17 602 läst ·
134 svar
18k läst
134 svar
18 sätt att få pengarna att räcka - har vi tänkt på allt?
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Vilken lätthet det ger att inte behöva hålla på med alla möjliga kort och registrerade köp. Bara ta fram någon sedelbunt och handla obesvärat.Rkarlsson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Många bra tips i denna tråd. Jag ska när tillfälle ges gå igenom och göra mig själv en ny lista.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Om du anmäler dig till valfri konsultfirma, och visar att du kan ens en tillstymmelse till Cobol, sä är dina ekonomiska bekymmer lösta. Det finns överhuvudtaget inga Cobolprogrammerare att få tag på idag, men det finns fortfarande stora system som behöver underhållas.L lob skrev:
Jag hade redan för drygt 30 år sedan en kollega som lyckades debitera 650 000 för 15 minuters arbete med ett Cobol system (han kunde i princip inte stava till Cobol, fick göra jobbet till fast pris, det var lättare än han trodde).
Det känns lite ironiskt att klaga på de höga skatterna och samtidigt framställa sig som en stekare på ett internetforum. Har du du för lite pengar kvar när skatterna är dragna kanske du helt enkelt bara tjänar för lite pengar? Tyvärr har jag inget konstruktivt spartips att bidra med. Jag är bara här för att roas åt Stekarns inlägg. Keep'em coming!
den som har mycket vill ha mer, så enkelt är det väl.
några punkter som guidat mig genom livet
1. planera din ekonomi och liv så att du klarar dig/ha marginal utan att behöva flytta eller göra allt för stort avkall i livet, om något mindre händer.
2. ha aldrig mer lyx än du har råd med
3. använd allt som köpts tills det inte längre går att laga själv
4. i ett bygga-hus-forum: gör allt själv- ta aldrig in hantverksklåpare, då du gör det bättre själv till bättre pris, men hälften så fort.
5. se upp med olika abonnemang- suger kostnader
6. göra aldrig sponta inköp eller snabba beslut om renovering
några punkter som guidat mig genom livet
1. planera din ekonomi och liv så att du klarar dig/ha marginal utan att behöva flytta eller göra allt för stort avkall i livet, om något mindre händer.
2. ha aldrig mer lyx än du har råd med
3. använd allt som köpts tills det inte längre går att laga själv
4. i ett bygga-hus-forum: gör allt själv- ta aldrig in hantverksklåpare, då du gör det bättre själv till bättre pris, men hälften så fort.
5. se upp med olika abonnemang- suger kostnader
6. göra aldrig sponta inköp eller snabba beslut om renovering
Men fortfarande INGEN skatt på sparad krona. Eller jo, om man investerar kronan i sig och får avkastningen på vinsten. Men det gäller ju även den intjänade, skattade kronan..AndersMalmgren skrev:
Det är inte så obesvärat för medmänniskor när slöa människor med sedelbuntar skall betala och kan inte få fram rätt sedlar. Glad för självscanningen så man slipper sånt.T Thomas_Blekinge skrev:
Jobba på distans för den som har den möjligheten. Jag sparar närmare 200kr/dag - 2 biljetter med lokaltrafiken = 84kr + lunch i lunchmatsalen 110kr. På en månad blir den 4000kr. Visst man måste äta lunch hemma men det lär vara billigare...
Måste man äta maten på jobbet då?D Dublin skrev: