K KaptenEfraim skrev:
Tack för era utförliga svar! Jag tänkte ringa firman i fråga imorgon för att diskutera kostnaden för att byta enbart brytaren samt huruvida hur deras taxa för löpande ser ut. Även intressant att situationen är ”outforskad juridiskt” eftersom det onekligen ter sig lite märkligt från mitt perspektiv.
Om du börjar ändra eller göra "större" förändringar bör/ska du förnya hela anläggningen. Om Brf gör ändringar måste all el förnyas. Det måste vara jordfelsbrytare, jordade uttag, jordade lamputtag i tak +t.ex. blåa, vita, svarta, bruna, grå och gröngula ledningar. Man kan/får inte blanda gammalt och nytt! Eventuellt måste centralen bytas (om inte jord och 0-an är separerad). Fördelen blir jordfelsbrytare, automatsäkringa och ny på/av brytare (eventuellt billigare än rota i gammla).
Ta de 900:- för byte huvudsäkring och läser regler och vänta. Begär ut vad Bfr har upphandlat.
Begär alltid offer och med samma fråga så det går att jämföra.
Dra så mycket du kan själv och låt elektriker ansluta.

Lycka till...

Jag följde rådet i tråden och slog av strömmen efter huvudbrytaren för att sedan ”massera” den genom att slå av och på den. Tro det eller ej, men nu fungerar all tre faser utmärkt igen! Det är inte heller längre något illavarslande sprakande ljud från den.

Det väcker dock frågan, vågar man verkligen använda en brytare som har strulat på detta vis? Det vore ju trevligt att slippa den kostanden, framförallt om elektrikern kommer fram till att en helt ny mätartavla behövs, men samtidigt är det absolut viktigaste för min del att anläggningen är säker. Vad tänker ni?

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
C
K KaptenEfraim skrev:
Det väcker dock frågan, vågar man verkligen använda en brytare som har strulat på detta vis? Det vore ju trevligt att slippa den kostanden, framförallt om elektrikern kommer fram till att en helt ny mätartavla behövs, men samtidigt är det absolut viktigaste för min del att anläggningen är säker. Vad tänker ni?
Använd det som argument mot föreningen och ställ motfrågan om de verkligen står fast vid att du är förbjuden att åtgärda din brandfarliga huvudströmbrytare med mindre än att du skall tvingas gå genom föreningens svindyra entreprenör?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.