Har 3fas till garaget, ett uttag i garaget och en kabel vidare till spabadet.

Törs inte riktigt belasta uttaget i garaget samtidigt som badet är igång.
Kan jag sätta en arbetsbrytare inne i garaget som bryter badet fast det sitter en arbetsbrytare ute bredvid badet också?

Jag kan så klart springa runt huset varje gång jag vill använda uttaget i garaget men det vore enklare med en brytare inne i garaget, dels så kommer jag bryta vid användning och jag kommer förhoppningsvis ihåg att slå på igen.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det kan du göra.

Eller så går det att sätta en ”fram-back-omkopplare”, tex,
[länk]
Vadå väljer jag "utgång" med vredet?
Det var ju jäkligt smart isåfall

E elmont skrev:
[länk]
Pris ca 700+ moms
Vad skulle du sätta dit? Vred eller en till arbetsbrytare?

Vredet blir ju en fin lösning ingen risk du glömmer koppla bort badet och ser rent och bra ut jämfört med brytare efter varandra.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Tyvärr inte, den har bara slutning på två poler åt gången.
Den där sluter mellan 1-2 & 3-4 i läge 1, mellan 5-6 & 7-8 i läge 2 samt mellan 9-10 & 11-12 i läge 3.

Du ska ha en som sluter 1-2, 5-6 & 9-10 i läge 1 samt mellan 3-4, 7-8 & 11-12 i läge 2.
Där anslutningarna 2 & 4, 6 & 8 samt 10 & 12 är byglade.
Det finns även några andra kombinationer som fungerar.

Vredet ska vara 1-2 (eller 1-0-2).

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ok
Då verkar det här vara rätt men då är ju priset nästan som här...

https://www.amazon.se/Heschen-Universell-kameraväljare-växelströmbrytare-huvudomkopplare/dp/B07L8R7RFB/ref=pd_aw_di_ci_mcx_2l_mi_ca_mcx_picks_views_16?pd_rd_w=ahEX3&content-id=amzn1.sym.33e90ffe-e817-4276-badd-dcca88bceb58&pf_rd_p=33e90ffe-e817-4276-badd-dcca88bceb58&pf_rd_r=MNDRWCMBJ64SNWJWYN1M&pd_rd_wg=CzicK&pd_rd_r=f6fdd409-816a-47b9-930b-4eb5c4569cad&pd_rd_i=B07L8R7RFB

Helt klart smidigaste lösningen men den kommer sticka ut 15cm rakt ut från väggen, visserligen i ett garage men den blir ju mitt på.
Kanske får bli arbetsbrytare ändå, dom är inte så stora

nino nino skrev:
Ok
Då verkar det här vara rätt men då är ju priset nästan som här...

[länk]

Helt klart smidigaste lösningen men den kommer sticka ut 15cm rakt ut från väggen, visserligen i ett garage men den blir ju mitt på.
Kanske får bli arbetsbrytare ändå, dom är inte så stora
Om man kollar på din sida och väljer omkopplare:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07LD22KKY/ref=lp_20651604031_1_3

Tillsammans med kapsling:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B085V...f0-ba10-5ba2c009335f&pd_rd_i=B085VXJS1W&psc=1

Då får du en mindre otymplig och vettig lösning med pris som inte bör avskräcka.

• Gilla
nino
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om man kollar på din sida och väljer omkopplare:
[länk]

Tillsammans med kapsling:
[länk]

Då får du en mindre otymplig och vettig lösning med pris som inte bör avskräcka.
Nej den var smidigare, tack

En till fråga

Har idag gummikabel till badet från uttaget med en Malmberg JFB med CEE don i ändarna. Känns ju inte som den bästa lösningen.
Kan jag använda kapslingen och JFB utan CEE, koppla som fast installation och skruva upp den på väggen?
Känns rent spontant som att det är ok, borde ju vara samma grejer förutom att min har anslutningar i ändarna?

Snabbar ryck från amazon, var mycket mindre än jag föreställt mig

En liten elektrisk kopplingslåda och dess lock på ett mönstrat tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.