Och här är det plastmatta under klinkern i duschen, och klinker och kakel är satt med både epoxyfix och epoxyfog. Golvet i övrigt är nåtad teak.
Så jag sover rätt gott om nätterna :)

stenhus ftw!

rollat är godkänt på massiv konstruktion

Läste testet på Sp´s hemsida, är det någon som vet vilket tätskikt som är vilket i testet? Dom är bara numrerade!

Även jag är nöjd med att det blev tätskiktsmatta under kaklet och plastmatta på golvet efter rekommendation från Länsförsäkringar 2013.

Redigerat:
Tror det var nr 3 som var Ardex, vit folie med svarta droppar.
Läckage i ytterhörn, skulle säga att det beror på slarv vid montering.

Eller på att det helt enkelt inte håller tätt...

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det är ett rådande paradigm - man använder byggmetoder som inte tillåter slarv eller misstag vid utförandet, eller senare ingrepp. Samma sak med fasader, enstegsputs eller inte. Samma (fel)tänkande överallt.
I praktiken uppstår problem, Ibland, ofta eller alltid. Förr eller senare.

Med diffusionsöppet sover man gott. Man vet ju att det torkar upp om det skulle bli fukt.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
Fast är man försiktig, så använder man inte "spånskiva" i badrumsgolv. Detr finns ju mineralskivor, som tål vatten som kan användas i stället.

Då är det bara skarvarna som behöver extra tätning.

Fast det bästa är väl att använda vattentät betong i golvet, som sedan rollas med tätskikt och förstärks med gummiduk i hörn och skarvat.

Folie har jag aldrig använt och på spånskiva kommer jag aldrig att bygga ett våtrum. Punkt.

Nä thomasx, det är med 99.9% säkerhet att det läcker i skarven och eftersom alla delar i ytterhörn och innerhörn är av samma material så är det nog inte materialet som läcker utan det är utförandet som felar

• Gilla
JohanRe
  • Laddar…
Ja, det kan jag hålla med om, det är utförandet som felar, utförandet på produkterna.

nino skrev:
Nä thomasx, det är med 99.9% säkerhet att det läcker i skarven och eftersom alla delar i ytterhörn och innerhörn är av samma material så är det nog inte materialet som läcker utan det är utförandet som felar
Tror du på riktigt att SP har slarvat med monteringen när de gör ett test av den här typen? :wow:

Självklart har man följt anvisningarna till punkt och pricka och dessutom monterat provstyckena med tidspress långt under den som är normalt. Sannolikt också utan speciallösningar som kan förekomma i badrum t.ex. 45° hörn och konstiga trösklar.

Det räcker inte att det går att få tätt. Det måste bli tätt varje gång så länge man följer anvisningarna.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
G
Jag jobbar med badrum. Har rivit många olika badrum. Ett från 80-talet kan var snustorrt för att det andas, trots att kaklet sitter på gips, med en tunn primer. Vi har rivit en del badrum från början av 90-talet, då man la plastmatta och sen spackel ovanpå. Om mattan har gått sönder är det jobbigt. Då har spånskivan övergått till mossliknande konsistens. Många badrum har oftast toalettstolen skruvad. Ett badrum var spånskivan helt vit av mögel eller svamp pga läckage. Det stora problemet i många har varit om det har suttit plast i ytterväggen för då kan inte innerväggen andas. En bra konstruktion från 50 talet var papp på golvet, och vindpapp på väggen. Virket var hur fint som helst under 60 år senare.

Nej jag tror inte att man slarvar medvetet men däremot så får man erfarenhet av att göra x antal badrum per år.
Men visst så bör/ska det bli tät varje gång.

Däremot så tycker jag att testerna är missvisande eftersom det inte är nåt kakel som skyddar skarvarna, klart att det kan bli läck när man blåser på vatten med tryck och omväxlande varmt / kallt direkt på skarvarna.

Det jag tycker är märkligt är att LF som gör testerna, eller beställer dom, alltid förespåkar matta som tätskikt och "alltid" sågar folie och keramik (visst det blir mycket dyrare vid skador) men har aldrig gjort samma test med en plastmatta...

Antingen är man säker på att matta klarar testerna galant eller så vill man inte av någon annan anledning.

Även hysterin med pappgips kom efter ett test av LF, förvisso bra att vi numer slipper riva gips med svartmögel om 10-30 år

Det jag kan tycka är lite skrämmande är att SP förmodligen är väldigt noggranna när de monterar tätskikten så hur förlåtande är systemen ute i verkligheten om det slarvas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.