6 137 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
16a uttag från elskåp till 32a byggcentral?
Nu när jag ändå har er på tråden (bokstavligen): vad är funktionen med de här vita kablarna, som någon klippt av (inte jag). Och behöver man alltid ha jorden (den gröngula) kabeln kopplad till något jordat? Tack!
De kablarna är högst troligt inte original på den byggcentralen. Jordledaren borde vara harmlös. Men de två avklippta kablarna är osäkert. Koppla under inga omständigheter in byggcentralen innan du säkerställt att de inte är anslutna till något inne i centralen. Du bör ta bort dem och ersätta förskruvningarna med täcklock.KertBarlsson skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det där är en ombyggnad av något slag. Du bör öppna byggcentralen och kontrollera att kablarna inte är inkopplade. Sedan kan de stora kvar som en plugg mot väder om du inte har en täckbricka att ersätta förskruvningen med.
Jordledningen gör dock ingen skada och kan t.o.m vara användbar för lokal skyddsutjämning.
Jordledningen gör dock ingen skada och kan t.o.m vara användbar för lokal skyddsutjämning.
Spännande! Nu börjar resan ta fart här. För att förtydliga: jag är alltid mycket noggrann i min research och tar aldrig några onödiga risker om jag är osäker på något. Det är det inte värt.
Hursomhelst, här kommer fler bilder på insidan av elcentralen. En av de svarta sladdarna (som sitter i de vita kablarna) går till strömavbrytaren, kan det vara så att det är en extern strömavbrytarmanick som varit inkopplad till de avklippta vita kablarna? Och i så fall kan jag helt enkelt koppla ur dem och ta bort dem från elcentralen. Kan ta en till närbild på strömavbrytaren.
Hursomhelst, här kommer fler bilder på insidan av elcentralen. En av de svarta sladdarna (som sitter i de vita kablarna) går till strömavbrytaren, kan det vara så att det är en extern strömavbrytarmanick som varit inkopplad till de avklippta vita kablarna? Och i så fall kan jag helt enkelt koppla ur dem och ta bort dem från elcentralen. Kan ta en till närbild på strömavbrytaren.
Troligen har byggcentralen använts på ett mer permanent sätt och två förbrukare har anslutits fast i den. Det går att spekulera i vad dessa var. Men det viktiga är att det inte finns spänning på de klippta ändarna när du kopplar in centralen. Det finns två sätt att lösa det hela.KertBarlsson skrev:
Det första är att du klipper av alla trådarna precis innanför förskruvningarna, lossar andra änden och tar bort alla lösa trådar. Då sitter det en kort kabelsnutt i förskruvningen och hindrar fukt eller fingrar från att komma in.
Det andra sättet är att du tar bort kablarna och förskruvningarna helt och sätter täcklock i hålen efter förskruvningarna.
Strömbrytaren gör ingenting om den sitter kvar.
KertBarlsson skrev:
Ursäkta jag hann posta meddelandet ovan innan jag såg att du postat. Ska läsa nu.A Avemo skrev:Troligen har byggcentralen använts på ett mer permanent sätt och två förbrukare har anslutits fast i den. Det går att spekulera i vad dessa var. Men det viktiga är att det inte finns spänning på de klippta ändarna när du kopplar in centralen. Det finns två sätt att lösa det hela.
Det första är att du klipper av alla trådarna precis innanför förskruvningarna, lossar andra änden och tar bort alla lösa trådar. Då sitter det en kort kabelsnutt i förskruvningen och hindrar fukt eller fingrar från att komma in.
Det andra sättet är att du tar bort kablarna och förskruvningarna helt och sätter täcklock i hålen efter förskruvningarna.
Utmärkt! Tack så mycket för tydliga och bra svar!! Jag ska bara ha centralen inomhus så jag tar nog bort de vita kablarna och alla sladdar som är inkopplade inuti centralen och täcker för hålen.A Avemo skrev:Troligen har byggcentralen använts på ett mer permanent sätt och två förbrukare har anslutits fast i den. Det går att spekulera i vad dessa var. Men det viktiga är att det inte finns spänning på de klippta ändarna när du kopplar in centralen. Det finns två sätt att lösa det hela.
Trevlig helg och tveka inte att skriva igen om ni kommer på nåt eller har invändningar!
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 666 inlägg
Det är väl en containercentral där de vita kablarna gått till belysning och gul/grön till containerns chassie
Du har fått korrekta och bra svar angående om du kan mata den med 16 A handske det är inga problem. Om du vill skruva lite och slippa adaptersladdstumpen är det bättre att du skaffar en hona 32 A och byter på din befintliga 16 A sladd. Passar bra att göra själv och som en tillfällig lösning, du kan sen om du vill med fördel göra en egen adaptersladd om du behöver.KertBarlsson skrev:
Att jag skriver beror på att om du börjar skruva i byggcentralen som redan är modifierad tidigare (med troligtvis JFB och lilla brytaren samt proppade uttaget och de utgående kablarna via förskruvningarna) är att du troligtvis kommer stöta på grövre ledningar mot 32 A intaget som blir bökigare och i princip fel att lägga mot ett 16 A intag.
Hej! Tack så mycket för dina svar!GK100 skrev:
Du har fått korrekta och bra svar angående om du kan mata den med 16 A handske det är inga problem. Om du vill skruva lite och slippa adaptersladdstumpen är det bättre att du skaffar en hona 32 A och byter på din befintliga 16 A sladd. Passar bra att göra själv och som en tillfällig lösning, du kan sen om du vill med fördel göra en egen adaptersladd om du behöver.
Att jag skriver beror på att om du börjar skruva i byggcentralen som redan är modifierad tidigare (med troligtvis JFB och lilla brytaren samt proppade uttaget och de utgående kablarna via förskruvningarna) är att du troligtvis kommer stöta på grövre ledningar mot 32 A intaget som blir bökigare och i princip fel att lägga mot ett 16 A intag.
Är det alltså ett problem om kablarna som nu sitter i 32a intaget är grövre än de som sitter i 16a skarvkabeln? Eller är det främst att det kan bli knepigt att fysiskt få plats med de kablar som sitter i elcentralen nu i en 16a-kontakt/intag?
Tack!