17 742 läst ·
27 svar
18k läst
27 svar
2-3st 220v uttag från 3-fas uttag
Jag har femledare utdraget till vissa eluttag. Varje enskilt eluttag har egen tändbrunn och det sitter 4 uttag i grupp. De två vänstra uttagen utnyttjar en fas, uttagen till höger använder vars en fas. Därefter går dragningen vidare till nästa uttag som har samma inkoppling.dalle skrev:Det går bra att byta 3-fasuttaget mot en kopplingsdosa och till denna drar man sedan förslagsvis EKLK 3G1,5 till resp uttag (jordat förstås). Man får inte koppla trefasen till ett uttag och sedan dra vidare till ett annat osv.
Det är ok att "dela" på nollan på detta sätt eftersom strömmarna är fasförskjutna i en trefasgrupp. Notera att man måste ha en gemensam säkring för denna grupp eller åtminstone jordfelsbrytare.
Menar du att detta inte är OK?
Vad är frågan här egentligen?
En normal trefasgrupp kommer aldrig belasta nollan mer än den klarar (utom i extrema undantagsfall med mycket konstiga övertoner och liknande, men det inträffar inte i en bostad).
Den inkopplingen som AndersPS beskriver däremot, den är sannolikt inte tillåten. Materielen i uttagen måste vara klassad för 400V, vilket den sannolikt inte är. Detta har inget med nollan att göra. Eller är det så att allt är samma fas och det är olika tändning?
En normal trefasgrupp kommer aldrig belasta nollan mer än den klarar (utom i extrema undantagsfall med mycket konstiga övertoner och liknande, men det inträffar inte i en bostad).
Den inkopplingen som AndersPS beskriver däremot, den är sannolikt inte tillåten. Materielen i uttagen måste vara klassad för 400V, vilket den sannolikt inte är. Detta har inget med nollan att göra. Eller är det så att allt är samma fas och det är olika tändning?
Varje fas används separat till respektive 230V uttag, finns ingen 400V i uttagen.tommib skrev:
Automatsäkring med samtliga faser i samma säkringsgrupp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Om du har en femledare till varje uttag, har du då inte 400 V där eller hur har du löst förgreningen? Denna fråga om vad som blir åtkomligt vid byte av ett uttag styr om det behövs ett trepoligt överströmsskydd.
Även om du har kopplat så att det är fas + nolla till de olika brunnarna i uttaget och därmed 230V, så har du fortfarande flera faser i dosan. Mellan dessa är spänningen 400V. Det innebär att all materiel i dosan, inklusive uttaget, måste vara klassad för >=400V. I kopplingsdosor och liknande finns alltid märkningen 440V eller liknande, just pga detta. Det är möjligt att dina fyrvägsuttag är klassade för 400V men troligen är de inte det. Se t.ex. detta uttag http://www.elko.se/skruvanslutning/2-v-mj-inf-delad-brunntandning-article1218-570.html från ELKO som är försett med separat brunnständning. Notera dess isolationsklass, 250V. Det finns ett uttag som jag inte hittar nu, som är avsett för matning med två separata faser till brunnarna och därmed klassat för det, men jag hittar det inte nu. Min poäng är att det blev tillgängligt väldigt nyligen (och diskuterades här på forumet).
Det är exakt därför som jag har anlitat en elfirma för att göra jobbet, jag har inte kompetens för att avgöra.Bo.Siltberg skrev:
Jag har 1-vägs Schneider Exxact vägguttag som sitter i separata bigbox-dosor. Femledaren går in i dosas längst till vänster och det är sedan kopplat mellan dosorna och därefter går femledaren vidare till nästa grupp av uttag från dosas till vänster (eller tvärt om, beroende på hur de är placerade).tommib skrev:Även om du har kopplat så att det är fas + nolla till de olika brunnarna i uttaget och därmed 230V, så har du fortfarande flera faser i dosan. Mellan dessa är spänningen 400V. Det innebär att all materiel i dosan, inklusive uttaget, måste vara klassad för >=400V. I kopplingsdosor och liknande finns alltid märkningen 440V eller liknande, just pga detta. Det är möjligt att dina fyrvägsuttag är klassade för 400V men troligen är de inte det. Se t.ex. detta uttag [länk] från ELKO som är försett med separat brunnständning. Notera dess isolationsklass, 250V. Det finns ett uttag som jag inte hittar nu, som är avsett för matning med två separata faser till brunnarna och därmed klassat för det, men jag hittar det inte nu. Min poäng är att det blev tillgängligt väldigt nyligen (och diskuterades här på forumet).
Varje uttag sitter alltså i en egen dosa, men kablarna går ju "internt mellan dosorna".
Det är som sagt en elfirma som har installerat detta. Intressant om det inte är tillåtet att göra så.
Sorry att jag kapade tråden Amarace.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Det behöver inte vara fel. Frågan handlar inte enbart om spänningståligheten i uttaget i sig utan också som sagt om vilka trådar som en innehavare kommer i kontakt med vid byte av ett uttag. Om flera faser är kopplade på X-plintar eller om N och PE är skarvade på uttagets plintar, då krävs ett trepoligt överströmsskydd. En innehavare ska inte kunna bryta strömmen enbart för en fas. Men det finns lite varianter på att lösa detta problem så om det är gjort av fackfolk så är det säkert tillfyllest.
Med tanke på att tråden är från 2006 så behöver du nog inte oroa dig.
Som Bo säger, det är säkert vettigt gjort. Jag förstod det som att du hade fyrvägsuttag, typ såna här https://www.storel.se/sto/rootCateg...gguttag/Insats/VÄGGUTTAG-4-V-JORDAT/p/1820242
Som Bo säger, det är säkert vettigt gjort. Jag förstod det som att du hade fyrvägsuttag, typ såna här https://www.storel.se/sto/rootCateg...gguttag/Insats/VÄGGUTTAG-4-V-JORDAT/p/1820242
Själva uttaget är enbart kopplat till en fas, men trådarna är "skarvade" i dosorna.Bo.Siltberg skrev:Det behöver inte vara fel. Frågan handlar inte enbart om spänningståligheten i uttaget i sig utan också som sagt om vilka trådar som en innehavare kommer i kontakt med vid byte av ett uttag. Om flera faser är kopplade på X-plintar eller om N och PE är skarvade på uttagets plintar, då krävs ett trepoligt överströmsskydd. En innehavare ska inte kunna bryta strömmen enbart för en fas. Men det finns lite varianter på att lösa detta problem så om det är gjort av fackfolk så är det säkert tillfyllest.
Med "trepoligt överströmsskydd" menar du att automatsäkringarna är hopkopplade så alla 3 faserna slås av samtidigt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Jo!
Klicka här för att svara