4 099 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
2,5 mm - färg på f1-f3
Godafton!
Får inte tag på "min" elektriker och jag måste handla i morgon, därför lägger jag all min tilltro till er!
I mitt (nya, fina) 20mm rör till 3-fasuttaget till spisen i sommarstugan ska jag dra 5 st 2,5 mm till gruppcentralen. Vilka färger är lämpliga att ha på f1, f2 och f3.
Ska kanske tillägga att eftersom all el är omdragen i år, är obruten fas brun i hela kåken. Är det tre bruna, nolla och jord som gäller då? Eller ska de ha olika färg? Vad är det som gäller/är fiffigast/snyggast/bäst?
Tacksam för er support!
/J
(PS. Jag kopplar inte in grejorna själv, men jag brukar sätta dosorna och dra trådarna. Dels för att minimera elektrikertiden ($) men mest för att det är sjukt roligt! DS.)
Får inte tag på "min" elektriker och jag måste handla i morgon, därför lägger jag all min tilltro till er!
I mitt (nya, fina) 20mm rör till 3-fasuttaget till spisen i sommarstugan ska jag dra 5 st 2,5 mm till gruppcentralen. Vilka färger är lämpliga att ha på f1, f2 och f3.
Ska kanske tillägga att eftersom all el är omdragen i år, är obruten fas brun i hela kåken. Är det tre bruna, nolla och jord som gäller då? Eller ska de ha olika färg? Vad är det som gäller/är fiffigast/snyggast/bäst?
Tacksam för er support!
/J
(PS. Jag kopplar inte in grejorna själv, men jag brukar sätta dosorna och dra trådarna. Dels för att minimera elektrikertiden ($) men mest för att det är sjukt roligt! DS.)
Brun, svart, vit, blå och gul/grönjeppemannen skrev:Godafton!
Tacksam för er support!
/J
Har lite av samma probelm, talade med elektrikern som inte hade något emot att jag själv skulle fräsa spår och dra slang, problemet är bara det att jag hade tänkt lägga färdigdragen slang. Nu blev det inte av av lite olika anledningar, min fråga blir vilka färger som skall användas på L1-3 då det rör sig om en installation från 1995 där svart är obruten fas. Kan nämna att i annan tvåfasgrupp så är L2 vit.
Jag skulle ju försöka köra med dagens standard om det vore lämpligt men blir det alldeles för mycket färgmix så kör samma som resten av huset.. Det måste ju på något sätt vara överskådligt iaf.
Lägg du färdigdragen slang. Den som ska in och pilla i detta i framtiden skall ju vara behörig och kunna mäta sig fram. Spelar ingen roll om du går från gammal svart till nyare brun. Däremot hade det varit svårare om installationen varit från 60-talet, då nollan var vit.staplare skrev:Har lite av samma probelm, talade med elektrikern som inte hade något emot att jag själv skulle fräsa spår och dra slang, problemet är bara det att jag hade tänkt lägga färdigdragen slang. Nu blev det inte av av lite olika anledningar, min fråga blir vilka färger som skall användas på L1-3 då det rör sig om en installation från 1995 där svart är obruten fas. Kan nämna att i annan tvåfasgrupp så är L2 vit.
Klicka här för att svara