Rkarlsson skrev:
Med LF, ica och norwegian kort behöver man dessutom inte ens lägga tid på att bokföra själv. Man får icas kvitton till kivra, lf skickar ut kontoutrag varenda månad och norwegian reggar ju allt.
Så det är bara att sitta och knåpa ihop det varje månad.
Vilken lätthet det ger att inte behöva hålla på med alla möjliga kort och registrerade köp. Bara ta fram någon sedelbunt och handla obesvärat.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Nu gällde det väl tips på punkter som vi kan påverka. Skatt är inte en av dem punkterna
Var fjärde år kan du påverka

• Haha
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var fjärde år kan du påverka
Vi försöker. Men det känns som det blir same same oberoende av valresultatet.......😉

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vi försöker. Men det känns som det blir same same oberoende av valresultatet.......😉
Så är det när folk röstat på samma skit i över 100 år

• Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Många bra tips i denna tråd. Jag ska när tillfälle ges gå igenom och göra mig själv en ny lista.

L lob skrev:
där jag lärde språken COBOL
Om du anmäler dig till valfri konsultfirma, och visar att du kan ens en tillstymmelse till Cobol, sä är dina ekonomiska bekymmer lösta. Det finns överhuvudtaget inga Cobolprogrammerare att få tag på idag, men det finns fortfarande stora system som behöver underhållas.

Jag hade redan för drygt 30 år sedan en kollega som lyckades debitera 650 000 för 15 minuters arbete med ett Cobol system (han kunde i princip inte stava till Cobol, fick göra jobbet till fast pris, det var lättare än han trodde).

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det känns lite ironiskt att klaga på de höga skatterna och samtidigt framställa sig som en stekare på ett internetforum. Har du du för lite pengar kvar när skatterna är dragna kanske du helt enkelt bara tjänar för lite pengar? Tyvärr har jag inget konstruktivt spartips att bidra med. Jag är bara här för att roas åt Stekarns inlägg. Keep'em coming!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
den som har mycket vill ha mer, så enkelt är det väl.

några punkter som guidat mig genom livet

1. planera din ekonomi och liv så att du klarar dig/ha marginal utan att behöva flytta eller göra allt för stort avkall i livet, om något mindre händer.
2. ha aldrig mer lyx än du har råd med
3. använd allt som köpts tills det inte längre går att laga själv
4. i ett bygga-hus-forum: gör allt själv- ta aldrig in hantverksklåpare, då du gör det bättre själv till bättre pris, men hälften så fort.
5. se upp med olika abonnemang- suger kostnader
6. göra aldrig sponta inköp eller snabba beslut om renovering

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
K
K Kane skrev:
Inga större skillnader iaf

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Väldigt mycket lägre. 20 procent plus 20.6 procent bolagsskatt. Finns inte många intäkter som är vita som är bättre än det.
Men fortfarande INGEN skatt på sparad krona. Eller jo, om man investerar kronan i sig och får avkastningen på vinsten. Men det gäller ju även den intjänade, skattade kronan..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken lätthet det ger att inte behöva hålla på med alla möjliga kort och registrerade köp. Bara ta fram någon sedelbunt och handla obesvärat.
Det är inte så obesvärat för medmänniskor när slöa människor med sedelbuntar skall betala och kan inte få fram rätt sedlar. Glad för självscanningen så man slipper sånt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
#19 sluta häng på ByggaHus och slipp en massa renoveringsideer.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Jobba på distans för den som har den möjligheten. Jag sparar närmare 200kr/dag - 2 biljetter med lokaltrafiken = 84kr + lunch i lunchmatsalen 110kr. På en månad blir den 4000kr. Visst man måste äta lunch hemma men det lär vara billigare...

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
P
D Dublin skrev:
Jobba på distans för den som har den möjligheten. Jag sparar närmare 200kr/dag - 2 biljetter med lokaltrafiken = 84kr + lunch i lunchmatsalen 110kr. På en månad blir den 4000kr. Visst man måste äta lunch hemma men det lär vara billigare...
Måste man äta maten på jobbet då? ;) Matlådor helt enkelt. Och åker du till jobbet varje dag så är det pendelkort =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.