5 809 läst ·
39 svar
6k läst
39 svar
19 meter till bergvärmepump?
De flesta brinelösningar är väl alkoholbaserade gissar jag.
och alkohol är ett attraktivt närings och energiämne för de flesta av i jorden förekommande (även anaeroba) bakterier när det spätts ut tillräckligt, så det är ju ingen långvarig kontaminering om läcka skulle ske (såvida det inte fins biämnen/konserveringsämnen i blandningen) ur den synpunkten, förmodligen bättre val än användningen av olika glykoler även om det finns nedbrytningsmekanismer även för dessa.
och alkohol är ett attraktivt närings och energiämne för de flesta av i jorden förekommande (även anaeroba) bakterier när det spätts ut tillräckligt, så det är ju ingen långvarig kontaminering om läcka skulle ske (såvida det inte fins biämnen/konserveringsämnen i blandningen) ur den synpunkten, förmodligen bättre val än användningen av olika glykoler även om det finns nedbrytningsmekanismer även för dessa.
Det är väl inte spriten som är problemet. Borrar du för nära en infiltration så finns det ju risk att avloppsvatten rinner ner i berget. Sedan genom sprickor i berget kan det ju leta sig vidare till någons annan dricksvattenbrunX xxargs skrev:De flesta brinelösningar är väl alkoholbaserade gissar jag.
En del kör ju all slang i marken, funkar bra. Dä kallas de jordvärme 😁M Maria W. skrev:Vi vill byta värmesystem. Fick några offerter och valde bergvärme från en entreprenör som gjorde ett gott intryck på oss. Borrhålet valdes till vänster vid huset, runt 6 meter bort från pumpen. Dricksvattnet fanns 31 meter bort från kommande borrhålet. Så det verkade helt ok. Jag tecknade kontraktet. Kvällen senare kollade jag noggrant kommunens formulär om ansökan till borrning av bergvärme. Jag blev chockad då här fanns med att avloppet ska ligga minst 30 meter från borrhålet. Entreprenören kollade det aldrig och nämnde det inte alls. Från vald plats finns avloppet 3 meter från borrhålet. Jag mejlade och sms-ade entreprenören. Han tackade mig och ändrade platsen utan samråd med oss. Han skickade en ny karta och på den finns borrhålet 3,5 meter från tomtgränsen, 14 meter från grannens infiltrationsbädd och 19 meter från bergvärmepumpen(ska placeras i höger sidan av huset). Nu till min fråga: 19 meter mellan bergvärmepump och borrhålet, jag läste att mellan 4-10 meter är bäst, hur blir det med 19 meter?
Jo, min kommun kräver 30 m från avlopp, men entreprenören pratade aldrig om det. Han borde känna till alla krav.V Valdev skrev:
Krav ändras, jag fick hänvisa till krav för "bygglov" ändrats senast när vi byggde ut i kontakt med kommun.M Maria W. skrev:
Och de som i praktiken är bäst kanske inte alltid är bäst i teori.
Det är många "måsten" när jag idag läser trådar.😉
Du kan nog se dessa krav mer som riktlinjer, om de inte har beslutats av fullmäktige. Kommunen ska göra en bedömning i det enskilda fallet, där hänsyn ska tas till de aktuella förutsättningarna. Däribland markens egenskaper. Med det sagt kan det ju absolut vara motiverat med de avstånd som pratas om här.M Maria W. skrev:
Ok, jag tänkte prata med kommunen efter semestern.G Genomklok skrev:Du kan nog se dessa krav mer som riktlinjer, om de inte har beslutats av fullmäktige. Kommunen ska göra en bedömning i det enskilda fallet, där hänsyn ska tas till de aktuella förutsättningarna. Däribland markens egenskaper. Med det sagt kan det ju absolut vara motiverat med de avstånd som pratas om här.
Klicka här för att svara