V Vector skrev:
En entreprenören för ett berömt vp märke här på orten hade då inte kundens bästa i åtanke då dom konsekvent borrade korta hål för att vara lite billigare. Flertalet av dom kunderna har istället fått betala med högre elräkning då elpatron fått gått när det har varit lite kallare ute
Inte roligt. Det vet man aldrig….

• Gilla
Cox
  • Laddar…
D
M Maria W. skrev:
Vi skulle få 210 meter…. Det var vanlig här i södra Sverige.
Det låter helt acceptabelt.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Ju längre bort från huset borrhålet är, desto bättre. Tror man säger min 6 meter från hus. Finns stora risker med sprickbildning i huset om man borrar nära. Oftast vill inte entreprenören borrar för långt bort, för då måste dom gräva längre. Om man gräver ner slangen på rätt djup så blir det ju som jordvärme. Det blir ju bara en bonus.

• Gilla
Jbd67 och 1 till
  • Laddar…
M Maria W. skrev:
Vi vill byta värmesystem. Fick några offerter och valde bergvärme från en entreprenör som gjorde ett gott intryck på oss. Borrhålet valdes till vänster vid huset, runt 6 meter bort från pumpen. Dricksvattnet fanns 31 meter bort från kommande borrhålet. Så det verkade helt ok. Jag tecknade kontraktet. Kvällen senare kollade jag noggrant kommunens formulär om ansökan till borrning av bergvärme. Jag blev chockad då här fanns med att avloppet ska ligga minst 30 meter från borrhålet. Entreprenören kollade det aldrig och nämnde det inte alls. Från vald plats finns avloppet 3 meter från borrhålet. Jag mejlade och sms-ade entreprenören. Han tackade mig och ändrade platsen utan samråd med oss. Han skickade en ny karta och på den finns borrhålet 3,5 meter från tomtgränsen, 14 meter från grannens infiltrationsbädd och 19 meter från bergvärmepumpen(ska placeras i höger sidan av huset). Nu till min fråga: 19 meter mellan bergvärmepump och borrhålet, jag läste att mellan 4-10 meter är bäst, hur blir det med 19 meter?
Jag skulle vara mer benägen att kolla upp avståndet till grannens infiltration. Avloppsbrunnen ska ju vara tät i motsats till infiltrationen.

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
Morgan Larsson Morgan Larsson skrev:
Jag skulle vara mer benägen att kolla upp avståndet till grannens infiltration. Avloppsbrunnen ska ju vara tät i motsats till infiltrationen.
Hur påverkar infiltration ett borrhål för bergvärme?

V Valdev skrev:
Ju längre bort från huset borrhålet är, desto bättre. Tror man säger min 6 meter från hus. Finns stora risker med sprickbildning i huset om man borrar nära. Oftast vill inte entreprenören borrar för långt bort, för då måste dom gräva längre. Om man gräver ner slangen på rätt djup så blir det ju som jordvärme. Det blir ju bara en bonus.
Jo, jag vet att det krävs minst 4 meter från huset. Men jag undrar om de isolerar slangen tillräckligt om det är långt bort.

M Maria W. skrev:
Jo, jag vet att det krävs minst 4 meter från huset. Men jag undrar om de isolerar slangen tillräckligt om det är långt bort.
Varför ska dom isolera, om den grävs ner på ca 1m djup så funkar det ju som jordvärme.

• Gilla
Jbd67 och 2 till
  • Laddar…
Vi har 400 meter oisolerad slang till våran värmepump.

• Gilla
jonte0
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur påverkar infiltration ett borrhål för bergvärme?
För att det är där alla goa bakterier går ut. Många kommuner vill ha position på vattenbrunn, avloppsbrunn och riktning på infiltrationen eftersom man inte vill förorena dricksvattnet.

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
För att det är där alla goa bakterier går ut. Många kommuner vill ha position på vattenbrunn, avloppsbrunn och riktning på infiltrationen eftersom man inte vill förorena dricksvattnet.
Och hur tänker du att bakterierna ska påverka värmen?

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Alla brunnar och avlopp inom 100 meter ska markeras vid anmälan till miljökontoret

Men det är ju ingen dricksvattenbrunn utan ett bergvärmehål som ska borras, därav frågan?
Har själv eget avlopp på en av fastigheterna och borrad brunn för dricksvatten.

Redigerat: Kollade nu på en kommun och det var flera olika avstånd beroende av anläggning från 20-50m, så det är nog beroende av kommunens regler, ex. nedan från Karlskrona gällande anmälan av borrhål bergvärme.
Avstånd att ta hänsyn till för placering av borrhål:

• Avstånd till brunn för uttag av dricksvatten ska vara minst 20 meter till grävd brunn och 30 meter till borrad brunn och energibrunnen bör placeras nedströms vattenbrunnen om det är möjligt
  • Avstånd till avlopp ska vara minst 30 meter
  • Avstånd till gödselbrunn ska vara minst 20 meter
  • Avstånd till annan energibrunn ska vara minst 20 meter. Om det inte är möjligt ska åtgärder såsom till exempel vinkling av borrhål eller justering av borrhålsdjup göras för att undvika termisk påverkan mellan borrhålen vid energiuttag.
  • Avstånd till byggnader bör bedömas på plats för att minimera risken för till exempel sättskador. Detta görs i samråd med borraren/entreprenören.

Redigerat:
  • Gilla
datja
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Och hur tänker du att bakterierna ska påverka värmen?
Men...
Det går inte att få tillstånd för ett borrhål som riskerar att förorena dricksvattnet.
Så påverkan är total.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Bägge typerna av
A AndersS skrev:
Men det är ju ingen dricksvattenbrunn utan ett bergvärmehål som ska borras, därav frågan?

Redigerat: Kollade nu på en kommun och det var flera olika avstånd beroende av anläggning från 20-50m, så det är nog beroende av kommunens regler, ex. nedan från Karlskrona gällande anmälan av borrhål bergvärme.

• Avstånd till brunn för uttag av dricksvatten ska vara minst 20 meter till grävd brunn och 30 meter till borrad brunn och energibrunnen bör placeras nedströms vattenbrunnen om det är möjligt
  • Avstånd till annan energibrunn ska vara minst 20 meter. Om det inte är möjligt ska åtgärder såsom till exempel vinkling av borrhål eller justering av borrhålsdjup göras för att undvika termisk påverkan mellan borrhålen vid energiuttag.
  • Avstånd till byggnader bör bedömas på plats för att minimera risken för till exempel sättskador. Detta görs i samråd med borraren/entreprenören
  • A AndersS skrev:

• Avstånd till byggnader bör bedömas på plats för att minimera risken för till exempel sättskador. Detta görs i samråd med borraren/entreprenören.
    Bägge typerna av borrhål går ner till grundvattnet och reglerna mot kontaminering har skärpts pga den minskade tillgången av just rent vatten.

V Valdev skrev:
Varför ska dom isolera, om den grävs ner på ca 1m djup så funkar det ju som jordvärme.
Men det är väl värmare i berget än i marken, tror jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.