Okej, ska kakla ikväll. Har köpt 7,5x15 släta matta kakelplattor och mörk fog för att fogen ändå ska framhävas och få en lite "industri"-look, ska sätta de i tegelmönster. Köpte 3mm kakelkryss, men har lite beslutsångest nu om 3mm fog är för mycket. Är det stor skillnad med 2 eller 3, mjo 1mm men ändå.. Någon som har någon bild på 2 vs 3mm. Eller jag ska bara sluta och ha ångest och köra på 3mm.. Tacksam för snabb hjälp :geek:
 
Snailman
Bara en sak, har de skuren Kant eller ej? Har de inte det så brukar kanten luta, vilket betyder typ att använder man 3mm kryss blir fogen 5mn och använder man 2mm kryss blir fogen 4mm, bara så du väger in det i bedömningen..
 
Den har rundad kant, men radien är ganska så liten. Jo har tänkt på att fogen kommer se bredare ut än 3mm pga detta.
 
Man samtidigt går ju inte fogen ända ut till kanten på kaklet, den är ju minst 1mm in.
Personligen föredrar jag så smala fogar som plattan tillåter, och jag är inte heller mkt för
att fogen skall synas och vara framträdande, men smaken är som baken ;)
 
Bred fog, som du tänkt, ger mer rustik, ruff, känsla, kanske mer industrikänsla om man så vill. Precis som du är inne på. Om du vill ha en mörk fog som syns och går på den breda fogen blir det tydligt att det är ett medvetet val. Det ger ett järvt intryck.

Å andra sidan kan en smalare fog ge ett elegantare, lättare intryck.

Kan du snabbfästa några plattor med lim tex på kraftig kartong och testa hur du tycker att fogen blir? Då blir det inte kaklat i kväll men kanske i morgon...
 
Valde 2mm till mina 7,5*15 med fasad kant. Vit fog.
Det är som snailman säger, fogen blir gärna bredare i verkligheten.
Är det något som blir skitigt så brukar det vara fog och då kan det vara gött att ha så lite av den som möjligt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.