.
Wago 221 är planen.
Då blir det nog en skarv i centralen, minimalt med jobb där

Tack för inputen!

Jag hade gjort skarven i gruppcentralen på lämpligt ställe. Hade använt en Wago 221-412 eller en Wago 221-2411.

K Kanelbullen123 skrev:
Hejsan.

Vi har mycket spännande gammal el i huset, mycket är fixat men vissa saker kvarstår.

Till tvättstugan går en 5g1,5 (utanpåliggande)
Där man märkt om en av fasledarna till nolla.

Således 2 nolla, 2 fas, en jord.

Jag skulle nu vilja göra om detta till tre stycken 1fas grupper för att kunna köra 2st tvättmaskiner och en torktumlare alla på varsin fas.
Alltså en dosa i tvättstugan
Från den 3st 3g1,5 till respektive uttag.

Eftersom en av fasledarna agerat nolla är den för kort för att nå säkringen.

Hur borde man göra?
Skarva på en bit i centralen?
Sätta en dosa nära centralen och byta ut sista biten mellan sida och central?

Att dra in hela kabeln är såklart bäst, men många lager färg gör att det riskerar bli ”fult”
Kontrollera först att ni har 3-fas i centralen.
Som det är gjort med två nollar och två faser i samma kabel indikerar att det är 1-fas idag. Om inte är det helt onödigt att ändra och märka om ledarna i den befintliga kabeln som någon gjort tidigare.

Har ni 1-fas i centralen kan du få upp till 30 A i nollan om den delas med tre andra säkringar och det är inte bra i en 1,5 mm² ledare.
Du skrev visserligen att ni bor i hus så det borde vara 3-fas men jag ville bara lyfta frågan. 😊

Müssli Müssli skrev:
Kontrollera först att ni har 3-fas i centralen.
Som det är gjort med två nollar och två faser i samma kabel indikerar att det är 1-fas idag. Om inte är det helt onödigt att ändra och märka om ledarna i den befintliga kabeln som någon gjort tidigare.

Har ni 1-fas i centralen kan du få upp till 30 A i nollan om den delas med tre andra säkringar och det är inte bra i en 1,5 mm² ledare.
Hejsan!

Det är 3 fas.
Har både cee uttag i min lilla verkstad och en 3fas elbils-laddare.

Själva centralen byttes av elektriker för 2 år sedan (även om
Den var bytt innan vi flyttade in, men jag tyckte inte den var ”städad” nog samt att jag ville ha andra märken än Malmbergs)

Tyvärr blev den inte städad nog i mitt tycke, och arbetet lämnade i övrigt en del att önska.

Att dom kopplat 5g1,5 2st enfas som dom gjort vet jag inte varför tidigare ägare gjort, eftersom faserna är förskjutna kan de ju dela nolla utan något problem.

Men så har jag hittat skarvsladdar i väggen och dolda öppna dosor också

1785566592903.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.