1 547 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
2-års besiktning
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 5 inlägg
Hej.
Har en fundering.
Vi byggde nytt hus för 2 år sedan och har färdigställande försäkring samt nybyggnadsförsäkring.
Hade 2-års besiktning samt energibesiktning .
Entreprenören fick 3 månader på sig att åtgärda punkterna enligt protokollet.
Har varit i kontakt med entreprenör ett par gånger som svarar med att de återkommer.
Snart har dessa 3 månader gått och fortfarande inget svar från entreprenör.
Hur går man vidare om de inte åtgärdar felen?
Har en fundering.
Vi byggde nytt hus för 2 år sedan och har färdigställande försäkring samt nybyggnadsförsäkring.
Hade 2-års besiktning samt energibesiktning .
Entreprenören fick 3 månader på sig att åtgärda punkterna enligt protokollet.
Har varit i kontakt med entreprenör ett par gånger som svarar med att de återkommer.
Snart har dessa 3 månader gått och fortfarande inget svar från entreprenör.
Hur går man vidare om de inte åtgärdar felen?
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Skicka Mail, att prata i telefon duger inte utan man ska alltid ha papper som går visa att man försökt få tag i folk.
Prata med dom som gjorde 2 års besiktningen, kanske kan sätta lite fart på dom.
Arn är väl sen nästa steg om dom inte vill göra något.
Alt ta in en annan firma och sen försöka få ut dom pengarna ifrån hustillverkaren. Men här bör man vara ett antal gånger först via just Mail så dom inte kan gnälla sen.
Prata med dom som gjorde 2 års besiktningen, kanske kan sätta lite fart på dom.
Arn är väl sen nästa steg om dom inte vill göra något.
Alt ta in en annan firma och sen försöka få ut dom pengarna ifrån hustillverkaren. Men här bör man vara ett antal gånger först via just Mail så dom inte kan gnälla sen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
I sista hand kan du som sagt ta in en annan firma. Men då måste du varna firman för detta. Ngt i stil med att om inte bristerna åtgärdats före xxx (måste vara en realistisk frist, men du behöver inte ta hänsyn till att firman har andra uppdrag). Så kommer du att låta en annan firma åtgärda, och kräva betalning för detta.
I praktiken är det nästan omöjligt att få en trilskande byggfirma att betala ut något. Så försök tjata på dem i första hand.
I praktiken är det nästan omöjligt att få en trilskande byggfirma att betala ut något. Så försök tjata på dem i första hand.
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 5 inlägg
Nu har tiden gått ut.N Nyblivenhusägare123 skrev:Skicka Mail, att prata i telefon duger inte utan man ska alltid ha papper som går visa att man försökt få tag i folk.
Prata med dom som gjorde 2 års besiktningen, kanske kan sätta lite fart på dom.
Arn är väl sen nästa steg om dom inte vill göra något.
Alt ta in en annan firma och sen försöka få ut dom pengarna ifrån hustillverkaren. Men här bör man vara ett antal gånger först via just Mail så dom inte kan gnälla sen.
Tror inte det biter på dem med att man tar in annan firma och skickar dem räkningen.
Slutbesiktning och 2-års besiktningen är väl juridisk bindande, då är väl det bästa att anlita en entreprenadjurist eller?
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 5 inlägg
De verkar inte bry sig överhuvudtaget inte.H hempularen skrev:I sista hand kan du som sagt ta in en annan firma. Men då måste du varna firman för detta. Ngt i stil med att om inte bristerna åtgärdats före xxx (måste vara en realistisk frist, men du behöver inte ta hänsyn till att firman har andra uppdrag). Så kommer du att låta en annan firma åtgärda, och kräva betalning för detta.
I praktiken är det nästan omöjligt att få en trilskande byggfirma att betala ut något. Så försök tjata på dem i första hand.
Klicka här för att svara
