Vi vill byta värmesystem. Fick några offerter och valde bergvärme från en entreprenör som gjorde ett gott intryck på oss. Borrhålet valdes till vänster vid huset, runt 6 meter bort från pumpen. Dricksvattnet fanns 31 meter bort från kommande borrhålet. Så det verkade helt ok. Jag tecknade kontraktet. Kvällen senare kollade jag noggrant kommunens formulär om ansökan till borrning av bergvärme. Jag blev chockad då här fanns med att avloppet ska ligga minst 30 meter från borrhålet. Entreprenören kollade det aldrig och nämnde det inte alls. Från vald plats finns avloppet 3 meter från borrhålet. Jag mejlade och sms-ade entreprenören. Han tackade mig och ändrade platsen utan samråd med oss. Han skickade en ny karta och på den finns borrhålet 3,5 meter från tomtgränsen, 14 meter från grannens infiltrationsbädd och 19 meter från bergvärmepumpen(ska placeras i höger sidan av huset). Nu till min fråga: 19 meter mellan bergvärmepump och borrhålet, jag läste att mellan 4-10 meter är bäst, hur blir det med 19 meter?

• IMG_0265.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Längden på slangarna från borrhål in till hus har ingen betydelse om dom är 5m eller 30m

Det kommer inte att vara några problem. Med ett borrdjup på 150-200 m spelar några tiotal meter hit eller dit ingen roll vad avser flödesmotstånd och kulverten som används är välisolerad och temperaturskillnaden mellan vätska och marken är relativt liten, jmf tex med radiatorvatten i kulvert.

V Vector skrev:
Längden på slangarna från borrhål in till hus har ingen betydelse om dom är 5m eller 30m
Jag tänkte att det var viktigt, läste det här:
IMG_0264.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotografen Fotografen skrev:
Det kommer inte att vara några problem. Med ett borrdjup på 150-200 m spelar några tiotal meter hit eller dit ingen roll vad avser flödesmotstånd och kulverten som används är välisolerad och temperaturskillnaden mellan vätska och marken är relativt liten, jmf tex med radiatorvatten i kulvert.
Tack men jag läste något annat se min skärmdump lite ner…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.